A Forma-1 szabályait előkészítő Stratégiai Munkacsoport (a Mercedes, a Red Bull, a Ferrari, a Williams, a McLaren és a Force India egy-egy, valamint Bernie Ecclestone és az FIA-elnök Jean Todt hat-hat szavazattal) tovább halad a kliensautók (új nevükön franchise-autók) bevezetésével.
A Montrealban pénteken a Mercedes, a Red Bull, a Ferrari és a McLaren részvételével, a koncepciót ellenző Williams és Force India távollétében a franchise-rendszer részleteit is egyeztették már.
A Force India helyettes csapatfőnöke, Bob Fernley szerint immár egyértelmű, hogy a nagyok a kis, független alakulatok elveszejtésére törnek:
„Azt kell megnéznünk, hogy miért is működik együtt ez a négy csapat. Menjünk egy kicsit vissza az időben – emlékszem, hogy én már tavaly Austinban, nem sokkal a Caterham és a Marussia összeomlása után azt mondtam, hogy érzésem szerint a független csapatok kiszorítását tervezik. Továbbra is meggyőződésem, hogy ez a tervük, a kliensautók pedig a kirakós utolsó darabját jelentik” – magyarázta szombaton Montrealban.
Bár a nagyok hangsúlyozzák, hogy a franchise-autós rendszer csak „vészhelyzeti” terv, Fernley szerint a költségcsökkentési törekvések elutasítása miatt egyértelmű a valódi szándék:
„Az elmúlt 18 hónapban folyamatosan ellenálltak minden kiadáscsökkentési próbálkozásnak. Helyből elutasították, hogy megvizsgáljuk a pénzek méltányosabb elosztásának kérdést. De még a motorok árcsökkentéséről is lehetetlen megegyezni – és megvan ennek az oka: igyekeznek a lehető legjobban megnehezíteni a független csapatok túlélését, hogy aztán behozhassák a kliensautókat. A végső cél pedig az, hogy így az összes hatalom és pénz négy csapat kezébe kerüljön.”