A vasárnapi Olasz Nagydíjon a mclarenes Lando Norrisnak jó esélye volt, hogy komoly mennyiséget hozzon a világbajnokságban vezető Max Verstappenen, ám az angol hiába indult a pole-ból, a mellőle kezdő csapattársa, Oscar Piastri már az első körön megelőzte – sőt, így tett a ferraris Charles Leclerc is –, és végül csak a 3. helyen ért be.
A McLaren a „papaja szabályokra” figyelmeztette a pilótáit, ami gyakorlatilag annyit jelentett, hogy szabad a verseny, csak ne üssék ki egymást, ami sokak szerint igen rossz megközelítés, amikor az egyik versenyző harcban áll a bajnoki címért. Van, aki szerint már eleve csapatsorrendet kellene felállítani, mások szerint pedig ha van is verseny, az olyan helyzetben, mint a monzai, legalább az utolsó körökön pozíciót kellett volna váltatni a pilótákkal, hogy legalább hárommal több pontot hozhasson Norris Verstappenen.
Az egymás ellen küzdő pilóták témakörét a Mercedes-főnök Toto Wolff is jól ismeri, az Olasz Nagydíj után így beszélt a McLaren jelenlegi helyzetéről:
„Úgy gondolom, egy olyan csapatnál, amelyik hirtelen a bajnoki küzdelemben találja magát, nagyon nehéz a helyzet, hiszen szeretik a versenyt. Mindenki szeretné, ha a győzzön a jobbik érvényesül, másrészt viszont valahogy reagálni kell, ha hátrányossá válik a dolog.”
„A csapat így is, úgy is rosszul jön ki ebből, mert ha befagyasztja a pozíciókat, akkor a versenyszellem sérül, másrészt persze az észszerűségnek kellene érvényesülnie. Senki nem szeretne végül 3-5, könnyen megszerezhető ponttal lemaradni a világbajnoki címről. Kötéltánc ez, és nincs is univerzális válasz” – magyarázta az osztrák.
Wolff szerint a McLaren versenyfőnöke, Andrea Stella Monza után mindenképp revideálni kényszerül az eddigi hozzáállást:
„Andreánál jobban senki sem érti az F1-et. A Ferrarinál számtalan ilyen helyzetet látott annak idején. Lélekben ő is versenyző, aki nem akar csapatutasítást, hagyná őket szabadon versenyezni, de úgy gondolom, hogy a mostani futamot követően a McLarennél is arra jutnak majd, hogy ezt valahogy kezelni kell. Mi is változtattunk a belső versenyzési szabályainkon – később hitvallásnak neveztük, mert a szabály nem hangzott jól a pilótáknak.”
A Holland Nagydíjat fölényesen megnyerő Norris Zandvoort után 70 pontra volt a 2. helyen beérő Verstappentől, de hiába lett a holland csak a 6. Monzában, az angol Leclerc és Piastri mögötti 3. helyezésével – plusz a leggyorsabb körért járó 1 ponttal – mindössze 8 egységgel csökkentette a lemaradást 62-re.