Már hetek óta lázban tartja a Forma-1 világát a V10-es motorok lehetséges visszatérése. A királykategóriában utoljára 2005-ben versenyeztek ekkora motorokkal – mivel 2006-ban kezdődött a V8-as, majd 2014-ben a V6-os korszak –, ám miután egy közelmúltbéli interjújában Mohammed bin Szulajm, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke beszélt ennek eshetőségéről, beindultak a találgatások. Különösen amiatt, hogy a 2026-os szezon egyébként is komoly változásokat ígér a jelenlegi, V6-os hibrid konstrukció megreformálásával, ami ez esetben a motorformula egyszerűbbé tételét jelenti.

Szervezetként az FIA mostanáig hivatalosan nem reagált a V10-es erőforrások visszahozatalával kapcsolatban, de a Kínai Nagydíj helyszínén, egy kerekasztal-beszélgetés keretében Nikolas Tombazis, a formaautó-divízió igazgatója megerősítette, hogy ez is egy elképzelhető forgatókönyv. „Úgy gondolom, az a helyes, ha először feltesszük magunknak a kérdést, hogy akarunk-e három vagy négy év múlva egy másfajta erőforrást” – idézte a szakembert a Motorsport.com. „Ha a válasz igen, jöhet a következő kérdés, hogy mi legyen a köztes időszakban, de ez természetesen másodlagos.”

Tombazis kiemelte, az FIA nem esik pánikba attól, hogy változtasson a korábban kijelölt irányon, hiszen amellett, hogy jóváhagyták a jövőre életbe lépő szabályváltozásokat, már a motorgyártók is dolgoznak rajtuk. Szerinte a fenntartható üzemanyag már tart azon a szinten, aminél érdemes elgondolkodni azon, hogyan lehetne olcsóbbá tenni a motorokat. „A világgazdaság valóban afelé halad, hogy talán meg kellene próbálnunk faragni a költségeket. A mostani erőforrások túl drágák, ez tény” – ismerte be.

F1: Az utolsó pillanatban dobhatják a szabályváltozást 2

Csaknem 25 év után térhet vissza a V10-es motor a Forma-1-be. A képen a Ferrari 2000-es hajtáslánca látható. (Fotó: Paul-Henri Cahier/Getty Images)

Az eddig elhangzottak alapján a fenntartható üzemanyaggal működő V10-es hajtásláncok legkorábban 2028-ban érkezhetnek meg a Forma-1-be, de egyelőre a 2026-os szabályozás is érvényben marad.

Mindazonáltal Tombazis hangsúlyozta, hogy aktív egyeztetés zajlik a gyártók és az érdekelt felek között a hosszú távú terveket illetően. „Ennek kapcsán még semmilyen előterjesztés nincs, egyelőre vita van” – folytatta a görög, aki korábban a Benettonnál, a McLarennél és a Ferrarinál is megfordult. „Mindegy, hogy marad-e a jelenlegi vagy a már jóváhagyott, új szabályozás, azt gondolom, hogy a Forma-1 jól fog járni.”

Tombazis arra a felvetésre is reagált, hogy egyes csapatok szerint ez a hajó már elment. „Ez a hajó többnyire már valóban elment” – mondta. „Az a lényeg, hogy az FIA elnöke feltette az első kérdést, aztán a másodikat többen is felteszik, attól függően, hol állnak a vitában.” 

Leszögezte, nem az új és visszatérő motorgyártók – vagyis jelen esetben az Audi és a Honda – elüldözése a cél, ezért olyan döntést fognak hozni, ami a sportág jelenét és jövőjét is védi. Az utóbbi kapcsán – amíg zajlanak a megbeszélések – nyitott a kérdés.