A Forma-1-ben 2021-ben vezették be a költségplafont, amelynek értelmében egy meghatározott összegnél többet egyetlen csapat sem költhet. Megtalálták viszont a módját, hogyan cselezzék ki a limitet. Az Auto, Motor und Sport nemrég mutatott rá, hogy a költségplafon óta egyre csak növekednek az F1-es csapatok: a legnagyobbak már 1500 embert alkalmaznak, miközben a költségplafon bevezetése előtt ezer körül volt ez a szám. De mégis hogyan csinálják?
Pofonegyszerű trükkel. A kiszervezéses kiskapu (lásd lejjebb) bezárása után az új kulcsszó: részmunkaidős projektek. Egy kulcsmérnök munkaidejét a Red Bullnál például úgy osztják be, hogy 50 százalékban az RB17 hiperautón dolgozik, 40 százalékban a Red Bull Powertrains motorrészlegnél, míg 10 százalékban az F1-es csapatnál. Ennek értelmében a Red Bullnak csak az érintett mérnök fizetésének tíz százalékát kell az F1-es csapat könyvelésében szerepeltetnie.
Minden csapatnál egyre több ember dolgozik különböző projekteken, ami egyébként már régóta szúrja az FIA szemét. A szövetség már korábban be akart vezetni egy olyan változtatást, amelynek értelmében egy alkalmazott teljes fizetését kell az F1-es könyvelésben szerepeltetni akkor is, ha (papíron) csak tíz százalékban dolgozik a csapatnál. Az FIA viszont csak a csapatok egyhangú támogatásával tudta volna azonnali hatállyal kikényszeríteni a módosítást, de a javaslatot természetesen nem szavazták meg.
A csapatok hozzájárulása nélkül az FIA csak 2026-ban tud változtatni a szabályokon, amit meg is fog tenni. Addig az idei és a következő évben várhatóan folytatódni fog a projektmunkás trükközés.