100, 200, 300, 400. A 2024-es Mexikóvárosi Nagydíj hétvégéje újabb fontos mérföldkövet jelent Fernando Alonsónak, ugyanis Forma-1-es karrierje során a negyedik százas jubileumát pipálhatja ki a spanyolok kétszeres világbajnoka.

400 – de inkább 397?

Akik mélyebbre ássák magukat az F1-es statisztikákban, szemet szúrhat nekik, hogy nem feltétlenül érnek össze a számok. Bár maga Alonso is annak szellemében érkezett meg Mexikóba, hogy a 400. nagydíján indul – erre az alkalomra még különleges sisakfestéssel is készült (lsd. a képen) –, ha szigorúan a rajtok számát nézzük, „csak” 397-nél tart a számláló.

F1: Alonso olyan szintre jutott, mint még senki más 1

Fernando Alonso egyedi, eddigi pályafutása leginkább meghatározó pillanatait képekben felelevenítő sisakkal állít emléket az újabb 100-as mérföldkőnek. (Fotó: Aston Martin)

A különbség abból fakad, hogy a 2001 óta íródó pályafutása alatt háromszor is előfordult, hogy bár megkezdte az adott hétvégét, a futamon már nem tudott elindulni. Az első ilyen alkalom a 2001-es Belga Nagydíj volt, amin a Minardi meghibásodott váltója akadályozta a részvételét. A 2005-ös Amerikai Nagydíjon a Michelin-féle gumibotrány miatt, míg a 2017-es Orosz Nagydíjon azért nem állt rajthoz, mert a McLaren-Honda elektronikája a verseny kezdete előtt felmondta a szolgálatot.

Ezek miatt a 400. nagydíjrajtra – ha addig nem szól közbe újra az élet – az idei szezon utolsó előtti versenyén, Katarban kerül sor.

Az egyre hosszabb szezonoknak köszönhetően alig több mint hat év telt el azóta, hogy a 300. nagydíjhétvégéjét teljesítette a most 43 éves Alonso. A 2018-as Kanadai Nagydíj hétvégéjén még azt írtuk vele kapcsolatban, hogy rajta kívül keveseknek, csak Rubens Barrichellónak (326), Jenson Buttonnak (309) és Michael Schumachernek (308), azóta pedig még Lewis Hamiltonnak (353) és Kimi Räikkönennek (352) adatott meg a királykategória 75. éve íródó történelmében, hogy a belépjen a 300-asok klubjába – ahonnan most elsőként lépett tovább a 400-asokéba.

A képre kattintva galéria nyílik:

F1: Alonso olyan szintre jutott, mint még senki más 2

Csaknem 24 évvel ezelőtti bemutatkozásával Alonso az 1950 óta rendezett futamok 36 százalékon indult el, pedig azóta három szezont is kihagyott. 2001-ben a Minardival mutatkozott be, majd egy, kispadon töltött év után, 2003-ban ült át a Renault-ba, amivel az első, a két világbajnoki címe képében pedig egyben a legnagyobb sikereit is aratta.

Miután 2005-ben és 2006-ban – az akkoriban megingathatatlannak hitt Ferrari, valamint Michael Schumacher szériáját megszakítva – is felért a csúcsra, a karrierjét az egymást követő rossz döntések jellemezték, legalábbis a csapatváltásokat illetően.

F1: Alonso olyan szintre jutott, mint még senki más 40

Egy évvel az első után a második vb-trófea is összejött. (Fotó: Mark Thompson/Getty Images)

Előbb átigazolt a McLarenhez, azonban egyetlen év alatt megromlott a viszonya a csapattal, így 2008-ra visszatért a Renault-hoz. Ezzel pedig a kémbotrányt, valamint a Lewis Hamiltonnal való rivalizálását az ő szingapúri győzelmét hozó Crashgate-balhé váltotta fel, viszont a francia istálló már nem tudta visszanyerni régi formáját. 2010-ben új korszak kezdődött Alonso pályafutásában, ugyanis a spanyol a Ferrarihoz szerződött, mellyel két ízben is közel került a harmadik vb-trófeához, de mindkétszer az utolsó pillanatban maradt alul. Öt szezon után távozott Maranellóból, hogy visszatérjen a Hondával összeálló McLarenhez.

