Nemrég bemutatták, nagyjából milyen kinézetű autókat láthatunk 2026-tól a Forma-1-ben. A szabályrendszer kereteinek ismertetését követően többféle kritika is felmerült: elsősorban a tervezett tömegcsökkentést nem tudják elképzelni a résztvevők az előírások és méretek alapján, másrészt a várható tempó kapcsán is erősödtek a kritikus hangok.
A sebesség visszaesése a leszorítóerő hiányának köszönhető, a várakozások szerint jelentősen visszaesnek a kanyartempók két év múlva. Cserébe viszont az egyenesekben lehetnek gyorsabbak a Forma-1-es autók, különösen a változtatható állású hátsó és első szárnyak bevetésével. „Elképesztően gyorsak lesznek az egyenesekben, 360 km/óra valószínűleg a legtöbb pályán, ami lenyűgöző” – fogalmazott George Russell, aki már – több kollégájával együtt – szimulátoron próbálgathatta, mire is kell készülni.
Az ilyen mértékű gyorsulás mellett nem szabad elfeledkezni a biztonságról sem. Gondoljunk csak bele, milyen következményekkel járna akár a Hungaroringen, ha valakinek a célegyenes végén nem 280-300 km/órás sebességnél, hanem 340-350-nél száll el a fékje?
Látják ezt persze a Nemzetközi Automobil Szövetségnél is. Jan Monchaux, az FIA technikai igazgatója elmondta, közbe fognak lépni, hogy ekkora gyorsulásra ne kerüljön sor. „Például megtilthatjuk a hátsó szárny vízszintesbe állítását bizonyos egyenesekben, vagy meghatározhatjuk annak dőlési szögét. Azt is szabályozhatjuk, mennyi elektromos energiát használhassanak a versenyzők kigyorsításokon.”
„Ez nonszensz, ilyesmi nem fog megtörténni” – utalt a 360-as tempókra Monchaux. „Persze ha nem lépnénk közbe, a kockázat meglenne. Olyan sebességeket érünk el, mint a jelenlegi szint, plusz-mínusz 5 km/óra. Az autók könnyebbek és kisebb leszorítóerejűek lesznek, mint a mostaniak” – fogalmazott a szakember.