Az FIA azzal indokolta a döntést, hogy bizonyos csapatok nem csupán a gázadáskor felszabaduló kipufogógázokat használták fel az autó hátsó részének stabilizálására, hanem akkor is áramlottak gázok a diffúzorra, amikor a pilóta fékezett. Ez viszont felvetette a régi problémát, miszerint a gázokat az autó aerodinamikai teljesítményének fokozására használták fel, ami ütközik a technikai szabályzat 3.15-ös pontjával, amely kategorikusan tiltja a mozgó/mozgatható aerodinamikai segédeszközök használatát.
A hétvégi, barcelonai futamon tehát nem tiltják be a befújt diffúzorok használatát, de ellenőrizni fogják, hogy kizárólag a motor teljesítmény-leadása közben (gyakorlatilag gázadáskor) áramolhasson kipufogógáz az alvázvégződésre, fékezéskor nem. Az Autosport egy meg nem nevezett FIA-forrást idéz, aki „nem előrelátható és a szövetség szándékain kívül álló” okokkal magyarázta a betiltás elhalasztását. A kézenfekvő magyarázat az lehet, hogy a csapatok nagy részének sem ideje, sem pénze nem lett volna, hogy ilyen rövid idő alatt átépítse autóit.
A befújt diffúzor legnagyobb haszonélvezője a szakemberek szerint a Red Bull csapata volt, a szerkezet különösen a kvalifikáción jelentett előnyt Sebastian Vettel és Mark Webber számára. Ross Brawn, a Mercedes GP csapatvezetője a betiltás hírére így nyilatkozott az Autosportnak: „Ez minden csapatot érint. A csapatok úgy fejlesztették ki a motorvezérlő rendszerüket, hogy a lehető legnagyobb előnyre tudjanak szert tenni a kipufogó-kialakítás révén. Úgy tűnik, az FIA most más irányba próbálja terelni a dolgokat, ezért változások várhatók ezen a téren.”
A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint „legalább a csapatok 90 százaléka” érintett lett volna, ha a szövetség azonnal betiltotta volna a vitatott rendszert. Horner egyetértett Brawnnal abban, hogy ha sor került volna a tiltásra, az jelentősen megbolygatta volna a csapatok között eddig kialakult erősorrendet.
Az Autosport úgy tudja, a befújt diffúzor ügye nem kerül le az FIA asztaláról. Legközelebb az istállók műszaki vezetőiből álló Technikai Munkacsoport (TWG) június 23-i ülésén vitatják meg a szerkezet sorsát, amelyre az Európa Nagydíj előtt kerül sor Valenciában.