A Mercedes idei fölénye és a Ferrari és Renault nem túl fényes munkája miatt az utóbbi két gyártó a motorfejlesztési tilalom lazításáért lobbizott, azonban a német gyártó hallani sem akart erről.
Ennek ellenére már decemberben felröppent, hogy a Ferrari és a Renault egy kiskaput kihasználva 2015-ben az idény alatt is fejlesztené az erőforrásait, és úgy tűnik, ez a kapu nyitva is áll majd.
A lehetőséget az adja, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) pontatlanul fogalmazott a szabályokban, 2014-gyel ellentétben nem adott konkrét dátumot a 2015-ös erőforrások homologizálására.
„Az elképzelés szerint – bár a szabályokban nem szerepel ilyen pontosan – a gyártóknak az első 2015-ös versenyig kellene elvégezniük a megengedett módosításokat és addig kellene leadniuk a végleges specifikációt. Egyszerű ügy, de ha elolvassuk a szabályokat, sajnos nem ez áll bennük” – idézett az Autosport egy FIA-szóvivőt.
A téma a Stratégiai Munkacsoport decemberi ülésén is előkerült, már utána hallani lehetett róla, hogy a motorfejlesztés a szezon közben is zajlik majd. Az Autosportnak most birtokába került egy tájékoztató, amelyet az FIA műszaki főmegbízottja, Charlie Whiting küldött a csapatoknak, és amely megerősíti a fentieket.
„Mivel a szabályokban nem szerepel pontosan, mikor lehet módosítani az erőforrásokat, úgy véljük, hogy az engedélyezett részegységek a 2015-ös idény alatt bármikor bevezethetők. A homologizált alapspecifikációnak így továbbra is a 2014-re homologizált erőforrásokat tekintjük” – írta Whiting.
A fentiek alapján tehát a Mercedes, a Renault és a Ferrari szabad kezet kap a fejlesztések időzítését tekintve, az idén a McLaren partnereként belépő Honda viszont rosszul járt, a japán gyártónak már február végére készen kell lennie a végleges változattal.
„Mivel a jelenlegi gyártóknak 2014. február 28-ig kellett homologizálniuk az erőforrásaikat, úgy sportszerű és méltányos, ha az új gyártónak (a Honda) 2015. február 28-áig kell megtennie ezt” – állt a levélben.
Így működik a motorfejlesztés
A Forma-1-ben 2014-ben bevezetett 1,6 literes turbós V6-os hibrid erőforrásokhoz az idény alatt csakis biztonsági vagy költségcsökkentési okokból lehetett egyedi engedéllyel hozzányúlni, az érdemi fejlesztéseket a téli időszakra korlátozták.
Az erőforrásokat a szabályokban 66 részegységre bontották, a gyártóknak pedig „kreditekből” kell kigazdálkodniuk a fejlesztéseket. 2015-re 5 egységet már befagyasztottak, a maradék 61-et a gyártók 2014-15-ös időszakban 32 kreditből módosíthatják.
2019-ig folyamatosan szűkül majd a fejlesztési játéktér, nő a befagyasztott elemek száma és egyre csökken majd a kreditek mennyisége is.