A Red Bull hollandja, Max Verstappen győzött a 2024-es Forma-1-es Kínai Nagydíjon Lando Norris McLarenje és a csapattárs Sergio Perez előtt Sanghajban. Az energiaitalosok kettős győzelmet is arathattak volna, de Norris taktikájának tökéletesen feküdt a két biztonsági autós megszakítás.
Az 56 körös, felhős időben zajló futamot közepes abroncsokon kezdte a mezőny többsége, de voltak kivételek. Lance Stroll (Aston Martin, 11. rajthely), Lewis Hamilton (Mercedes, 18.) és Cunoda Juki (RB, 19.) a lágyakat választották kezdéshez, míg Kevin Magnussen (Haas, 17.) a kemény Pirellikkel startolt. A rajtrácsra csak 19-en álltak fel: a 20. rajthelyet megszerző williamses Logan Sargeant a bokszutcából rajtolt lágy gumikon, miután csapata új specifikációjú első szárnyat helyezett autójára.
A felvezető kör előtt az élről rajtoló Max Verstappen (Red Bull) néhány csepp esőről számolt be, de ez nem kavarta meg komolyan a rajtot. A holland simán eljött, a csapattárs Sergio Perez viszont veszített egy helyet Fernando Alonso Aston Martinjával szemben. A kezdésnél a Ferrarik veszítettek két-két helyet: George Russell (Mercedes) és Nico Hülkenberg (Haas) is lerajtolta Charles Leclerc-t és Carlos Sainzot. Hülkenberggel szemben még az első körben visszavették helyeiket a vörös autók.
A második körben Verstappen már két másodperccel vezetett Alonso előtt, őt Perez, Lando Norris és Oscar Piastri követték a McLarenekben. Lewis Hamilton a kezdetekben nem haladt előre a Mercedesszel, az utolsó előtti hely volt az övé a lágy gumikkal.
Alonso az első körökben gyakorlatilag leterítette a győzelem felé vezető vörös szőnyeget Verstappennek azzal, hogy feltartotta Perezt. A mexikói végül csak az ötödik körben tudta megelőzni a spanyolt és jött fel a második helyre, de már öt másodperc volt a lemaradása a háromszoros világbajnokkal szemben. A McLaren szerint Alonso sokat kivett az első körös nyomással gumijaiból, így abban bíztak, a folytatás nekik kedvez.
LAP 5/56
— Formula 1 (@F1) April 21, 2024
Alonso can't keep Perez behind him for long
The Mexican retakes P2#F1 #ChineseGP pic.twitter.com/y8iF3neNdO
Norris el is kezdte ostromolni Alonsót, a britet kisebb lemaradással követte Piastri. A második McLaren mögött szorosan érkezett Russell, Leclerc és Sainz is. A kilencedik hely ekkor Lance Strollé (Aston Martin) volt, a tizedik helyen pedig Hülkenberg kapaszkodott a gyorsabbnak tűnő Valtteri Bottasszal (Kick Sauber) szemben. Hamilton valamelyest működésre bírta eddigre gumijait, de így is csak a 17. volt még.
A hetedik kör végén Alonso leszorult a dobogóról, Norris kifékezte őt a hátsó hosszú egyenes végén. Bottas is feljött a pontszerzők közé, két kör múlva pedig Leclerc talált utat Russell mellett az első kanyarkombinációban.
LAP 7/56
— Formula 1 (@F1) April 21, 2024
Alonso slipping back, Norris charging forward
The McLaren driver is now giving chase behind the Red Bulls #F1 #ChineseGP pic.twitter.com/4OQySNF15E
A kerékcserék a kilencedik köre elején elkezdődtek a középmezőnyben, többeknek a kemény abroncsok kerültek fel az autójára. Ez igazi lavinát indított be, egy kör múlva már gyakorlatilag a teljes középmezőny letudta első kiállását – beleértve Hamiltont is.
Az élmezőnyt ez a 12. körig nem zavartatta, ekkor Alonso és Russell kezdték meg a cseréket. Utóbbinak Sainz örülhetett, ő nagyon beragadt a Mercedes mögé, miközben Leclerc már Piastrit is megelőzte a pályán. Alonsóékra nem reagáltak a többiek, a Ferrarinál már amúgy is néhány kör után átálltak a B tervre.
