Az F1-ben 2014 óta használnak turbós hibrid erőforrásokat, melyek az első időben komoly csalódást okoztak hangjukkal, messze alulmúlták a korábbi, tisztán belső égésű V8-asokat. Az új erőforrásokon a kipufogórendszer módosításával hangosítottak valamelyest, a nézők pedig hozzászoktak a halkabb Forma-1-esekhez, de továbbra is lenne igény az ütősebb hangú motorokra.

A Forma-1 vezérigazgatója, Stefano Domenicali a hétvégén következő Emilia-romagnai Nagydíj előtt egy sajtóbeszélgetésen elárulta, már tapogatózik is ezt illetően.

„Amint véglegesítjük a 2026-os szabályokat, rögtön el is kezdünk gondolkodni a későbbieken, mint például a 2030-as erőforrások. Személyes kezdeményezésem, a csapatokkal még nem tárgyaltam erről, de az FIA-val már esett szó köztünk arról, hogy ha a fenntartható [szintetikus] üzemanyagok beválnak, akkor megfontolhatjuk, hogy maradjunk-e a hibrid technológiánál, vagy akad más, jobb megoldás” – idézte a Motorsport.com a sportág főnökét.

A korábban használt V8-as motorok ellen egyebek mellett a környezetterhelésük, a károsanyag-kibocsátásuk szólt, ám a 2026-ban érkező szintetikus üzemanyagok tulajdonképpen tárgytalanná tehetik ezt. Esetleges visszatérésük – a hangon túl – az autók tömege szempontjából is előnyös lenne, a nehéz akkumulátor kiiktatásával jelentősen „fogyhatnának” a ma már hajszál híján 800 kilós F1-esek.

Domenicali maga is kitért a tömegre:

„Fájó, de egyelőre sajnos kikerülhetetlen a versenyautók súlya. A hibrid komponens 2026-ra való megtartásával elkerülhetetlen a növekedés. Ha összehasonlítjuk a 2026-os autók becsült tömegét egy 10 évvel ezelőtti F1-esével, világos, hogy komoly problémává vált ez. Mindegyik pilóta könnyebb autót szeretne, ami engem illet, én pedig egy kicsit ütősebb hangot is. Az utóbbin dolgozunk, igyekszünk emelni a decibeleket.”

„A kutatásunk alapján úgy tűnik, minden piac, minden korosztály szeretne jobb hangot, olyan rezgéseket, vibrációkat, amilyeneket csak bizonyos motortípus nyújthat a helyszíni nézőknek” – mutatott rá.

Az F1 vezére egyébként azt ígérte, hogy hamarosan, június 1-jén hirdetik majd ki a véglegesített 2026-os szabálycsomagot.