Rég nem volt akkora átrendeződés a Forma-1-es mezőnyben, mint 2009 és 2010 között. A tavalyi bajnokcsapat szétesett és átalakult, a Toyota eltűnt, a Renault már csak nevében van jelen és három új csapat csatlakozik; mindössze három alakulat indul változatlan felállással, a többiek mind cseréltek, és érkezik öt újonc, valamint visszatér két öreg is, egyikük a sportág történetének legeredményesebb versenyzője, Michael Schumacher. Ki kicsoda a 2010-es rajtrácson?
McLaren-Mercedes
A csapatot nemigen kell bemutatni, de fontos változás tavalyhoz képest, hogy két nem túl sikeres év után Wokingból elküldték Heikki Kovalainent, helyére pedig nem más érkezett, mint a tavalyi világbajnok, Jenson Button. Az angol szupercsapat így eddig példátlanul az utolsó két év bajnokát indítja majd egymás mellett, izgalmas lesz figyelni, hogy a címvédő hogyan állja meg a helyét a csapat házi sztárjával, Lewis Hamiltonnal szemben.
Mercedes GP
A Mercedes 55 év kihagyás után tér vissza a Forma-1-be gyári csapatként. A német gyártó biztosra ment: tavaly év végén a győztesnél, a Brawn GP-nél vásárolt többségi tulajdont. Az alakulat főnöke Ross Brawn maradt, de mindkét pilóta távozott, helyüket a német szupercsapat vette át. A Mercedesnek három év távollét után sikerült visszacsalogatnia minden idők legeredményesebb pilótáját, a hétszeres világbajnok Michael Schumachert, mellé pedig a volt williamses Nico Rosberg került. A német vonalat erősíti a versenyzői szerződés híján tartalékosnak szegődött Nick Heidfeld.
Schumacherre óriási feladat vár idén: talán minden korábbinál erősebb ellenfelekkel szemben bizonyíthatja, hogy 41 évesen is csúcsformában van. Ha viszont Rosberg lesz a gyorsabb…
Red Bull-Renault
Az élcsapatok közül egyedül a Red Bull szavazott az állandóságra, a csapat idén is Renault-motorral, valamint a tavalyi pilótákkal, Sebastian Vettellel és Mark Webberrel indul. Ahogy az előző évben, idén is hatalmas presztízscsata folyhat a két versenyző között, a jövő német sztárja és 2008 végi lábtöréséből mostanra teljesen felépült ausztrál veterán biztosan nem kíméli egymást.
Ferrari
Az olasz csapat 2009-ben másfél évtizedes mélypontra jutott, de idén esélye van a feltámadásra. A teszteken jónak tűnő autót Felipe Massa és Fernando Alonso vezeti majd.
Mindkét pilótában éghet a bizonyítási vágy: a kétszeres bajnok spanyol 2007-es mclarenes éve után újra versenyképes autót és csapattársat kap, megmutathatja, hogy valóban olyan jó, mint ahogy emlékezhetnek rá, a tavalyi súlyos balesetből majdnem nyolc hónap után visszatérő Massa pedig igyekszik majd bizonyítani, hogy tökéletesen felépült, Alonso mellett pedig azt is tisztázhatja, hogy az elmúlt három évben Räikkönen gyengébb formája miatt tűnt erősnek vagy valódi világklasszis. A két latin vérre menő párbajt folytat majd.
Williams-Cosworth
A grove-i alakulat 2010-re motorszállítót és pilótákat is cserélt. Az autóban a Toyota helyett immár a Cosworth erőforrása dolgozik, az FW32-est pedig a nagyoktól eltekintve a legerősebb páros vezeti.
Az idei évre a Williams a Brawntól távozott veterán Rubens Barrichellót és az újonc Nico Hülkenberget szerződtette. A sport történetének legtapasztaltabb pilótájának számító brazil idén 18. szezonját kezdi, és a Belga Nagydíjon 300. futamán rajtolhat majd el, ennek ellenére nem öregedett még ki, sőt tavaly egészen megfiatalodott, idén is hajtani fog.
Barrichello képében talán a legjobb tanárt kapja Hülkenberg, bár a német már eleve kiválóan felkészülve érkezik. A 23 éves pilóta F1-be vezető útját talán leginkább Lewis Hamiltonéhoz lehet hasonlítani: 2006-2007-ben fölényesen nyerte az A1GP-t, 2008-ban az F3 Euroseries, tavaly pedig a GP2 bajnoka lett a Hamiltont is sikerre juttató ART-csapattal, emellett pedig már 2007 óta a Williams pártfogoltja és tesztpilótája – egyértelműen az év legígéretesebb bemutatkozója.
Renault
A név ugyan ismerős, de valójában ez a Renault már nem az a Renault, a francia gyártó ugyanis kisebbségi tulajdonossá vált, miután a luxemburgi Genii Capital 75 százalékos részesedést vásárolt a csapatban. Az új befektetővel új csapatfőnök is érkezett, 2010-ben már a francia Eric Boullier vezeti az enstone-i alakulatot.
A csapat mindkét versenyzője is új: Alonso a Ferrarihoz igazolt, Romain Grosjean pedig nem kapott újabb lehetőséget, helyettük Robert Kubica és Vitalij Petrov ül az autóba.
