2024-ben, még pontosabban ezen a hétvégén már a 39. alkalommal rendezik meg a Forma-1-es Magyar Nagydíjat, a közel négy évtized alatt klasszikussá érett futam múltja számos érdekes statisztikát, adatot, rekordot kínál, ezeket szedtük most csokorba.
A leggyorsabbak
Az annak idején rekordidő, nyolc hónap alatt felépített, 1988-ig mindössze 4014 m-es versenyhelyszínen az első rendezéskor, 1986-ban a lotusos Ayrton Senna szerezte meg a pole-t 1:29,450-es körrel, míg a futamon a győztes Nelson Piquet futotta a leggyorsabb kört Williamsével 1:31,001-del. A közelebbi múltban a versenykörrekordot másfél évtizedig Michael Schumacher tartotta a 2004-es 1:19,071-ével, de 2020-ra Lewis Hamilton 1:16,627-re faragta ezt. Az időmérős csúcs is Hamilton nevéhez fűződik, szintén 2020-ból: négy éve 1:13,447-tel szerezett pole-t a Mercedesszel.
Ha érdekel, az évtizedek során hogyan alakultak a Hungaroring körrekordjai, nézd meg az alábbi cikket!
Szüzességi pálya
A Hungaroringhez számos „elsőség” kapcsolódik. Nigel Mansell sokévnyi küzdés, pech után 1992-ben megfoghatatlan volt, és a Magyar Nagydíjon elért második helyével megszerezte a bajnoki címet is – ez volt az első alkalom, amikor a Hungaroring világbajnokot avatott, 2001-ben Michael Schumacher lett a második, aki itt húzta be a bajnoki címet.
1993-ban Damon Hill (Williams) karrierje első F1-es győzelmét ünnepelte Magyarországon, őt 2003-ban Fernando Alonso (Renault) követte – ezzel akkor minden idők legifjabb F1-e győztese is lett –, 2006-ban Jenson Button (Honda), 2008-ban a mclarenes Heikki Kovalainen, 2021-ben pedig az alpine-os Esteban Ocon ért első ízben a csúcsra a Hungaroringen. Monacóban és Monzában szám szerint többen értek el első sikert, de arányaiban a mogyoródi aszfaltcsík tartja a rekordot ezen elsőségek tekintetében.
A Hungaroring királyai
Bár több mint egy évtizede nem ünnepelhettek nálunk, a nagydíj történetének legeredményesebb csapata továbbra is McLaren, tizenegyszer nyertek a Hungaroringen (Ayrton Senna – 1988, ’91, ’92, Mika Häkkinen – 1999, 2000, Lewis Hamilton – 2007, ’09, ’12, Jenson Button – 2011), míg a Williams és a Ferrari hét-hét, a Mercedes öt, a Red Bull négy diadallal büszkélkedhet.
A Hungaroring királya egyértelműen Hamilton, Silverstone után nálunk győzött a legtöbbször, szám szerint nyolc alkalommal (2007, ’09, ’12, ’13, ’16, ’18, ’19, ’20). Az angol után a másik hétszeres világbajnok, Schumacher következik négy sikerrel, Ayrton Senna háromszor állt fel a mogyoródi dobogó tetejére, Nelson Piquet, Damon Hill, Jacques Villeneuve, Mika Häikkinen, Jenson Button, Sebastian Vettel és Max Verstappen két-két alkalommal volt győztes. A mostani mezőnyből Hamilton, Daniel Ricciardo, Esteban Ocon és Verstappen tudott győzni itt.
A dobogós helyezések tekintetében jelenleg Hamiltoné a csúcs, az angol 11-szer állt a pódiumon, Senna, Schumacher és Räikkönen hét-hét alkalommal látogatta meg az emelvényt az eredményhirdetéseknél.
Érdekesség, hogy több mint egy évtizeden keresztül nem győzött nálunk olyan pilóta, aki az év végén elvitte a bajnoki címet: Schumacher 2004-es sikere után Hamilton tavaly törte meg a szériát 2018-ban, azóta viszont csak Ocon jelentett anomáliát 2021-ben.
A legjobb helyen Mogyoródon?
Bár a Hungaroringen köztudottan nehéz előzni, az elmúlt 38 versenyből csak 16-ot nyert meg a pole-ból rajtoló pilóta. A legtávolabbi győztes rajtpozíció Buttoné, ő a 14. helyről kezdett a Hondával 2006-ban.
A hungaroringi edzésgyőzelmek tekintetében Hamilton a csúcstartó 9 rajtelsőségével, mögötte Schumacher áll 7 pole-lal, a jelenlegi mezőnyből Alonso kettő, Verstappen és a mercedeses George Russell egy-egy ilyen eredménnyel büszkélkedhet.
Ha már pole: a Williams belga versenyzője, Thierry Boutsen 1990-ben a magyar pályán szerezte pályafutása egyetlen pole-ját, amelyet győzelemre is váltott, igaz, mindössze 0,288 másodperccel előzte meg az őt üldöző Ayrton Sennát. A mai napig ez a legkisebb befutós különbség itt. A legnagyobb, 72 másodperc Hill ’93-as diadalához kapcsolódik. A kezdetek óta az átlagos győzelmi előny 14,478 másodperc volt, míg a legutóbbi tíz rendezés tekintetében 11,178 mp ez az érték.
Tömegek érkeznek, új rekord jöhet
A Magyar Nagydíjra az első rendezés évében, 1986-ban 300 ezren látogattak ki, ez évtizedeken keresztül rekord volt, ám tavaly 303 ezer jegyet adtak el, értelemszerűen ez az aktuális csúcs, ugyanakkor benne van a pakliban, hogy a 40 ezer ülőhellyel bővített pályán idén még sikerül emelni a számon.
A versenynek az idők során 11 névadó szponzora volt: 1986–87-ben a Marlboro, 1988–90-ben a Pop 84 farmermárka, 1991-től egészen 2005-ig újra a cigarettamárka, 2006-ban a Shell, 2007-ben az Agip, 2008–2009-ben az ING, 2010–2012 között az ENI, 2013-ban az LG volt a főszponzor, 2014-től 2017-ig a Pirelli, 2018–19-ben, majd ’21-ben a – F1-ből most távozó – Rolex, 2020-ban és ’22-ben az Aramco, tavaly a Qatar Airways volt a főtámogató.