A Forma-1-ben 2021-ben vezették be a szombati, legfeljebb 100 kilométeres, egyórás rövid versenyeket, a sprinteket. Az első évben és tavaly három-három sprintet rendeztek, idén már összesen hat ilyet ütemeztek, a tetejébe az egész szombati nap a sprinté lett, előbb a sprintidőmérő, majd a futam. Tavaly óta az első 8 szerez pontot.
Bár az F1 vezetése azt remélte, hogy a tétre menő szombati esemény növeli a nézettséget, a jegyeladásokat, a sprint a résztvevőket és a nézőket is megosztja, a várt eredményeket pedig nem hozta. Eső, balesetek, biztonsági autós szakaszok híján csak unalmas körmenetek a sprintek.
Az Autosport értesülései szerint a Forma-1 vezetése komoly ötletelésben van, keresik, mivel dobhatnák fel a sprinteket 2024-re, mivel növelhetnék az érdeklődést.
Állítólag felmerült, hogy önálló, a valódi világbajnokságtól független sprintbajnokságot szervezzenek, a szombati pontok csakis oda számítsanak – ezzel elkerülhető lenne, hogy egy sprint eredménye alapján koronázzanak világbajnokot, ahogy az történt Katarban Max Verstappen esetében.
A sprintekért járó kevés pontok, valamint a tény, hogy a vasárnapi nagydíjra mindenki igyekszik óvni az autóját, jelentősen hozzájárulnak a sprintek statikusságához, izgalommentességéhez: az F1 vezetése akár 1 millió dollárig terjedő pénzdíjazással igyekezne motiválni a versenyzőket – ehhez például névadó szponzort keresnének.
A fordított rajtrács bevezetése is az ötletek között van, akár a top 10, akár a teljes mezőny tekintetében, valószínűleg a bajnokság aktuális állását megfordítva, esetleg valami olyan új kvalifikáció alapján, amely a fordított sorrend ellenére is ösztönözné a jó köridők elérését.
A sprint és az esetleges újítások kérdése – nem meglepő módon – megosztja a csapatokat.
„Szerintem több izgalmat kéne vinni a sprintbe” – mondta a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner Austinban. „Akár a top 10-et fordítjuk meg, akár valami mást csinálunk, megfelelő pontmennyiséget kell ajánlani, hogy megérje hajtani a pilótáknak.”
A Mercedes-főnök Toto Wolff ellenezné a fordított rajtrácsot:
„Konzervatívan állok a versenyzéshez. Ha így kavarni kezdünk, akkor inkább ne legyenek sprintek. A fordított rajtráccsal még közelebb kerülnénk az alsóbb kategóriákhoz, a szórakoztatás kerülne a sport elé, pedig a szórakoztatásnak a sport után kellene következnie. Ami engem illet, én nem támogatnám, hogy szombatonként mesterséges játékot csináljunk a sprintekből. Persze ez csak az én véleményem, a csapatoknak Stefanóval [Domenicali, az F1 vezérigazgatója] közösen kell kitalálnia, mi lenne a legjobb.”