F1: Alonso olyan szintre jutott, mint még senki más 41

Több mint 11 év telt el Alonso utolsó, 32. futamgyőzelme óta: utoljára a 2013-as Spanyol Nagydíjon pezsgőzhetett a dobogó tetején. (Fotó: Vladimir Rys Photography/Getty Images)

Balszerencsés százasok

Alonso pechszériája nemcsak az átigazolásokra, de a jubileumokra is kiterjedt. Pályafutása 100. nagydíján, a 2007-es Török Nagydíjon hiába ült ütőképes McLarenben, kettős győzelmével azon a hétvégén érinthetetlen volt a Ferrari: csak a harmadik lett, csaknem fél perccel elmaradva Felipe Massa és Kimi Räikkönen kettősétől.

A 200-as jubileum a 2013-as Maláj Nagydíjra esett, ám a félig-meddig esős körülmények között elindított verseny első méterein annyira megszorongatta a pole-pozíciós Sebastian Vettelt, hogy hátulról neki is koccant. Ennek következtében megrongálódott az első szárnya, ám nem hajtott ki a bokszba újért, ami a következő féktáv előtt megbosszulta magát: a légterelő beszorult az autó alá, így Alonso a sóderágyba szánkázott.

F1: Alonso olyan szintre jutott, mint még senki más 42

Alonso 200. nagydíja két körig sem tartott. (Fotó: Vladimir Rys Photography/Getty Images)

A 2018-as Kanadai Nagydíjon csak a 14. rajtkockából vághatott neki karrierje 300. nagydíjának, de a 43. körben kipufogóproblémák miatt ki kellett állnia.

Ezek után csak halkan merjük megjegyezni, hogy a 400. hétvége sem indult a legjobban. Miután lebetegedett, kihagyta a csütörtöki médianapot Mexikóban, ráadásul az első edzésen sem ő, hanem az Aston Martin tartalékosa, Felipe Drugovich vezette az autóját. A magyar idő szerint szombat esti időmérőn a 13. rajtkockát szerezte meg.

Az 1980-as, illetve 1990-es évek emlékeire alapozva egészen a pályán megtett első kilométerig sok jóval kecsegtetett a McLaren és a Honda újbóli házassága – ám csúfos kudarc lett belőle. Küzdelmes szezonokat hozott a japánok kezdetben gyenge, megbízhatatlan erőforrása, mely csak később, már a Red Bull oldalán forrta ki magát versenyképessé. Ezzel párhuzamosan Alonso elkezdett kifelé kacsingatni, és inkább a Tripla Koronát vette célba, így többször indult az Indy 500-on, sőt, két évre a Forma-1-nek is hátat fordított, aminek köszönhetően kétszer nyert a Le Mans-i 24 óráson, egyúttal világbajnok is lett az endurance-vb-n (WEC).

F1: Alonso olyan szintre jutott, mint még senki más 43

Le Mans-ban kétszer nyert, sőt, az endurance-vb-t is megnyerte a Toyota színeiben. (Fotó: James Moy Photography/Getty Images)

Az Indy 500-győzelem azóta is hiányzik a szimbolikus díj bezsebeléséhez, ugyanis 2021-ben visszatért a királykategóriába, méghozzá a Renault, vagyis az Alpine színeiben. A Katari Nagydíjon szerzett harmadik helyével több mint hét esztendő után állhatott újra dobogóra, de két szezon után harmadszor is otthagyta az enstone-i gárdát.

Ekkor nyergelt át mostani csapatához, az Aston Martinhoz. Ígéretesen indult a két fél együttműködése, hiszen Alonso a tavalyi szezon elején egymás után szállította a dobogókat, ám idővel a csapat lemaradt a fejlesztési versenyben, és visszaesett, így idén még a dobogó reménye sem csillant fel. A spanyol ennek ellenére egészen 2026 végéig aláírt a silverstone-i alakulattal, és lehet, hogy nem is döntött rosszul, látva, milyen elánnal készül a szabályváltozásokra az Aston Martin, mely ráadásul a Red Bull távozó tervezőzsenije, Adrian Neweyra is lecsapott. Az viszont így is a jövő zenéje, hogy Alonso a visszavonulása előtt megszerezheti-e karrierje 33. futamgyőzelmét, vagy akár a hőn áhított harmadik vb-címét.

F1: Alonso olyan szintre jutott, mint még senki más 44

Vajon Adrian Newey érkezése szépítheti meg Alonso pályafutásának utolsó éveit? (Fotó: Mert Alper Dervis/Anadolu Agency/Getty Images)