Napos, meleg időben – 32 Celsius-fokos levegő-, 50 fokos aszfalthőmérséklet mellett – kezdődött meg a 2024-es Forma-1-es világbajnokság 16. fordulója, az Olasz Nagydíj első szabadedzése a felújított monzai pályán.
A bokszutcai lámpák zöldre váltása után elsőként az Aston Martin-os Fernando Alonso gurult ki, de sokan követték a spanyolt, köztük a Mercedes neveltje, valószínűleg jövő évi pilótája, a 18 éves olasz Andrea Kimi Antonelli, aki első ízben vezetett F1-est versenyhétvégén, és a lágy keverékű Pirelliken néhány perc után az élre is állt (1:23,955).
Antonelli mellett egy másik új név is megjelent az eredménylistán: a Williamsnél lecserélték a küszködő Logan Sargeantet, az amerikai helyett az idény végéig a csapat neveltje, a 21 éves argentin Franco Colapinto versenyez.
Az alacsony leszorítóerejű szárnyak mellett számos csapat komoly fejlesztésekkel érkezett az európai szakasz utolsó fordulójára, a Ferrari már-már B autóval állt elő.
Well, that didn't take long 😳
Max and Charles are the first to find the limit down at the first chicane.#F1 #ItalianGP pic.twitter.com/hsicFH7qTe
— Formula 1 (@F1) August 30, 2024
Az első percekben a címvédő Max Verstappennek nem alakultak jól a dolgok, két körben is kiegyenesítette az első sikánt, egy későbbi kísérlete során is nehezen, darabosan tudott csak elfordulni. Másoknak is voltak kisebb hibái, minden bizonnyal az új, még felgumizatlan aszfalt is szerepet játszott ebben.
Antonelli dicsősége mindössze 10 percig tartott, az ifjonc második gyors körén rögtön nagy sebességgel csapódott a TecPro-falba a Parabolica kanyarban – nagyjából ugyanott, mint csütörtökön a biztonsági autó. Természetesen előkerült a piros zászló.
Antonelli into the wall! 💥
It's a high-speed spin into the barrier at Parabolica for the youngster, who reports over the radio that he's OK.
The red flags are out 🔴#F1 #ItalianGP pic.twitter.com/aQQQPqjaeb
— Formula 1 (@F1) August 30, 2024
A fiatal versenyző sértetlenül hagyta el az autót, miután Toto Wolff a rádión nyugtatta-vigasztalta, hogy nincs gond.
A kényszerszünet 13 percig tartott, miközben az összetört Mercedest betolták a garázsba, a többiek sorra visszatértek a pályára. A lágyakon Verstappen 1:23,088-cal állt az élre, de gyorsan hátrébb szorult, keményebb keveréken is gyorsabbak tudtak lenni nála a riválisok.
20 perccel a vége előtt – akkor már jó ideje – a sauberes Valtteri Bottas állt az első helyen (1:22,127), mögötte 87 ezredes lemaradással a mercedeses Lewis Hamilton, majd 93 ezredes hátránnyal a williamses Alex Albon sorakozott.
A Ferrarikra ekkor kerültek fel a piros jelölésű lágyak, Charles Leclerc elsőre a 2. pozícióba ugrott fel, Carlos Sainz hibázott a Parabolicában, csak a 6. időt hozta.
"Ooh, tricky one."
Carlos runs wide and has to get out of the throttle at the Parabolica 👀#F1 #ItalianGP pic.twitter.com/7z7pNo12GY
— Formula 1 (@F1) August 30, 2024
Néhány perccel később a McLarennél is feltették a lágy gumikat. Leclerc közben javított, 1:21,904-gyel vette át a vezetést, Lando Norris mögé sorolt be, Sainz pedig a harmadik leggyorsabb volt. Verstappen is újabb lágy gumis, kvalifikációs szimulációs etapot kezdett. A holland a 18. pozícióból az elsőre lépett előre, bő kéttizedet adott Leclerc-nek.
Az utolsó percekben már nem változott a sorrend az élmezőnyben, de a leintés előtt még a Williams ifjonca is megjárta a Parabolica kavicságyát, ám Colapinto képes volt kikecmeregni onnan, vissza tudott térni a bokszutcába.
Another one at the Parabolica 😳
Replays show an off-track moment for Colapinto, who manages to re-join safely via the gravel #F1 #ItalianGP pic.twitter.com/EfiytSUyrz
— Formula 1 (@F1) August 30, 2024
A gyakorlás szokásosan rajtszimulációkkal zárult.