Tavaly – az utóbbi bő évtizedben sokadszorra – merült fel, hogy egyes csapatok a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) előírásait, statikus tesztjeit ügyesen kijátszva túlságosan hajlékony szárnyakkal küldik pályára az autóikat.
A felügyelőszervezet tavaly ősszel több fordulón keresztül fedélzeti kamerákkal figyelte a légterelő elemek viselkedését, és bár elsőre arra jutottak, hogy minden rendben, az első szárnyakat illetően a 2025-ös idény előtt bejelentették, hogy a júniusi Spanyol Nagydíjtól radikálisan szigorúbb elvárásokat vezetnek be, emellett a szezonnyitó Ausztrál Nagydíj tükrében már a második fordulóra, a Kínai Nagydíjra szigorítottak a teszteken.
Bár két csapat – az Alpine és a Haas – beismerten már Sanghajra kénytelen volt változtatni, az ügy ezzel nem jutott nyugvópontra, a PlanetF1 tudósítása szerint a következő fordulóra, a szuzukai Japán Nagydíjra még szigorúbb ellenőrzéseket vezetnek be.
Az FIA formaautózásért felelős vezetője, Nikolas Tombazis a napokban maga is beismerte, hogy elsőre „benézték” a hajlékony szárnyak kérdéskörét:
„Nagyjából belső döntés volt [az engedékenység]. Annak idején kicsit túl hamar nyilatkoztam, utólag visszatekintve jobb lett volna kivárni. A tavalyi idény után a kamerákkal gyűjtött adatok kielemzését követően úgy láttuk, hogy a hajlékony szárnyak problémája folytatódni fog. Úgy láttuk, hogy az új szezon közepére egész komoly deformációk, velük együtt pedig újabb panaszok jöhetnek” – idézte a Motorsport.com a szakembert.
Érdekesség, hogy tavaly ősszel a McLaren állt elő a mini-DRS-nek becézett megoldásával (azaz hogy a hátsó szárny aerodinamikai terhelés alatt, de a nem kijelölt szakaszokon való bizonyos „nyílása”), ám idén eddig határozottan tagadták, hogy az ő autójukra figyelt volna fel az FIA.