A Forma-1-et keretbe fogó multilaterális szerződés, a Concorde Agreement 2012 végi lejárta után az F1 jogtulajdonosát, a CVC befektetési csoportot képviselő Bernie Ecclestone a csapatokkal egyenként kötött új szerződéseket egyebek mellett a sportág bevételeiből való részesedésekről.
Rég tudni lehet, hogy az F1-ben egyedüliként a kezdetek óta részt vevő Ferrari, emellett az akkoriban taroló Red Bull, valamint a szintén patinás McLaren és Williams, végül hosszú izmozás után a Mercedes külön „indulási” bónuszt alkudott ki, amit a pályán elért eredményektől függetlenül, pusztán a megjelenésért kapnak. (Adalékként: ugyanezek a csapatok ülnek az F1 szabályait kidolgozó Stratégiai Munkacsoportban is.)
Az Autosport.com most a 2014-es kifizetési listával számszerűsítette is a fentieket.
A szaklap szerint a Forma-1 rendezési díjakból, tévés közvetítési díjakból és az „egyéb” kategóriába sorolt reklám- és vendéglátási pénzekből összeálló bevétele tavaly 1,65 milliárd dollár (447 milliárd Ft) volt, ebből 1,32 milliárd dollár (328 Mrd Ft) a profit.
A fenti profit 66 százalékát osztják el a csapatok között, azonban csak a „torta” felén osztozkodik minden csapat, a fennmaradó 16 százalékot a kivételezettek kapják meg a már említett bónusz címén.
A tavalyi konstruktőri bajnokságban a 4. helyen záró Ferrari esete a legkirívóbb, az olasz csapat az eredménye alapján „csak” 67 millió dollárt (18 Mrd Ft) kapott, azonban a részvételi bónusza a pletykált 100 millióval egybevágóan 97 millió dollár (26 Mrd Ft).
A Red Bull is ügyesen alkudozott, a Forma-1-ben 2013-ban nyolcadik évét töltő alakulat 74 milliót (20 Mrd Ft), a McLaren és a Mercedes 34-34 milliót (9,2 Mrd Ft), a két éve története mélypontján lévő Williams pedig 10 milliót (2,7 Mrd Ft) harcolt ki a részvételért.
A 2014-ben a konstruktőri bajnokság 8. és 9. helyén végző Lotus és Marussia együttesen kapott annyit az egész éves versenyzésért, amennyi a Ferrarinak a motorok beindítása nélkül, automatikusan járt. Más nézőpontból: a maranellói csapat annyi vagy több pénzt kap az indulásért, mint a Marussia, a Sauber, a Toro Rosso vagy a Lotus éves költségvetése.
Az alábbi táblázat világosan mutatja, miért követelnek egyenlőbb pénzelosztást a közép- és kiscsapatok, és hogy miért számít gyakorlatilag lehetetlennek a nagyokkal való versenyzés.
Csapat (konstruktőri helyezés) |
Teljes pénzdíj /millió dollár/ |
Eredmények utáni díj /millió dollár/ |
„Részvételi” bónusz /millió dollár/ |
Ferrari (4.) |
164 |
67 |
97 |
Red Bull Racing (2.) | 156 | 82 | 74 |
Mercedes AMG (1.) | 126 | 92 | 34 |
McLaren (5.) | 98 | 63 | 34 |
Williams (3.) | 83 | 73 | 10 |
Force India (6.) | 60 | 60 | – |
Scuderia Toro Rosso (7.) | 54 | 54 | – |
Lotus F1 (8.) | 51 | 51 | – |
Marussia F1 (9.) | 48 | 48 | – |
Sauber F1 (10.) | 44 | 44 | – |