A 14. körben a Red Bull megcsinálta a tökéletes bokszmunkát: mivel 9 másodperc volt Verstappen és Perez közt a különbség, mindkét pilótát egyszerre hozták kemény abroncsokért. 2,1 és 2,0 másodperc alatt meg is oldották a cseréket, ezzel ideiglenesen Norris vett át a vezetést.
A bokszban baleset is történt, az Alpine-nál Pierre Gasly ütött meg egy szerelőt hátsó kerekével. Az érintettnek nem lett semmi baja a csapat tájékoztatása szerint.
Verstappen és Perez a friss gumikon szárnyaltak azokhoz képest, akik még nem jártak a bokszban. A 16. körben a holland az időközben D tervre átállított Leclerc megelőzésével feljött a második helyre, Perez pedig Sainzot kergette a negyedik helyért, miután Piastri is letudta első kiállását.
A 18. körben Sainz is keményekre váltott, így már csak Norris és Leclerc volt adós az első kerékcserével. A McLaren azt gyanította, hogy a monacói akár egy cserével is letudhatja a futamot.
Verstappen a 20. kört már az élen kezdte, miután Norrist is megelőzte. A brit és Leclerc cserék nélkül álltak a 2-3. helyen, őket Perez, Alonso, Russell, Piastri, Stroll, Sainz, Hülkenberg sorrendben követték a többiek. Hamilton a 13. helyen haladt ekkor.
A 21. körben Bottas alatt megadta magát a Kick Sauber motorja, egy bukótérben állt meg a finn. Egy kör eltelt, mire életbe lépett a virtuális biztonsági autó, melyet Norris és Leclerc remekül ki tudtak használni kedvezményes kerékcserére. Többen is éltek egyébként a lehetőséggel a mezőnyből, Stroll így került ki például Sainz elől.
LAP 20/56
— Formula 1 (@F1) April 21, 2024
We have a yellow flag
Bottas reports his "engine has gone" and is out of the race ❌#F1 #ChineseGP pic.twitter.com/hf5l0w0VPk
A mentés elhúzódott, mert a motor fokozatban ragadt, és a kínai dolgozók nem tudtak mit kezdeni az autóval kézi erővel. Mivel munkagép kellett, bevetették az igazi biztonsági autót, melyre még többen reagáltak: mindkét Red Bull, Alonso és Russell, egy körrel később pedig Piastri is kereket cseréltek – a spanyol ráadásul lágyakat rakatott kocsijára, még bőven féltáv előtt.
A verseny a 27. kör elején folytatódott Verstappen, Norris, Leclerc, Perez, Sainz, Alonso, Russell, Piastri, Daniel Ricciardo (RB), Stroll sorrendben. A legjobb tízből Ricciardo volt a legidősebb – közepes – gumikon, ennek volt köszönhető az ausztrál előretörése. A többiek a mezőnyben keményeken voltak, leszámítva Alonsót.
Az újraindításnál a középmezőnyben volt egy kis kalamajka, Ricciardo még a restart előtt kicsúszott a legjobb tízből, mert Stroll felöklelte. Cunodát az első szektorban megforgatta Kevin Magnussen (Haas), mindkét autó megsérült. A törmelékek miatt visszatért a biztonsági autó a pályára.
LAP 27/56
— Formula 1 (@F1) April 21, 2024
The Safety Car comes in and we are racing again, or are we...
Magnussen sends Tsunoda spinning at the restart and team mate Ricciardo is shunted from behind by Stroll 😵#F1 #ChineseGP pic.twitter.com/DrL5kOOJlu
Rewind to the restart ⏪
— Formula 1 (@F1) April 21, 2024
Stroll 💥 Ricciardo
😮#F1 #ChineseGP pic.twitter.com/C0nn5PdiQL
Az élen a sorrend annyiban változott, hogy Alonso a lágyakon megelőzte Sainzot – így alakult a pontszerzők sorrendje a féltávnál: Verstappen, Norris, Leclerc, Perez, Alonso, Sainz, Russell, Piastri, Ricciardo, Hülkenberg. Hamilton a 11. helyen állt. Cunoda kiesett, az ő félreálló kocsija miatt kellett a safety car.
