A szakmában Lapajként emlegetett sportújságíró, Forma-1-es szakkomentátor ott volt a Hungaroring születésénél, sőt, már jóval azelőtt futamokra járt Európa-szerte. Tőle több tapasztalata, sztorija keveseknek van az autósportok csúcsáról.
A Magyar Nagydíj elmúlt 30 éve
Melyik volt a legemlékezetesebb verseny az ön számára az elmúlt 30 évből?
Természetesen a legelső.
Melyik volt a legizgalmasabb?
Amikor Ross Brawn 19 darab időmérős kört kért Schumachertől, és aki ezt teljesítette. Így megnyerte a versenyt Häkkinen előtt. (1998-ban – L.Cs.)
Ezt tartja a leginkább felejthetetlen győzelemnek, vagy van más?
Van! Az akkor még kezdőnek számító Senna és a világbajnok Piquet küzdelme a legelső Magyar Nagydíjon. Amikor a rutinos Piquet visszavette az első helyet, az felejthetetlen.
Mi volt az elmúlt évtizedek legszomorúbb pillanata?Szerencsére nem történt tragédia a pálya 30 éves történetében.
Balesetek viszont voltak: melyik a legnagyobb?
Amikor Barrichello a célegyenes végén elesett 2003-ban, majd azt mondta, hogy meg sem vizsgálták, miközben az orvosok eskü alatt állították, hogy elzavarta őket.
Mikor rezgett a leginkább a léc, hogy nem lesz többé Magyar Nagydíj?
Az első 5 évben végig rezgett. Nem volt állami támogatás, Bernie minden egyes évben ránk csapta az ajtót, és azt érzékeltette, hogy elviszi innen a nagydíjat. Persze egyáltalán nem akarta elvinni.
Ki volt az elmúlt 30 évben a Hungaroring királya?
Számomra Senna.
Ezek szerint ő a személyes kedvence azok közül, akik itt versenyeztek?
Az én kedvencem Lauda volt, de ő már nem ment a Hungaroringen, ezért Mansell.
Ki volt a legbénább versenyző?
Ilyet nem nagyon tudok mondani, aki eljut az F1-be, az már tud.
Évtizedeken át járt közöttük, ki volt a legundokabb pilóta?
Barrichello.
Mi az ön számára a legemlékezetesebb pillanat, találkozás ebből a 3 évtizedből?
Le volt beszélve Eddie Irvine-nal egy interjú 1999-ben. A tényleg nagyon csinos Kinga kolléganőmet vittem magammal, hogy majd ő készíti a beszélgetést. Fehér fölsőben jött, épp elkezdte volna az első kérdéssel, amelyre Irvine visszakérdezett: mikor tudunk találkozni az interjún kívül, majd rám kacsintott, Kinga igencsak zavarba jött. Ismertük már egymást Eddie-vel.
Ön hozta fel: a Magyar Nagydíjaknak melyik időszakában voltak a legszebbek a grid girlök?
A legelső versenyen én válogattam ki a jelentkező lányok közül Laudával és a főszponzor képviselőjével a legszebbeket. A kérdésre az a válaszom, hogy amint fejlődött a világ, úgy lettek egyre szebbek.
A Forma-1 történetének legjei Dávid szerint
Ki az F1 történetének 3 legjobb versenyzője? Sorrendben kérem.
Minden idők legjobbjának Sennát tartom, a másodiknak Schumachert, a harmadiknak Fangiót.
Melyik a valaha volt 3 legjobb csapat?
A Ferrari en bloc. Aztán a Colin Chapman-féle Lotus, majd a McLaren a harmadik.
Ki tud emelni legrosszabb csapatot?
Legrosszabb sosem volt, csak legszegényebb, és azokban is briliáns mérnökök dolgoztak.
Legrosszabb, legamatőrebb versenyző?
Vittorio Brambilla igazi őstulok volt. 1975-ben ott voltam az Osztrák Nagydíjon, amikor az eső miatt lefújt versenyt megnyerte. Élete egyetlen győzelme volt, amely után mindkét kezével a levegőt öklözte, mire a kocsija összevissza pörögni kezdett. Mindig sírt a jármű a kezében, állandóan összetörte a versenyautóit. Szerintem őt ezért is fizették, így mindig bekerült a fotója a hírekbe.
Ki volt minden idők legjobb csapatfőnöke?
Enzo Ferrari.
Legrosszabb csapatfőnök?
Rosszat nem tudnék mondani.
Melyik a valaha volt legizgalmasabb szezon?
