Kettős Ferrari-győzelem született a 2024-es Forma-1-es Ausztrál Nagydíjon: Carlos Sainz és Charles Leclerc a McLaren britje, Lando Norris előtt értek célba Melbourne-ben. A futamgyőztes 16 nappal a vakbélműtétje után aratott fölényes sikert, nem volt kihívója a futam során.
Az 58 körös, napos időben zajló futamot közepes abroncsokon kezdte a mezőny többsége. Kivételt Fernando Alonso (Aston Martin), Nico Hülkenberg (Haas), a bokszból induló Csou Kuan-jü (Kick Sauber), Lewis Hamilton (Mercedes) és Daniel Ricciardo (RB) jelentettek: előbbi hármas kemény Pirellikkel kezdett, míg utóbbi két versenyző lágyakon rajtolt.
Különösen tiszta rajtot vett a mezőny, az első helycserét a 6-7. helyen láthattuk George Russell (Mercedes) és Sergio Perez (Red Bull) között. Max Verstappen (Red Bull) a szokásos módon igyekezett mihamarabb elhúzni Carlos Sainz, Lando Norris (McLaren), Charles Leclerc (Ferrari) és Oscar Piastri (McLaren) elől.
A hollandnak azonban ez nem sikerült: Sainz a második körben a DRS-sel simán körbeautózta a hollandot, így idén egy kört már a Ferrari is vezetett. Hamar kiderült, hogy a hollandnak valamilyen műszaki hibája van: a negyedik körben már dőlt a füst a jobb hátsó fékből, kiesett a holland a versenyből!
LAP 5/58
Verstappen makes it back to the pits. His pit crew can’t do anything. He’s not coming out again. He’s OUT ❌#F1 #AusGP pic.twitter.com/GqQW5W2CHh
— Formula 1 (@F1) March 24, 2024
Az élen így kihívó nélkül autózott Sainz: Norris 1,5 másodpercre lemaradva üldözte őt, Leclerc pedig próbált kikerülni a szorosan fogott McLaren-szendvicsből. Perez beragadt Russell mögé az 5-6. helyen, mögöttük Lance Stroll (Aston Martin), Cunoda Juki (RB), Hamilton és Alonso haladtak.
A kerékcserék a 8. kör magasságában már megkezdődtek, Hamilton és Ricciardo is keményekre cserélte a lágy gumikat. Ez beindította a lavinát, a közepes gumisok, köztük Russell vagy Stroll is cseréltek ekkor. A Saubernél közben megint előjöttek a kerékcsere-problémák, idén még nem volt gondmentes hétvégéjük.
A 10. kört a Ferrari és a McLaren is a bokszban dolgozott, Leclerc és Piastri autójára is felkerültek a kemény gumik. Elképesztően pörögtek az események, Hamiltont csak visszajátszásban láthattuk a fűre hajtani.
Box, box!
Oscar pits for a set of Hards. #AusGP 🇦🇺 [Lap 11/58] pic.twitter.com/ADEyRxSyQN
— McLaren (@McLarenF1) March 24, 2024
Sainz az élen jelentős tempóelőnnyel körözött, 4 másodperc föle növelte előnyét Norrisszal szemben. A cserék miatt Perez felugrott a 3. helyre a 11. körben, és összesen csak hatan nem jártak ekkor a bokszban. Három körrel később Sainz és Norris között már hét másodperc felett volt, nagyon sietősre vette a figurát a spanyol.
A kerékcserék újabb hulláma a 15. körben érkezett el Norris és Perez kiállásával. Norris mellett elment Leclerc és Piastri, így virtuálisan Ferrari 1-2., McLaren 3-4. volt a sorrend. A pályán a rajt óta kemény gumikon lévő Alonso „rontotta” ezt el, aki másodikként haladt.
Sainz a 17. körben cserélt kereket, így Alonso átvette a vezetést, de Sainz közvetlenül ott volt mögötte. Hamilton autójában csütörtököt mondott a Mercedes-motor, a brit a pályán állt meg, így virtuális biztonsági autós szakasz lépett érvénybe.
LAP 17/58
Hamilton is crawling around the track looking for a place to pull over
Looks like engine issues have ended his race ❌
VIRTUAL SAFETY CAR #F1 #AusGP pic.twitter.com/tu77Zcfi86
— Formula 1 (@F1) March 24, 2024
A VSC jelentette kedvezményes kerékcsere lehetőségével rögvest élt Alonso és Hülkenberg: a spanyol remekül járt, ötödikként folytatta a versenyt a zöld zászló után.
