A meglepetés reménye is felcsillant a 2023-as Forma-1-es Mexikóvárosi Nagydíj időmérő edzése előtt, miután az első után a harmadik szabadedzésen is kiemelkedő teljesítményt nyújtott, így beékelődött a Red Bull két versenyzője közé Alexander Albon a Williamsszel. Ennek ellenére a magyar idő szerint szombat este megrendezett kvalifikációnak úgy vágott neki a mezőny, hogy mindhárom gyakorlás Max Verstappen elsőségével záródott.

Q1: Verstappent vizsgálták, Norris betlizett

Napos időben, 26 fokos levegő- és 46 fokos aszfalthőmérséklet mellett kezdődött el a 18 perces első etap. Bár Verstappen már az első körök után az élre katapultálta magát, benne volt a pakliban, hogy megüti a bokáját a háromszoros világbajnok, ugyanis bokszutcai feltartás miatt vizsgálatot indítottak ellene a kvalifikáció végeztével.

Az utolsó pillanatokban Fernando Alonso vette el a többiektől a javítás lehetőségét azzal, hogy a 3-as kanyarban megforgatta az Aston Martint. Mivel csak kisebb várakozás után tudta irányba állítani az autóját a kétszeres világbajnok, előkerültek a sárga zászlók az 1-es szektorban, így senki nem tud javítani a korábbi köridején. Ennek igazán az elmúlt hétvégéken remek formában teljesítő Lando Norris itta meg a levét, aki két sikertelen próbálkozást követően csak a 19. helyen zárt.

A McLaren brit pilótájával együtt Esteban Ocon (Alpine), Kevin Magnussen (Haas), Lance Stroll (Aston Martin) és Logan Sargeant (Williams) maradtak le a folytatásról.

Alonso szokatlan hibája a sokszínű kiesőzóna mellett vizsgálatok garmadáját idézte előtt. Verstappen korábbi esete mellett Sargeantet és Lewis Hamiltont (Mercedes) a sárga zászlók figyelmen kívül hagyásáért – ezen kívül az amerikai sárga zászló alatti előzésért –, míg Norrist, George Russellt (Mercedes) és Csou Kuan-jüt (Alfa Romeo) a kivezető körre vonatkozó, maximum deltaidő be nem tartása miatt kellett izgulnia.

Büntettek az időmérő után, de nem Hamiltonékat

Órákkal a vizsgálatot követően vált csak hivatalossá a Forma-1-es Mexikóvárosi Nagydíj időmérő edzésének végeredménye. A főbb szereplőket, azaz Verstappent és Hamiltont nem büntették végül, de a magyar idő szerint éjszakába nyúló vizsgálatokból Logan Sargeant nem jött ki jól.

F1: Semmiből jött Ferrari-csoda a mexikói időmérőn 1

Logan Sargeant ugyan nem futott értékelhető mért idő a kvalifikáción, indulhat a versenyen, a szabadedzésekről ugyanis van olyan körideje, amivel eleget tesz a 107 százalékos szabály kritériumainak. (Fotó: Rudy Carezzevoli/Getty Images)

A Williams amerikai pilótáját sárga zászló alatti előzéséért tízhelyes rajtbüntetéssel és két büntetőponttal sújtották, de tekintve, hogy eleve utolsóként zárt, miután az összes Q1-es körét elvették pályaelhagyás miatt, sokat nem változtatott a helyzetén, ahogyan a rajtrácson sem.

Q2: Villantott a Mercedes

A 15 perces második szakaszban Verstappen még magasabbra helyezte a lécet: a Q1-ben futott 1:18,099-es köre után 1:17,625-tel maradt az élen, így az utolsó perceket a bokszban várakozva kísérte figyelemmel. A Mercedes azonban váratlanul erőre kapott a kudarcként elkönyvelt pénteki napot követően: a végén Hamilton 1:17,571-gyel át is vette a vezetést, míg Russell a harmadik helyre kapaszkodott fel.

A Q3-ba továbbjutók névsorát egy utólagos körelvétel is befolyásolta: Alexander Albon hiába ért oda a kilencedik helyre az elmondása szerint a szabadedzéseken tapasztaltakhoz képest teljesen másképp viselkedő Williamsszel, levágta a 2-es kanyart, így törölték a továbbjutást érő körét. Ezzel a 14. helyre, közvetlenül a motorcsere miatt egyébként is a sor végéről induló Cunoda Juki (AlphaTauri) elé esett vissza, amivel Csou surrant tovább „vigaszágon” a legjobb tízbe.

Albonnal és Cunodával egyetemben Pierre Gasly (Alpine), Nico Hülkenberg (Haas) és Alonso számára is véget a kvalifikáció a Q2 végén. A Williamsnek ráadásul nemcsak Albon négykerekes pályaelhagyása miatt kellett bűnhődnie: utólag 20 ezer eurós, átszámítva közel 7,7 millió forintos bírságot szabtak a grove-iak, amiért a garázsuk előtt felejtettek az emelőjüket – amit az első másodpercekben Cunoda a bokszból kihajtva el is sodort magával.

Q3: Mindenkit sokkolt a Ferrari

Ha a Mercedes Q2-es formajavulása meglepő volt, a legváratlanabbat kétségkívül a Ferrari húzta: az első körök után ugyanis Charles Leclerc állt az élre, akinek az 1:17,166-os idejétől csupán 67 ezredmásodperccel elmaradva követte őt Carlos Sainz a második helyen. Verstappen eközben egy harmadik idővel indított, míg Ricciardo – a Ferrarik megtáltosodása ellenére – odaért a negyedik helyre.

Utolsó mért köreikben egyik ferraris sem javult tovább, ellenben Verstappennel, ugyanakkor a hollandnak ez csak ahhoz volt elég, hogy közeledjen, de maradt a harmadik pozícióban. Leclerc így idei negyedik és pályafutása 22. rajtelsőségét zsebelte be, a Ferrari pedig minden előzetes várakozást felülmúlva sajátította ki az első rajtsort.

F1: Semmiből jött Ferrari-csoda a mexikói időmérőn 2

Bombasztikus meglepetés a Ferraritól, és egy újabb pole Leclerc-nek. (Fotó: Song Haiyuan/MB Media/Getty Images)

Óriási meglepetést okozott Daniel Ricciardo is, aki az utolsó felvonásban csapattársa szélárnyékozása nélkül repítette a második sorba az AlphaTaurit, beékelődve a két Red Bull-os közé, azaz hazai terepen verte meg Sergio Pérezt. A mexikói mellé Hamilton állhat fel a harmadik sorba, mögöttük Piastri és Russell a negyedikbe, a legjobb tíz sorrendjét pedig az Alfa Romeo versenyzői egészítették ki, Bottas-Csou sorrendben.

F1: Semmiből jött Ferrari-csoda a mexikói időmérőn 3

A Forma-1-es Mexikóvárosi Nagydíj időmérő edzésének végeredménye (Forrás: Formula 1/X)

Magyar idő szerint vasárnap este 21 órakor rajtol a Forma-1-es Mexikóvárosi Nagydíj. (Ugyanakkor érdemes résen lenni, az éj leple alatt ugyanis kezdetét vette a téli időszámítás, ami azt jelenti, hogy az órákat 3 óráról 2 órára kellett állítani, amennyiben ez nem történt meg automatikusan.)