Szerencsére nagyon sok izgalmasat átéltünk, de Senna és Prost 1989-es csatája a McLarenben volt a legjobb.
Mit gondol, mikor volt a legerősebb a Forma-1 mezőnye?
Talán az utolsó Ford Cosworth-időszakban a 70-es években Laudával, Fittipaldival. Az autók motorja egyforma volt, mindenki csak egy kicsit tudott piszkálni rajta.
Ki tud emelni egyetlen versenyt: melyik minden idők legjobbja?
Ezt nem tudom megmondani, annyi jó verseny volt.
Melyik volt a valaha készült legszebb Forma-1-es autó?
Nem vitás, hogy a 80-as évek fekete-arany színű, John Player Special-reklámos Lotusa Sennával a volánnál.
No és melyik lett a legrondább autó?
Elsőre a hatkerekűt mondanám (Tyrell P34, 1976 – L.Cs.), de Laudának egy verseny erejéig csináltak egy hatalmas hátsó ventilátoros kocsit, na az volt a legrondább (Brabham BT46B, 1978 – L.Cs.). Csak egy versenyt élt meg.
Melyik a Forma-1 történetének legjobb sztorija?
Részrehajló vagyok. Lauda a legnagyobb arc, az ő megégésének a története és annak utóélete számomra a legnagyobb sztori. 1976-ban ütközött, kigyulladt a Ferrarija, amelyből 3-4 versenyzőtársa szedte ki, megmentve ezzel az életét. Így is leégett a fél arca és a füle ennek a göndör hajú, helyes srácnak. Túlélte. Amikor nem sokkal utána megkérdezték, hogy ő is megállt volna-e menteni, azt mondta, hogy nem, mert nem ezért van itt, ezután egyből támadták, és cinikusnak nevezték. Pedig egyáltalán nem érzelmek nélküli ember volt, négy héttel a balesete után kötött fejjel elindult, és 4. lett az időmérőn, majd aznap éjszaka bezárkózott a szobájába, és rettegett hajnalig. Félt a versenyen autóba ülni, de végül legyőzte a félelmét, és elindult. Ez egy igazi hősi eposz.
Mit gondol a mai Forma-1-ről?
Sok F1-es pályán járt a világban. Hol a legjobbak a szurkolók?
Angliában.
Hol a legszebbek a grid girlök?
Brazíliában.
Melyik pálya a személyes kedvence a maiak közül?
A Hungaroring. De egyáltalán nem hazabeszélek, gyűlölöm a Tilke-féle széles pályákat.
Ki a jelenlegi mezőny 3 legjobbja? Sorrendben kérem.
Alonso, Hamilton, Button.
Hamilton vagy Vettel zárja több győzelemmel a karrierjét? Alonsót már mindketten lehagyták.
Talán Vettel.
Alonso nyer még futamot?
Futamot? Persze hogy nyer.
Világbajnoki címet?
Azt is.
Meddig tart a Merci-uralom?
Amíg ki nem dobják a hibrid rendszereket.
Kidobják?
Amíg Todt az FIA elnöke, addig nem.
Reális esély, hogy kivonul a Red Bull, vagy csak sírnak?
Reális.
Pár éven belül beszáll a VW-csoport?
Igen.
Melyik márkaneve alatt?
Porsche. Megmondjam, miért? Piech utálta Ecclestone-t, de most már nincs Piech, és Ecclestone is 85 éves.
Sokan szidják a gumispórolást. Kellenek olyan abroncsok a Forma-1-be, amelyek kibírnak egy egész versenyt?
A Pirelli olyan gumit csinál, amelyet Ecclestone kér a versenyek izgalmasabbá tétele miatt, ezért aki szidja a Pirellit a gumijai miatt, az hülye.
Legyen tankolás, vagy ne legyen?
Ugyanaz a téma, azért akarják visszahozni, hogy izgalmasabbá tegyék a versenyeket.
21 év után sajnos ismét meghalt versenybaleset miatt egy F1-es pilóta. Képesek lesznek elérni az illetékesek, hogy soha többé ne legyen halál a Forma-1-ben?
Nem versenybaleset miatt halt meg Bianchi, hanem fatális véletlen volt. A kérdésre határozott nem a válaszom. A balesetek többsége az emberek miatt van, nemcsak a közutakon, hanem a fürdőszobákban is, ezért nem lehet kiiktatni.
Ecclestone viszont örök életűnek tűnik. Meddig mozgatja még a szálakat?
Amíg levegőt vesz.