A sport fenntarthatósága érdekében komoly megszorítások következnek már 2009-től a Forma-1-ben, derült ki az FIA Motorsport Világtanácsának ma délelőtti monacói ülése után. Az FIA jóváhagyta a hét közepén az elnök, Max Mosley és a csapatok szervezete, a FOTA által már egyeztetett és áttörésként kezelt elképzeléseket.

Tesztelés betiltva, fejlesztés visszafogva

A csapatoknak nem kell az egyenmotor
Mosley és válság meggyőzte a csapatokat

Mosley és válság meggyőzte a csapatokat

Mosley és válság meggyőzte a csapatokat


A radikális költségcsökkentések jegyében már a 2009-es szezontól megszüntetik az idény alatti tesztelést, a csapatok csakis a versenyhétvégék pénteki napját használhatják majd ilyen célokra.  

A pályán kívül folyó fejlesztéseket is nagyon komolyan visszafogják a jövő évtől: a csapatok nem használhatják 50 m/s-nál nagyobb sebességnél a szélcsatornát, és az alkalmazott modellek sem haladhatják meg az eredeti autók méretének 60 százalékát. A gyárakat évente hat hétre le kell majd állítani.

Gyengébb motorok

A csapatok létszámát is csökkentik

A csapatok létszámát is csökkentik

A csapatok létszámát is csökkentik


A motorok élettartamát megkétszerezik az új szabályok, autónként az idény alatt összesen nyolc darabot használhatnak el a csapatok, plusz négyet tesztelésre. A novemberben már elfogadott módosítás, miszerint az eddigi kettő helyett három versenyhétvégét kell kibírnia az erőforrásoknak csere nélkül, érvényben marad. A motorok tartósságát a fordulatszám korlátozásával kívánják elérni: a 2006-ban már 19 ezerre limitált erőforrásokat még egy „fokozattal” lejjebb tekerik, 18 ezerre.

A munkaerőt is szabályozza az FIA – a versenyhétvégéken 2009-től csak korlátozott számú alkalmazott lehet egy-egy csapatnál.

Az FIA szerint a fenti változtatásokkal 2009-re legalább 30 százalékkal csökkenhetnek a csapatok költségei 2008-hoz képest. 2010-re még komolyabb megszorítások jönnek.

Minden egységes lesz?

Az egyenmotorok tekintetében nem véstek semmit kőbe, az FIA által ajánlott évi 5 millió eurós költségű Cosworth-opció, és a csapatok saját motorjai is használhatók lesznek, de ezeket csak garanciával adhatják el a független csapatoknak. 2010-től 2012-ig nem változnak majd a motorok specifikációi.  

Tartósabb, gyengébb motorok

Tartósabb, gyengébb motorok

Tartósabb, gyengébb motorok


Egységes lesz a sebességváltó, és a kasztniknál is a lehető legtöbb egyenalkatrészt használják majd az autókon. 2010-től betiltják a gumimelegítő paplanokat és a futamok alatti tankolást is, és további szigorításokat hoznak majd az aerodinamikai fejlesztések terén. A versenyhétvégéken a csapatok egységesített rádiót és telemetriát használnak majd.

A 2009-től opcionális, és a csapatok többsége által egyénileg fejlesztett mozgásienergia-visszanyerő rendszer, a KERS is egységes alkatrésszé válhat, de ez egyelőre a FOTA későbbi tervein múlik. Nem döntött az FIA az éremrendszerről, az időmérők átalakításáról, és a versenytávok esetleges csökkentéséről sem, ezeket a kérdéseket előbb közvélemény-kutatásokon vizsgáltatnák meg.