Még mindig nem született megegyezés a csapatok szövetsége (FOTA) és a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) között a hosszú ideje húzódó költségvitában. Sorra jönnek a javaslatok, az istállók például 2010-re változatlanul hagynának szinte mindent, hogy aztán 2011-ben, hosszú egyeztetés után lehessen bevezetni a Max Mosley által sürgetett limitet.

Legutóbb azt vetette fel a FOTA, hogy ideje lenne leszámolni a kudarcot vallott KERS-szel. A csapatok szerint „logikus lépés” lenne a mozgásienergia-visszanyerő rendszer kiiktatása, erre ugyanis sokan költöttek rengeteg pénzt, gyakorlatilag feleslegesen.

Mi is az a KERS?
A KERS (Kinetic Energy Recovery System) egy mozgásienergia-visszanyerő rendszer; ahogy a neve is súgja, az autók fékezésekor egyébként elvesző mozgási, azaz kinetikus energiát gyűjti és hasznosítja. Az energiát lendkerekes vagy akkumulátoros megoldással tárolják addig, amíg a pilóta egy gombnyomással körönként 6-7 másodpercre fel nem szabadítja az általa biztosított, nagyjából 80 lóerős pluszteljesítményt.

A 25-40 kilogrammot nyomó rendszer komoly kihívást jelent az autók súlyelosztása szempontjából, a rendszerben keringő nagy feszültségű áram pedig a csapattagok és a pályamunkások különleges védelmét – szigetelő kesztyűk, cipők stb. – és képzését is szükségessé teszi.

A FOTA javaslatával mintha direkt ütközési pontot keresne Mosleyval. Igaz ugyan, hogy a KERS elvetésével lehetne spórolni, a rendszer bevezetése azonban Mosley programjának fontos része volt, az izgalmasabb versenyek mellett azt is szerette volna, ha környezetbarátabbá válik a Forma-1. Ugyan már csak két olyan gárda, a Ferrari és a McLaren maradt, amely használja a rendszert, a javaslat olaj lehet a tűzre.

„Ez az egységes álláspontunk” – nyilatkozta a Ferrari csapatfőnöke, Stefano Domenicali a BBC-nek. „Ketten maradtunk, akik használjuk a KERS-t, sok pénzt költöttünk rá, ám a nézők számára érthetetlen lehet, hogy egyesek miért használják, mások meg miért nem. Ha arra gondolunk, hogy az új csapatok számára is vonzóvá kell tenni a sorozatot, logikus lépés, hogy a rendszer minden autóból kikerüljön.”

Némiképp szembement a FOTA-val a McLaren, a wokingiak szeretnék, ha maradna a KERS, de ha az F1-es közösség érdeke úgy kívánja, hajlandóak lemondani róla. „Ha a többség nem akarja vagy nem tudja megfizetni, realistának kell lennünk” – mondta Martin Whitmarsh csapatfőnök.