A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke, Max Mosley a Motorsport Business Formumon tartott beszédében ma újra kiállt a Forma-1-es erőforrások 2010-es egységesítése mellett, szerinte ez a legjárhatóbb út a költségek leszorítása érdekében.

„Drasztikusan csökkentenünk kell a kiadásokat, és vissza kell hozni az innovációt a Forma-1-be. Stabilizálnunk kell a rendszert egy olcsó alapmotorral és sebességváltóval. Ezzel meg lehet szilárdítani az F1 helyzetét addig, amíg új, energiatakarékos erőforrásokat nem találunk, amelyek a jövőt jelentik” – magyarázta Mosley.

Az általa ajánlott megoldás szerint a csapatok –  négy jelentkező esetén – „alig” évi 5,5 millió eurós kiadással juthatnának a Cosworth által gyártott egyenmotorhoz. Míg az FIA-elnök Monacóban vázolta fel elképzelését, addig a csapatok szervezete, a FOTA Genfben tanácskozott az általuk javasolt változtatásokról, amelyeket holnap tárnak a felügyelőszervezet elé.

Úgy tudni, hogy a FOTA más módon oldaná meg a motorok kérdését. Spekulációk szerint az ő megoldási javaslatukban egy olcsó, 1,8 literes turbómotor szerepel, amelyet azonban továbbra is mindenki magának gyárt (vagy más gyártótól vásárol).

A csapatoknak nem kell az egyenmotor
A csapatoknak nem kell az egyenmotor

A csapatoknak nem kell az egyenmotor

A csapatoknak nem kell az egyenmotor


Mosley egyébként – legalábbis szavakban – nem zárkózik el más ötletektől sem.

„Sok csapat szeretné az alapmotort, de a gyártók előállhatnak más érdekes ajánlattal is, majd meglátjuk. Jobb lenne, ha elfogadnák [az egyenmotort], de nem tudhatjuk előre, hogy mások mit találnak ki. Ha elfogadható, akkor úgy is jó.”

Az elnök kitért a csapatok a jövőre bevezetendő KERS-t érintő egyre hangosabb panaszaira is:

„A KERS képében végre találtunk egy igazán komoly mérnöki kihívást a csapatoknak. Némelyik gyártó felnőtt a feladathoz, és lenyűgöz majd mindenkit jövőre. De vannak olyan élcsapatok, például a Ferrari, akik szerint nem jó a KERS, mert túl bonyolult. El tudnak képzelni egy [a Lotus legendás mérnökét, Colin] Chapmant vagy egy [a Cosworth-alapító Keith] Duckworthöt, hogy azt mondja, ezt nem tudom megcsinálni, túl bonyolult?”

Mosley szerint ha nem kerül sor drámai költségcsökkentésekre és a Forma-1 átalakítására, akkor más csapatok is követhetik a Hondát.

„Jelenleg nem hallottam semmi konkrétumot arról, hogy más  gyártó is kivonulna a Forma-1-ből. Senki sem tud biztosat. De ha az autógyártók helyzete tovább romlik, más is menni fog. Hogy még a szezon kezdete előtt sor kerül-e erre? Nem tudni, ismeretlen terepen járunk.”