Helyi idő szerint csütörtök este 20.30-kor, a bűn városának fényei alatt, az 500 millió dolláros befektetéssel kialakított új, 6,2 kilométeres utcai pályán megkezdődött a 2023-as Forma-1-es idény utolsó előtti fordulója, a Las Vegas-i Nagydíj első szabadedzése.

A kaszinóváros legismertebb utcáin futó pályán az év- és napszaknak megfelelő hűvös időben – 16 Celsius-fokos levegő-, 18 fokos aszfalthőmérséklet – kezdték meg az ismerkedést a pályával a mezőny tagjai, a hideg a gumik tapadása, a fékek felmelegítése szempontjából is komoly kihívást jelentett, melyet tovább nehezített, hogy a betonfalakkal szegélyezett aszfaltcsíkon kevés nagy tempójú kanyar, ellenben több komoly egyenes található.

Ezt kell tudni az új Las Vegas-i fordulóról

A Las Vegas-i Nagydíj 2023-ban a Forma-1-es világbajnokság harmadik USA-beli fordulója a 2022-ben bemutatkozott Miami és a már több mint egy évtizedes múltra visszatekintő Austin (Circuit of the Americas) után. A sportág történetében ez a második alkalom, hogy egy ország egy szezonban három nagydíjnak ad otthont: 2020-ban, a „karanténos”, rövidített idényben Olaszországban Monza, Imola és Mugello jelentett triplázást.

A kaszinóváros nem először fogadja az F1-et, 1981-ben és ’82-ben a Ceasars Palace parkolójában kialakított pályán már tartottak nagydíjakat, az elsőt a williamses Alan Jones, a másodikat a tyrrelles Michele Alboreto nyerte.

F1: 8 percig tartott a Las Vegas-i szabadedzés 1

Az 1981-es verseny rajtja (Kép: Getty Images)

Az új pálya sokkal komolyabb létesítmény, a 6201 méteres, hivatalosan 17 kanyaros (11 bal-, 6 jobbkanyar) nyomvonal a város legismertebb látványosságai között halad, 1,9 km hosszan – a naptár egyik leghosszabb egyenese – az ikonikus Stripen.

A 2023-as Las Vegas-i Nagydíj az 1100. F1-es bajnoki forduló, az 1985-ös Dél-Afrikai Nagydíj óta az első, melyet szombaton rendeznek majd.

Az új Las Vegas-i pálya a 12. különböző versenyhelyszín az Egyesült Államokban, ez F1-es rekord, egyetlen más országban sem rendeztek ennyi helyen Forma-1-es Nagydíjat.

A lámpa zöldre váltásakor elsőként az Aston Martin-os Lance Stroll és az Alfa Romeó-s Valtteri Bottas gurult ki a pályára a lágy, valamint a kemény Pirelliken, de a többiek is sietettek, fontos volt a lehető legjobban kihasználni a gyakorlás 60 percét.

A már említett hűvös, valamint a vadonatúj aszfalt és az azon lévő por miatt természetesen nagyon gyenge volt a tapadás – többen is ezt jelentették a rádión –, épp emiatt viszont folyamatos javulásra is lehetett számítani.

Az első mért kör Bottasé lett 1:50,227-tel, de pillanatokkal később a mclarenes Lando Norris már 1:48-as, a világbajnok Max Verstappen 1:45-ös, a ferraris Charles Leclerc 1:44-es időt hozott.

7 és fél perc telt el, amikor megjelent a sárga, majd a piros zászló, Carlos Sainz autója a Bellagio közelében állt le műszaki hiba miatt. A felvételek alapján akár egy bukkanó üthette ki a motort. A körözést meg kellett szakítani, az óra viszont ketyegett tovább.

Eddigre csapattársa, Leclerc 1:40,909-cel volt az első.

A Ferrari eltávolítása után meglepő bejelentés érkezett: bár 40 perc maradt, az edzést lefújták, a pálya vizsgálatának szükségességére hivatkoztak.

Az alpine-os Esteban Ocon a lefújást követően azt nyilatkozta, hogy amikor Sainz Ferrarija mellett ment el, egy csatornafedél ütötte meg a járgányát – nyilván ezeket kell ellenőrizni az egész pályán. Az Alpine padlólemeze is megsérült, a ferrarisok mellett a francia csapat tagjainak is bőven lesz munkája a második edzésig.