A Toyota tegnap délelőtt közölte, hogy nyolcéves részvétel után 2009-cel befejezte a Forma-1-es szereplését. A csapat nyáron azonban aláírta a 2012-ig szóló Concorde Agreementet, azaz vállalta, hogy még három évig a sportban marad. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) addig nem léphet, amíg nem tudja, hogy az érvényes nevezéssel rendelkező alakulat ott lesz-e 2010-ben vagy sem.
„A Bridgestone kis híján 18 hónappal előre értesített minket a szándékáról, így lehetőség van a megfelelő intézkedések megtételére az új gumiszállító kiválasztásához” – utalt az FIA közleménye a japán gyártó kiszállásának bejelentésére. „A Toyota döntése azonban alig pár héttel azután született, hogy a csapat aláírta a 2012-ig érvényes Concorde Agreementet. Azonnali tisztázást kérünk tehát a Toyota F1 jövő évi bajnokságot illető jogi álláspontjáról, hiszen ennek közvetlen hatása van az esetleges leendő 13. csapatra” – szögezte le a szervezet.
A helyzet valóban nem világos egyelőre, nem teljesen kizárt az eladás, de sokkal valószínűbb, hogy a kölni csapat jelentős – a 700-ból 550 főt jelentő – leépítés után más szakágban, talán Le Mans-ban indul ezután, legalábbis erre utalt a Toyota motorsportfőnöke, John Howett.
Annyi biztos, hogy a 2010-re korábban pályázott, de kimaradt spanyol Epsilon Euskadi nem lépne a Toyota helyére 13. csapatként, a spekulációt gyorsan eloszlatta a projekt főnöke, Joan Villadelprat, de a tartalékos lista élére felvett, a BMW kiszállása után önállósuló Sauber a küszöbön toporog.
A rejtélyes közel-keleti befektetői csoport, a Qadbak biztosítaná a pénzügyi hátteret, a Ferrari hajlandó lenne motort szállítani, és a legfrissebb hírek szerint, a régi-régi szponzor, a malajziai Petronas is maradna, ha a Sauber indulhat.
„Az FIA-val tárgyalni fogunk arról, hogy a Toyota kiszállása miként érinti a BMW Saubert” – mondta a csapatfőnök, Mario Theissen.