Az előrejelzéseknek megfelelően szeles, szürke, enyhén esős időben, egyaránt 20 Celsius-fokos levegő- és aszfalthőmérséklet mellett kezdődött a 2024-es Forma-1-es idény nyári szünete utáni első forduló, a Holland Nagydíj első szabadedzése Zandvoortban.

A pályára elsőként az alpine-os Pierre Gasly ment ki, de a Haas párosa is kimerészkedett – az autókra a kék jelzésű esőgumik kerültek fel. Az igen nehéz körülményeket bizonyította, hogy Nico Hülkenberg a 10-es kanyarban hamar meg is találta a kavicságyat, szerencséjére vissza tudott térni az aszfaltra.

A mezőny nagy része jó ideig a garázsban maradt, sőt, negyed óra elteltével sem volt még befejezett kör, mért idő – aki kiment, az is csak a körülmények felderítésére koncentrált.

17 perc telt el, amikor a ferraris Charles Leclerc egy 1:26,530-as idővel felkerült az eredménytáblára. Szinte ugyanakkor Hülkenberg a felvezető körén újra kirándulást tett a kavicságyban – a német aztán 1:27,620-at futott, majd a célegyenes végén megint nem tudott kellően lelassítani, a menekülőúton került a bukótérben.

Bő 20 perc múltán szakadozni kezdett a felhőzet, többen is kimentek, félidőnél a hazai hős, a Red Bull-os Max Verstappen is megjelent, a nézőtérről hatalmas ováció fogadta az elsőként intermediate gumikon próbálkozó címvédőt.

A holland a mért körén megpördült a 11-es kanyarban, de folytatni tudta, az átmeneti esőgumikon a hiba nélkül az addigi legjobb időt futotta volna, második nekifutásra pedig az élre is ugrott egy 1:21,300-zal.

A Mercedes versenyzői a zöld Pirelliken gyorsan faragtak is ezen, a pályán szemmel láthatóan kezdett kialakulni egy szárazabb ív.

Az erős szél segítette az aszfalt felszáradását, de nehezítette a vezetést, Gasly, Sergio Perez, Carlos Sainz sem tudott megfelelően fékezni az első kanyarban, mind a menekülőúton tértek vissza.

20 perccel a vége előtt a mclarenes Lando Norris állt az élen 1:20,392-vel. 15 perc maradt, amikor nagyot villantott a Saubernél vezető Ferrari-tesztpilóta, Robert Svarcman, az orosz 456 ezredes hátránnyal a 3. helyre ugrott fel.

Bő 10 perccel az edzés leintése előtt a McLaren pilótái, a mercedeses Russell és az astonos Fernando Alonso már megkockáztatta a száraz pályás gumikat, az autókra a piros jelölésű lágy Pirellik kerültek fel.

Rögtön nagyot javítottak is, Norris 1:17,367-re faragta az addigi legjobb köridőt, a következő körön Piastri már 1:15,971-et, Russell 1:15,900-at tudott.

Ekkorra Verstappen és a Ferrari-pilóták is lágyakon köröztek – a holland nem bírt Russell csúcsával, a bemelegített gumikon Norris viszont már 1:14,519-nél járt. Az egyéni idők folyamatosan javultak, az élen a komoly adok-kapok zajlott.

Az utolsó 5 percre az összes autó a pályára lépett, nagy volt a forgalom, többen akadályozták is egymást. Norris végül megfoghatatlannak bizonyult, mögötte Verstappen kéttizeddel, Hamilton 684 ezreddel lemaradva zárt a 2-3. helyen.

A szabadedzés szokás szerint rajtszimulációkkal zárult.

F1: Komoly adok-kapok az első szabadedzésen 1

Kép: Formula1.com