A múlt hétvégén a Forma-2 Brands Hatch-i futamán életét veszítette a 18 éves Henry Surtees, miután a fejének csapódott egy másik versenyautóról leszakadt kerék. A Magyar Nagydíj tegnapi időmérőjén kísértetiesen hasonló jellegű baleset történt a ferraris Felipe Massával, akit egy,  feltehetően Rubens Barrichello autójáról leesett rugó talált el.

A Forma-1 – és általában a formaautózás – a nyolcvanas évek kezdetétől, de főleg az F1 fekete hétvégéje, az 1994-es San Marinó-i Nagydíj (Rubens Barrichello balesete, Roland Ratzenberger és Ayrton Senna halála) óta minden korábban elképzelhetőnél biztonságosabbá vált, a szénszálas túlélőfülkék, az ütközési energiát elnyelő törési zónák és számos egyéb módosítás bevezetésével mára óriási balesetek is túlélhetőek lettek, elég csak Robert Kubica két évvel ezelőtti kanadai esésére gondolnunk.

2008-ra ezért gondolták újra megint
Először 1996-ban módosítottak a fej védelmét

Először 1996-ban módosítottak a fej védelmét

Először 1996-ban módosítottak a fej védelmét


Mostanra szinte csak a pilóták kilógó feje van komoly sérülésveszélynek kitéve, és bár a rizikó eddig alacsonynak tűnt, a két friss eset után valószínűleg újra kell gondolni a versenyzők fejének védelmét. A Forma-1-ben először – még a Senna halála utáni biztonsági intézkedések keretében –   1996-ban emelték meg a pilótafülkék körüli peremet, majd David Coulthard és Alex Wurz melbourne-i ijesztő találkozása után 2008-ra újra módosítottak ezen.

Mivel az oldalról óvó perem láthatóan még mindig nem elég, lehet, hogy a formaautózásban eddig elképzelhetetlennek tűnő újítás, a zárt pilótafülke is megjelenhet. Az F1-es versenyzők közül a tegnapi Massa-baleset után többen is jelezték, hogy hamarosan beszélni kell a kérdésről.

„Nem véletlen, ami Henry Surteesszel és ma Massával történt, nem hiszek a véletlen egybeesésekben. Minden okkal történik, azt hiszem ez egy újabb jel. Imola is egy jel volt. Az autók azóta biztonságosabbak lettek. Sajnos most meghalt egy fiú, ami borzalmas. A GPDA-ban (az F1-pilóták szakszervezete) épp tegnap beszéltünk erről elég sokat, valamit tenni kell” – magyarázta Rubens Barrichello tegnap.

„Nem tudom, hogy a vezetőfülke lezárása-e a jó megoldás. Össze kell ülnünk, és végig kell gondolnunk. A mostani autók biztonságosak, igazán, sokkal biztonságosabbak, mint régen. De nem csak véletlen egybeesésről van szó, meg kell vizsgálnunk a kérdést” – tette hozzá.

A világbajnok, Lewis Hamilton egyetértett a brazillal, azonban Massa csapattársa, Kimi Räikkönen szerint ez a kockázat a sportág velejárója:

2008-ra ezért gondolták újra megint

2008-ra ezért gondolták újra megint

2008-ra ezért gondolták újra megint


„Ez csak egy szerencsétlen eset, ami két vagy épp öt évvel ezelőtt is ugyanígy megtörténhetett volna. Az autók pilótafülkéje nyitott, így mindig fennáll a kockázata, hogy valami eltalálja a versenyzőt. Nem ez az első eset, hogy valakivel ilyen történt, a versenyzők néha súlyosan megsérülnek vagy meghalnak, ez az autóversenyzés kockázata. Felipe nagyon balszerencsés volt ma, és reméljük, hogy rendbe jön, de az ilyesmi ellen nincs mit tenni. Legfeljebb akkor, ha kötelezővé tennék a golyóálló üveget.”

A zárt cockpitnek természetesen lehetnek előnyei, de ugyanúgy hátrányai is, hiszen egy tűz, üzemanyag-szivárgás, vagy épp egy mérgező füstöt okádó KERS-akku esetén felérhet a halálos ítélettel is, de a röpködő alkatrészek pedig már eddig is okoztak halált és súlyos balesetet. Ahogy az 50-es években férfiatlannak és az autóversenyzéssel összeegyeztethetetlennek tartott biztonsági öv is természetes mára, lehet, hogy 20 év múlva a zárt pilótafülke is az lesz, meglátjuk.