Enyhén felhős, de meleg (29 Celsius-fokos levegő-, 42 fokos aszfalthőmérséklet) időben kezdődött a 224-es Forma-1-es világbajnokság 17. fordulója, az Azerbajdzsáni Nagydíj első szabadedzése a bakui utcai pályán.
A mezőnyt – melyben egyaránt második F1-es versenyhétvégéjét kezdte a Williamsnél Monzában beültetett Franco Colapinto, valamint a Haasnál az eltiltott Kevin Magnussent helyettesítő jövő évi versenyző, Oliver Bearman – az Aston Martin-os Fernando Alonso vezette fel, de gyakorlatilag mindenki rögtön kiment a pályára.
FP1 is GO! 🟢
We're under way on the streets of Baku 🇦🇿#F1 #AzerbaijanGP pic.twitter.com/c7dAPcysKJ
— Formula 1 (@F1) September 13, 2024
A poros-koszos aszfalt tapadása igen gyenge volt, a túlnyomó többség a közepes keverékű (sárga) Pirelliken kezdte a körözést. Az első mért körök után a ferraris Charles Leclerc állt az élen 1:48,340-nel.
Nem indult jól Colapinto edzése: a Williamse orráról leesett egy panel a fő egyenesen, igaz, az argentin újonc ennek ellenére folytatta a körözést.
10 perc elteltével már Lewis Hamilton vezetett 1:47,618-cal, ám a Mercedes hétszeres bajnok pilótájának sem volt sima a kezdés: ahogy Monzában, az angol most is arra panaszkodott a rádión, hogy felforrósodott az ülése.
Az Aston Martinnál még kevésbé örülhettek a rádiózásnak: Lance Stroll az AMR24-es viselkedésére utalva közölte, hogy „ez nem autó, ez nem autó”.
🔴 RED FLAG 🔴
The session is brought to a halt due to reported debris at T12.
Verstappen is quickest so far, two tenths ahead of Leclerc. #F1 #AzerbaijanGP pic.twitter.com/hnhMEESLkv
— Formula 1 (@F1) September 13, 2024
Verstappen épp csak megfutotta az addigi leggyorsabb kört (1:47,214), előkerült a piros zászló: a körözést a 12-es kanyarban lévő apró törmelék eltakarítása kedvéért szakították meg. A kényszerszünet mindössze 4 percig tartott.
Alig telt el újabb 4 perc, amikor újabb gond akadt a pályán: Esteban Ocon azt jelentette, hogy autójában elment a hajtás, szerencsére a francia vissza tudott evickélni az Alpine-nal a bokszutcába, nem odakint állt le.
27 perc után újra előkerült a piros zászló, méghozzá komolyabb okból: az ekkor 1:46,608-cal az élen álló Leclerc a 15-ös kanyart nem tudta bevenni, orral a TecPro korlátba állt.
🔴 RED FLAG 🔴
Leclerc has crashed into the barriers! 💥
The quickest driver in practice so far will play no further part in the session. Driver is OK.
"I took the dirt on the outside." he reports back to Ferrari 📻#F1 #AzerbaijanGP pic.twitter.com/stNOHglFpP
— Formula 1 (@F1) September 13, 2024
25 perc volt még hátra, amikor újraindulhatott a körözés, az autókra sorra felkerültek a lágy keverékű, piros jelzésű gumik.
Hamar át is alakult a sorrend: Hamilton állt az élre (1:45,859), mögötte a mclarenesek, Norris és Piastri, mögöttük Sergio Perez sorakozott lágy gumis körökkel.
Tíz perc sem jutott az érdemi munkára, újra meg kellett szakítani a körözést: ezúttal a Bakuban korábban még sosem vezető williamses Colapinto vágta a falnak az autót a 4-es kanyar kijáratán.
🔴 RED FLAG 🔴
Colapinto is in the wall 😔
The Williams lost the rear on turn in and collects the barrier at T4. Driver is OK.#F1 #AzerbaijanGP pic.twitter.com/p8KRPHitBi
— Formula 1 (@F1) September 13, 2024
A Williams eltávolítása után 11 perce maradt maradt a mezőnynek, szinte minden épen maradt autó azonnal ki is gurult – nem lehetett lazsálni, többek között Verstappen és a mercedeses George Russell sem futott még lágy gumis mért kört.
Az angol a 6. helyre sorolt be, a címvédő viszont elég gyors volt, 36 ezredes hátránnyal Hamilton mögé, a 2. pozícióba. Az utolsó percekben, a pálya tisztulásával a versenyzők legalábbis szektorokban, de teljes körön is tudtak még javítani, Perez a 3. helyre ugrott fel, míg Verstappen 313 ezreddel megjavította Hamilton addigi csúcsát, ő lett az első gyakorlás leggyorsabbja. Úgy tűnik, a Red Bull Bakuban magára talált.
He does it this time! 💪
Max goes three tenths quicker in the final seconds of the session! 🚀#F1 #AzerbaijanGP pic.twitter.com/fDQSnzNDGr
— Formula 1 (@F1) September 13, 2024
Az edzés szokás szerint rajtszimulációkkal zárult.