A jövő évi szabályokat ellenző csapatok szervezete, a FOTA és a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke tegnap Londonban tárgyalt. A megbeszélésen semmi eredményt nem értek el, az FIA továbbra is a jövő évi 60 millió dolláros költségplafon mellett áll.
Az FIA által kiadott közlemény szerint a tárgyaláson a FOTA képviselői nem is voltak felhatalmazva az érdemi egyezkedésre, a csapatok javaslatcsomagja pedig nem volt megfelelő, így a felügyelőszervezet semmit nem változtat a 2010-re már meghozott szabályokon.
A párizsi székhelyű szervezet a tegnap a csapatok mellett kiálló Európai Autógyártók Szövetségére (ACEA) is visszalőtt: az FIA közleményben jelezte, meglepve veszi tudomásul, hogy míg a gyártók a gazdasági válság miatt egyre rosszabbul állnak, addig a Forma-1-ben nem hajlandók az FIA által sürgetett költségcsökkentési programot támogatni. Azt is hozzátették, hogy tudomásuk szerint a Porsche nem értett egyet az ACEA közleményével, azaz a szervezet fellépése nem egységes.
A napokban egyébként egy újabb front is nyílt a FOTA-FIA háborúban: egy tegnap kiszivárgott levélben a csapatok Max Mosley jobbkezét, Alan Donnellyt támadták. A FOTA szerint Donnelly, aki a stewardok állandó felettese a futamokon, a Török Nagydíjon csapatról csapatra járva igyekezett rávenni a résztvevőket, hogy fogadják el a költségplafont, ez pedig összeférhetetlen az elvileg pártatlan versenybírói pozícióval.
Az FIA a Donnellyt illető vádakat egyszerűen visszautasította.
A 2010-es idényre feltételesen nevezett csapatok – a Ferrari, a Toyota, a BMW Sauber, a Renault, a Brawn GP és a Red Bull két istállója – számára az FIA e hét péntekig szabott határidőt a szabályok elfogadására, ha ez nem történik meg, elvileg törlik őket a listáról. Hogy enged-e valaki végül, még csak megtippelni sem lehet.
Az F1 gazdasági urának, Bernie Ecclestone-nak biztosan kezd már melege lenni, sok száz milliót bukhat ugyanis ő és a mögötte álló CVC Capital Partners, ha szakadásra kerül a sor.
„Arra kérek mindenkit, hogy a nyilvánosság előtt vagy épp a háttérben folytatott sárdobálás helyett nyugodjon meg egy kicsit” – mondta a kisember.
Ecclestone szerint a csapatok érdekei is különböznek, és nem is igazán a jövő évi szabályok miatt folyik a háború, hanem a sport feletti irányítás a tét:
„Flavio Briatore (Renault-főnök) új versenysorozatot szeretne, ahol ő dönthetne mindenről. Luca di Montezemolónak (Ferrari-vezér) az FIA elnökével van baja. John Howettről (Toyota-főnök) meg nem is tudom, hogy mit szeretne, talán ő maga sem tudja. A többiek szeretnének már túllépni ezen az egészen, és csak a sportra koncentrálni.”
„A harc azért folyik továbbra is annak ellenére, hogy a felek nagyjából egyetértenek a költségcsökkentés szükségességéről, mert nem is erről szól a dolog, most hatalmi harc folyik.”