A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) Motorsport Világtanácsa nemrég egy szabálymódosítással zöld utat adott az ún. öszvérautók bevetésére. A csapatok idén 10 napon küldhetnek pályára a 2026-os szabályoknak megfelelő vagy azokra hasonlító elemekkel felszerelt régebbi autókat, hogy a felügyelőszervezet és a gumiszállító adatokat gyűjthessen.

Az F1-es alakulatok a 2020 és 2023 közt használt kasztnik bármelyikét bevethetik erre a célra, azaz a korábbi szabályrendszernek megfelelő, kisebb, valamint a 2022 óta használt nagyobb, de már a padlólemezes leszorítóerőre építő változatokat is.

Mindkettőnek lehet előnye és hátránya: mivel 2026-ra csökken az autók mérete, a korábbiak közelebb lehetnek ezen a téren a jövő modelljeihez, míg a jelenlegi formula szerinti 2022-es, ’23-as változatok padlólemezes aerodinamikája az új korszakra is releváns marad, ám a nagyobb autókkal nehezebb lesz reprezentatívan tesztelni az újításokat.

A Forma-1-es gumiszállító Pirelli motorsportfőnöke, Mario Isola kétli, hogy igazán hasznos adatokat gyűjthetnek majd az öszvérautókkal a csapatok.

„Megkockáztatom, hogy lehetetlen [a 2026-as szabályrendszernek] megfelelő karakterisztikájú öszvérautót alkotni. Az öszvérautók nem lesznek könnyebbek [mint a mostaniak]. Lehet játszani a tömeggel úgy, hogy teli tankos, hosszú etapok helyett kevés üzemanyaggal rövidebb etapokat teljesítenek, de minden mást egyszerűen lehetetlen szimulálni, hiszen nem lesz ott az aktív aerodinamika” – magyarázta a RaceFansnek.