Miután a tavalyi idény vége felé „beálltak” a gumistratégiák, jó néhány futamon egy kiállással mentek végig a versenyzők, a Pirelli a csapatok kérésével összhangban módosított az abroncsain, a 2013-as gumik szerkezete és érzékenysége is változott. Az idei papucsok gyorsabban melegednek, elvileg szélesebb tartományban működnek, de gyorsabban is kopnak.
A két héttel ezelőtti jerezi és a héten Barcelonában zajló teszt eddigi tapasztalatai alapján talán túl gyorsan is, mindenki keservesen küszködik az abroncsokkal. Jerezben a hűvös idő mellett az aszfalt szélsőségesen durva felülete is nehezítette a dolgot, de a helyzet a Circuit de Catalunyán sem javult sokat, pedig a pályára már nem, legfeljebb a hőmérsékletekre lehet panasz.
A versenyzők nyilatkozatai magukért beszélnek.
„Nagyon nagy a kopás, mindenkinél. Nem tudom, hogy a hideg miatt van-e, de remélem, hogy igen, mert különben nagyon sok kerékcsere lesz Melbourne-ben” – mondta a keddi leggyorsabb, Nico Rosberg.
„A gumik nagyon gyorsan elhasználódtak, alig pár kört bírtak. Persze óvatosnak kell lenni, mert most hideg van, ez tény. Szeretnénk kiismerni a gumikat, de nagyon nehéz, mindenki küszködik” – magyarázta a világbajnok, Sebastian Vettel.
Fernando Alonso is egyetért, szerinte így nem sokat ér a tesztelés: „Talán nem a legokosabb télen tesztelni, amikor egy normális kör jut csak, mert nagyon sok dolgot ki kell próbálni, sok újításról kell adatot gyűjteni. Egyetlen körünk van az autó értékelésére, mert utána azonnal 4-6 másodpercet lassulunk.”
A gumikímélő tehetségéről ismert Sergio Perez is ugyanolyan tehetetlen volt, mint bárki más.
„Nagy gond a kopás. Meglepően nagy. A téli teszteken mindig hangsúlyosabb a probléma, de ennyire még sosem volt az. Két-három kört is nehéz menni az abroncsokon. Rögtön a gumikopással kell bajlódni, így pedig nagyon nehéz bármit is megtudni az autóról, a balanszról. Nagyon remélem, hogy változni fog a helyzet, mert ha Melbourne-ben is ez lesz, hét vagy akár tíz kiállás kell majd, hogy teljesíteni tudjuk a futamot.”
„Azt hiszem, a pilóta is számít, van, aki tovább képes életben tartani, de egyelőre azt látjuk, hogy a gumi tulajdonképpen nagyon gyenge, a versenyző sem tehet sokat” – mondta a McLaren mexikói ifjonca.
A tavaly a gumikkal igen jól bánó Sauberben ülő Nico Hülkenberg is megerősítette, hogy csak egy-két körön lehet érdemi munkát végezni a jelenlegi abroncsokkal.
„A gumik mindent háttérbe szorítanak. Egy kör után már elszáll a tapadás. Így nagyon nehéz, nem lehet rendesen tesztelni. Most nagyon nehéz a teszt, de ez azért nem jelenti azt, hogy Melbourne-ben is ugyanez lesz. Viszont ha igen, akkor lutri lesz a verseny, azon múlik, hogy ki találja el jobban az abroncsokat.”
A Toro Rossó-s Daniel Ricciardo azt mondta, hogy az előtte haladó autók gumidarabokat szórtak rá. Az ausztrál pilóta szerint a Pirelli talán elmérte a dolgokat.
„Szerintem nem úgy működnek a gumik, mint szerették volna. Változtak a működési tartományok, lehetséges, hogy egyszerűen még nem sikerült elérnünk őket, hogy lássuk, hogyan viselkednek az abroncsok valójában. Nagyon az elején vagyunk még, de tényleg nehéz dolgunk volt. Nagy a szemcsésedés, néhány hosszabb etapon lévő autó mögé évre olyan volt, mintha gumilövedékekkel lőttek volna rám.”
A Pirelli Melbourne-re a közepes (fehér) és szuperlágy (piros) keverékeit viszi, az utóbbi a jelenlegi tapasztalatok alapján elég rizikósnak látszik, de Ricciardo inkább kivár az ítélettel.
„Tavaly túl konzervatívak voltak pár futamon, szóval jó, hogy változtatnak a megközelítésen. A szerelők szempontjából nem rossz, hogy több lesz a kiállás, jó, hogy ők is dolgozhatnak, és a stratégiákban is több lehetőség nyílik. Egyelőre nem fogom kritizálni a döntést. Jól is elsülhet. Melbourne-ben nem lesz hideg, szóval biztosan másképp működnek majd a gumik. De nem hiszem, hogy egykiállásos futam lesz, szerintem többet leszünk majd a bokszutcában.”