A szabad száguldás a 32. kör elején folytatódott. Ricciardo a sérült autóval, kopott gumikon hamar kicsúszott a pontszerző zónából, Hülkenberg és Hamilton is megelőzte. Ricciardo két körrel később ki is állt, korán csomagolhatott az RB a kettős kiesés után.
A 34. körben több büntetést is kiosztottak a stewardok. Sargeant 10 másodpercet kapott, mert a biztonsági autó alatt szabálytalankodott, Stroll kapott egy 10-es Ricciardo felökleléséért, Magnussen pedig Cunoda megforgatásáért. Stroll és Magnussen az utolsó előtti helyért, büntetésük ellenére is óriási csatát vívtak.
Elöl nem volt ilyen nagy a pörgés. Verstappen egy biztonságos 2,5 másodperces előnyre tett szert Norris előtt, aki szintén ennyire elnyúlt Leclerc előtt. A Ferrarira viszont tapadt Perez a Red Bull-lal, így Alonso a gumielőnyével nem tudott mit kezdeni.
Perez jó néhány körre beragadt Leclerc mögé, együttesen pedig szakadtak le Norrisról. Ezzel a McLaren számára egyre erősebben körvonalazódott a második hely. Perez végül a 39. körben egy bevetődős manőverrel szerezte meg a harmadik helyet.
A futam utolsó harmadában a Mercedesek a korábbiaknál erősebbnek tűntek. Hamilton feljött a 9. helyre Hülkenberg megelőzésével, és Russell is nézelődött Sainz mögött a 6-7. helyen.
Többekben – köztük Leclerc-ben is – felmerült, jó döntés-e egyetlen szett kemény gumin lenyomni a fél futamot, nem esik-e be túlságosan a tempó. A cserére senki nem vállalkozott végül önként, mivel a mezőny a biztonsági autó miatt összejött, és rengeteg pozícióvesztéssel járt ez a taktika. Alonso azonban rá volt szorulva lágy gumijain a cserére, a 45. körben kapott is egy szett közepes gumit, és a 12. helyen folytatta a száguldást. Ezzel Leclerc mögé feljött ötödiknek Sainz, hatodiknak Russell. Piastrit Hamilton és Hülkenberg üldözte, a legjobb tízbe pedig Esteban Ocon lépett be az Alpine-nal.
Az Alpine pontszerzési reményei nem tartottak sokáig, mert Alonso tempója annyira jó volt, hogy már a 46. körben a legjobb tízben volt – neve mellett a leggyorsabb körrel. A spanyol itt nem állt meg, begyűjtötte Hülkenberg, Hamilton és Piastri skalpját is néhány kör alatt – miközben egy alkalommal majdnem eldobta az autót.
LAP 49/56
Alonso’s on a charge and almost loses it on the gravel at the final turn 😮
But Fernando being Fernando somehow holds on 🤩#F1 #ChineseGP pic.twitter.com/YcRENcrkWM
— Formula 1 (@F1) April 21, 2024
Lényegi akció már nem történt, Alonsónak is ez volt a végállomás. Verstappen ezzel újabb pályán aratott győzelmet, 13 másodperccel ért Norris előtt a célba. Perez lett még dobogós, a Ferrarik pedig egy 4. és egy 5. helyet tudtak kihozni a hétvégéből Leclerc, Sainz sorrendben. Russell egy hatodik helyet szállított a Mercedesnek, Alonso a hetedik lett. Piastri a Stroll-Ricciardo incidensben megsérült McLarennel lett nyolcadik, Hamilton a 18. helyről pedig feljött a 9. helyre a leintésig. Az utolsó pont Hülkenbergé lett.
A bajnokság állása:
Verstappen – 110 p
Perez – 85 p
Leclerc – 76 p
Sainz – 69 p
Norris – 58 p
Piastri – 38 p
Red Bull – 195 p
Ferrari – 151 p
McLaren – 96 p
Mercedes – 52 p
Aston Martin – 40 p
RB – 7 p
A világbajnokság két hét múlva Miamiban folytatódik.