A kerékcsere-viszonyok rendeződése után, a 18. körben Sainz vezetett Leclerc, Piastri, Norris, Alonso, Russell, Perez, Stroll, Cunoda és Alexander Albon (Williams) előtt. Perez tempóelőnyben volt a környezetéhez képest, a 21. körben megelőzte Russellt és feljött a hatodik helyre. Ezzel együtt is közel öt másodpercre volt ekkor az előtte haladó Alonsótól.
Az élen eközben változatlanok voltak a frontvonalak: Sainz volt a leggyorsabb, lassan, de biztosan 3 másodperc fölé növelte előnyét Leclerc-rel szemben. A monacóit 2 másodperccel lemaradva üldözte Piastri, és Norris is ezt a távolságot tartotta a csapattárssal szemben. Alonso lassabb volt náluk, tíz másodperc fölötti lemaradással, de neki inkább Perezre kellett figyelnie a 26. kör magasságában.
Lap 27/58
Fernando is P5 on the Medium tyre, Lance P8 on Hards. #AusGP pic.twitter.com/VQazGYXoDq
— Aston Martin Aramco F1 Team (@AstonMartinF1) March 24, 2024
Perez a 27. körben megelőzte Alonsót és feljött az ötödik helyre. Közben a 10. hely körül is alakult a csata, a hétvége egyetlen talpon maradt Williamsében Albon tartotta magát az ostromlókkal szemben. Végül ez nem maradt így sokáig, ugyanis épp a thai versenyző kezdte meg a kerékcserék második körét.
Féltávnál a McLaren csapatutasítást alkalmazott, Piastrinak el kellett engednie Norrist, hátha a brit nagyobb sikerrel tudja támadni a Ferrarikat. Pontosabban csak Leclerc-t, ugyanis Sainz ekkor már 6,5 másodperccel vezetett a csapattárs előtt.
Leclerc a 35. körben másodjára is a bokszban járt, miután arra panaszkodott, hogy gumijai már alig tapadnak. Gyorsabb volt a friss keményeken a többieknél, dolgát ráadásul segítette, hogy Piastri négy másodpercet bukott is egy súlyos elfékezés miatt. Az ausztrál a 40. körben járt utolsó tervezett kerékcseréjén, a csapattárs Norris pedig a 41.-ben váltott. Sainz sem maradt adós, a 42. körben ő is látogatóban járt új gumikért.
A cserék után Sainz 6 másodperccel vezetett Leclerc előtt, akit Norris további négy másodperccel üldözött, Piastri lemaradása még kilenc másodperc volt. Russell volt ekkor az ötödik, de nála még lehetett egy kerékcserére számítani.
Russell végül a 46. körben, 12 körrel a leintés előtt járt a bokszban másodszor, így egységessé vált a taktikai térkép. A hetedik helyen autózott a versenyben maradt Mercedesszel, Perez és Alonso mögött, Stroll, Cunoda és Hülkenberg előtt.
A futam utolsó köreiben Pierre Gaslyt büntették: az Alpine franciája öt másodpercet kapott, amiért átlépte a bokszutcából kivezető sáv melletti záróvonalat. Mindenki azt gondolta, hogy ezzel nyugodtan véget ér a futam, de Russell az utolsó körben bukott egy hatalmasat, miközben Alonsót üldözte.
VSC alatt ért így véget a futam, melyet
Sainz nyert 16 nappal a vakbélműtétje után.Leclerc és Norris kísérték a spanyolt a célba, Piastri pedig egy negyedik hellyel örvendeztette meg a hazai közönséget. Perez messze lemaradva a legjobbaktól ötödik lett a Red Bull-lal, mögötte Alonsóval, Stroll-lal, Cunodával, Hülkenberggel és Magnussennel a pontszerző helyeken.
A bajnokság állása:
Verstappen – 51 p
Leclerc – 47 p
Perez – 46 p
Sainz – 40 p
Piastri – 28 p
Norris – 27 p
Red Bull – 97 p
Ferrari – 93 p
McLaren – 55 p
Aston Martin – 27 p
Mercedes – 26 p
RB – 4 p
A világbajnokság két hét múlva Japánban folytatódik.