Szövevényes jogi slamasztikába csöppenve tért vissza a négyhetes nyári szünetről a Haas Forma-1-es csapata. Fennáll a veszély, hogy az amerikai istálló – pontosabban annak a felszerelése – nem is hagyhatja el a hétvégi Holland Nagydíj helyszínét, ami egyet jelenthet azzal, hogy nem állhat rajthoz a jövő hétvégén esedékes Olasz GP-n.

A kialakult helyzet a Haas és korábbi – névadó – főszponzora, az Uralkali közötti huzavonára vezethető vissza. Amikor közvetlenül a 2022-es szezon rajtja előtt kirobbant az orosz-ukrán háború, a csapat azonnali hatállyal megszakította minden kapcsolatát orosz támogatójával, ám a vegyipari vállalat azóta is eredménytelenül követeli vissza az általa előre kifizetett szponzori pénzeket. A kérdésben még a nyár elején az Uralkalinak adott igazat a svájci bíróság, de a Haas ennek ellenére sem rendezte a tartozását.

Ez áll annak hátterében, hogy eljárás indult a zandvoorti paddockban a Haas ellen, aminek keretében az észak-hollandiai bíróság illetékes végrehajtói – rendőrök kíséretében – elkezdték felértékelni a csapat helyszíni felszerelését. Mint azt a Formula.hu és a RacingNews365.com kiderítette, ebbe a Haas két autója mellett minden tartalékalkatrész, gumi, motor, de még a motorhome és a garázs is beletartozik. Az Uralkali követelésének megfelelően a hatóságok minden nap este 20:00 és reggel 7:00 között őrzik a Haas felszerelését, amíg a csapat nem fizeti vissza a 12 millió eurós, mostani árfolyamon átszámítva 4,7 milliárd forintos összeget.

Lefoglalták az F1-es csapat felszerelését 2

Az egész azzal kezdődött, hogy 2022 elején a Haas szerződést bontott az Uralkalival, amivel nemcsak a fehér-piros-kék csíkos festés, hanem Nyikita Mazepin is eltűnt a Forma-1-ből. Az orosz vállalat most a hatóságok segítségével próbálja behajtani a pénzét. (Fotó: Hasan Bratic/DeFodi Images/Getty Images)

A legfrissebb fejleményekre közleményben reagált a Haas: mint írták, remélik, az újabb fordulat nem fogja befolyásolni az olaszországi részvételüket, ugyanis a csapat maradéktalanul kívánja visszafizetni az Uralkalinak járó összeget. „A Haas az ügyvédjeivel dolgozik annak biztosításán, hogy a kifizetés minden releváns amerikai, EU-s, brit és svájci szankciós törvénynek és előírásnak megfeleljen” – tették hozzá. Az amerikaiak megjegyezték, hogy a következő napokban szeretnének pontot tenni az ügy végére, ugyanakkor szorítja őket az idő: ahhoz, hogy Zandvoortból gond nélkül, időben eljussanak a 14 órányi autóútra, mintegy 1100 kilométerre lévő Monzába, legkésőbb a Holland Nagydíj másnapján le kell bonyolítaniuk a tranzakciót, ami az orosz cégekkel szemben élő szankciók miatt nem ígérkezik egyszerű ügymenetnek.

Egy másik kommünikében az Uralkali, nincs más célja, minthogy megkapja azt, ami a június 12-i bírósági határozat értelmében megilleti a vállalatot. „Örömmel halljuk, hogy a holland hatóságok tegnapi látogatása után a Haas végre figyelmet szentel a választottbíróság döntésének” – jegyezte meg az orosz vállalat.

Ha nem sikerül elsimítani a Haas és az Uralkali között húzódó ellentétet, az amerikai gárda olyan helyzetbe kerülhet, amire utoljára 2015-ben volt példa a Forma-1-ben. Akkoriban a Lotus – mielőtt újra a Renault kezébe került volna – többször is bajba került a tartozásai miatt: a csőd szélén táncolva számos hétvégén előfordult, hogy kizárták a csapatot a garázsaikból, más csapatoktól kölcsönvett felszereléssel dolgoztak, miközben a csapattagok ellátását pizzarendeléssel oldották meg. Az enstone-iak felszerelését a nyári szünet utáni első verseny, a Belga Nagydíj után vissza is tartották, így csak napokkal később folytathatták az útjukat.

Frissítés (13:55): Úgy tudni, a Haas kiegyenlítette tartozását, így feloldották a korlátozást.