Ha a nagy, meghatározó Forma-1-es nemzeteket soroljuk, első körben mindenkinek a brit, a német és a brazil juthat eszébe. Habár az igazán jelentős sikerek pilótaszinten régóta elkerülik őket, illendő megemlékezni a franciákról és az olaszokról is. Előbbi ötös mindegyikét képviseli majd legalább egy versenyző a 2025-ös rajtrácson.

Van viszont egy hatodik ország, akik tulajdonképpen az elmúlt évtizedekben váltak F1-szinten meghatározó nemzetté, idén azonban előreláthatólag nem képviseli őket a rajtrácson egy pilóta sem. Finnország zászlaja alatt az 1989-es szezon óta mindig láttunk valakit legalább néhány futam erejéig.

Keke Rosberg 1982-es bajnoki sikere még csak az előfutára volt annak, ami később következett: J. J. Lehto ugyan csak egy dobogóig jutott, de Mika Häkkinen és Kimi Räikkönen együtt közel 30 évig voltak meghatározó és sikeres pilóták. Mellettük pedig ott volt Mika Salo és Heikki Kovalainen is, akik szintén eljutottak dobogókig, győzelemig.

A finnek utolsó mentsvára, Valtteri Bottas 2025-ben csak tartalékos lesz a Mercedesnél, és elnézve, hogy az utóbbi években hányszor nyúltak topcsapatok is tartalékosaikhoz, nem kizárt, hogy a 36 éves sorozat ne szakadjon meg. Egyelőre azonban minden jel arra mutat, hogy a finn hegemónia megszakad.

Finn pilóták a Forma-1-ben 1989-től 2024-ig galéria:

Ami a többi Forma-1-es nagyhatalmat illeti, a britek nem panaszkodhatnak, hiszen ők az F1 kezdete óta képviseltetik magukat a sportágban. A braziloknak 2020 után lesz ismét pilótájuk 2025-ben, az olaszok pedig 2021 után szurkolhatnak újra honfitársuknak jövőre. Németország utoljára 1981-ben nem adott pilótát a Forma-1-nek, Franciaország pedig 2011-ben.