Az elmúlt három és fél évben a BMW-nél versenyző Kubicát nem kell bemutatni, de Petrov az idény újoncai közé tartozik. Annak ellenére, hogy a 25 éves pilóta 15 millió eurós pakkal érkezik a csapathoz, vezetni is tud: 2009-ben a második helyen végzett a GP2-ben, ha az autó versenyképes lesz, talán az F1-ben is megállja majd a helyét. Petrov a Forma-1 történetének első orosz pilótája, és vele együtt támogatóként a Lada is megjelenik a Renault-nál.
Force India-Mercedes
A sereghajtó szerepéből a tavalyi idény utolsó harmadában kilépett silverstone-i alakulat is a folytonosság mellett döntött, idén is a német Adrian Sutil és a Giancarlo Fisichella helyére beugrott olasz Vitantonio Liuzzi vezeti az autót, amelytől viszont már rendszeres pontszerzést várnak 2010-ben.
Toro Rosso-Ferrari
Az olasz kiscsapat a pilóták terén szintén nem változtatott: a második évét kezdő svájci Sebastien Buemi mellett a tavaly év közben minden idők legfiatalabb F1-eseként bemutatkozott spanyol Jaime Alguersuarival indulnak.
Újdonság azonban, hogy az elmúlt négy évtől eltérően Faenzában idén már önállóan építették az autót, pontosabban a tavalyi Red Bullt saját erőből fejlesztették tovább, így idén már valódi konstruktőrként rajtolnak.
Lotus-Cosworth
Az idény egyik új csapata, amely nagy nevet feltámasztva szeretné megvetni a lábát az F1-ben. A név ellenére az alakulat nem áll közvetlen kapcsolatban a Colin Champan-i Lotusszal, mindössze a tulajdonos, a malajziai Proton a közös a brit gyártóval.
A projektet technikai fronton az egykori Benetton-, Jordan-, Renault-, Toyota- és Force India-mérnök, Mike Gascoyne vezeti, de mellette még számos más tapasztalt – főleg extoyotás – szakember dolgozik a csapatnál. A főnök az AirAsia alapító-tulajdonosa, a maláj Tony Fernandes.
A csapat a pilótaválasztásnál nem kockáztatott, talán a két legjobb elérhető tapasztalt versenyzőt szerződtette: a volt mclarenes Heikki Kovalainen és a Toyota kiszállása után felszabadult veterán, Jarno Trulli vezeti majd a zöld autókat.
Hispania-Cosworth
A tavaly indulási jogot kapott Campos felkészülése ugyan az év elejére megfeneklett, de egy utolsó pillanatban történt tulajdonos- és névváltás után a projekt megmenekült, a Jose Ramon Carabante irányítása alatt álló újonc csapat is bemutatkozik idén.
A spanyol csapat múlt héten leleplezett autóját az olasz Dallara építette, és a Cosworth erőforrása hajtja. A csapatfőnök a volt Midland-, Spyker- és Force India-vezető, a román-német Colin Kolles.
A Hispania – még Campos néven – már tavaly októberben leszerződtette Ayrton Senna unokaöccsét, a 2008-ban a GP2-ben második helyen végző Bruno Sennát, majd a múlt héten bemutatta második versenyzőjét, az indiai Karun Chandhokot is. Chandhok korábban az A1GP-ben és a GP2-ben indult – Senna csapattársa is volt -, de szerződtetésében a nem túl fényes eredményei helyett sokkal inkább szerepet játszott nemzetisége, hiszen 2011-ben érkezik az Indiai Nagydíj, Bernie Ecclestone pedig szeretné felkelteni a milliárdos lakosságú ország érdeklődését.
Sauber-Ferrari
…pontosabban BMW Sauber Ferrari, ugyanis a svájci csapat ezzel a marketinges rémálomnak számító névvel indul 2010-ben annak ellenére, hogy a német autógyártó tavaly év végén távozott a Forma-1-ből. A BMW kiszállása után jó ideig bizonytalan volt a hinwili alakulat sorsa, végül azonban az alapító, Peter Sauber visszavásárolta a csapatát, és idén privát alakulatként vesz részt az F1-ben.
A pilótafelállásuk a Williamsére emlékeztet, de talán nem jelent ugyanolyan minőséget: a Sauber ugyanis a volt McLaren-tesztelőt, Pedro de la Rosát és a tavaly év végén a Toyotánál bemutatkozott Kamui Kobayashit szerződtette.
De la Rosa 38 évesen mindössze ötödik teljes F1-es szezonját kezdi, hiszen a McLaren tartalékosaként 2003 és 2009 között mindössze 9 futamon indult. A 2008-2009-es GP2 Asiát megnyerő, de a „normál” GP2-ben nem remeklő Kobayashi tavaly nagy meglepetést okozott energikus debütálásával, és ha a szertelenségét céltudatos agresszivitásra tudja váltani, komoly jövője lehet még.
Virgin-Cosworth
A harmadik új csapat. A tavaly nyáron indulási engedélyt kapott brit Manort a 2009-ben még a Brawn szponzoraként szereplő Virgin karolta fel. Az angol alakulat úttörő módon állt a Forma-1-es felkészüléshez: a csapatfőnök, John Booth, valamint a technikai vezető, Nick Wirth úgy döntött, hogy szélcsatornás tesztelés nélkül, csak számítógépes áramlástani szimulációval tervezik meg az autót.
A Virgin 2010-re tapasztalt versenyzőként a volt toyotás Timo Glockot szerződtette, a német mellé pedig 2007-es GP2-es ellenfelét, a brazil Lucas di Grassit ültette. A 26 éves di Grassi az elmúlt három évben végig a GP2 élmezőnyébe tartozott, emellett pedig a Renault tesztpilótája is volt.