A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) úgy döntött, nem tűri tovább, hogy egyes csapatok előnyhöz jussanak az úgynevezett „forrólevegős” befújt diffúzorok miatt. Ezért a szövetség a júliusi Brit Nagydíjtól kezdve betiltja ezt a megoldást.
A tiltás a vb-címvédő, mindkét bajnoki tabellát vezető Red Bull Racinget érintheti a legérzékenyebben, amely a szezon első hét futamán egyértelmű előnyköz jutott a forró kipufogógázokat aerodinamikailag hasznosító megoldás révén.
Az FIA eredetileg a májusi Spanyol Nagydíjtól akarta betiltani a trükkös kipufogó-végződéseket és diffúzorokat, ám a csapatok akkor azzal védekeztek, nincs elég idejük, illetve anyagi forrásuk rövid idő alatt másik megoldást kifejleszteni és beépíteni. A szövetség akkor haladékot adott, Montrealban azonban szombat reggel köremailben tudatta a csapatokkal, hogy meghozta a döntést: Silverstone-tól tilos a kipufogógázok újrahasznosítása.
A tiltás részleteit és a várható következményeket az FIA a Technikai Munkacsoport (TWG) következő, június 23-i ülésén fogja megvitatni a csapatok műszaki szakembereivel. Az FIA szándékában áll továbbá, hogy 2012-től sokkal szigorúbban fogja ellenőrizni a kipufogógáz kivezetési módját, illetve a diffúzorok egyszerű kialakítását. Ez a Renault idén bevezetett, egyedi megoldásának a végét jelentené, amely nem az alváz végénél, hanem az oldaldoboz elején vezeti ki a motorban termelődő gázokat.
A Silverstone-tól érvénybe lépő tilalom megváltoztathatja az eddigi erőviszonyokat, mindenek előtt a Red Bull kárára. De a McLaren és a Ferrari is éppen Kanadára készült el egy új, hatékonyabb kipufogógáz-kivezetéssel, így ezeket a gárdákat is kellemetlenül érinti a szigorítás.
Martin Whitmarsh, a McLaren csapatfőnöke ugyanakkor nem tart attól, hogy a szigorítás teljesen felborítaná az erőviszonyokat. „Nem gondolom, hogy ez jelentős változásokat fog okozni az erősorrendben, de egyes csapatokat hátrányosabban érint, mint másokat. Reméljük, hogy a többiek fognak emiatt szenvedni, nyilván attól függően, ki kinek szurkol.”
A Red Bull és a Team Lotus motorpartnerének, a Renault-nak a szakembere, Jean-Francois Caubet szerint a tiltás teljesen felesleges, mert a csapatok úgyis megtalálják a módját annak, hogy hamarosan visszaszerezzék a forró levegős befújt diffúzor által elvesztett előnyt.
„Mindenki számára ugyanaz a probléma. A Ferrari, a Mercedes és a Renault is új megoldásokat fog keresni, ami öt és hatmillió dollár közötti fejlesztési pluszköltséget jelent, és a végén ugyanott fogunk tartani, mint a tiltás előtt. Ennek semmi értelme. Alkalmazkodni fogunk az új előírásokhoz, aztán eltöltünk két hetet a motor-próbapadon, ráköltünk egy csomó pénzt és minden pontosan ugyanolyan lesz, mint azelőtt” – véli Caubet.
Az elismert brit F1-es szakíró, Adam Cooper blogján közben megjelent egy részlet az FIA leszerelési tervezetéből.
„Nyilvánvaló, hogy néhány motorbeállítási mappa extrém teljesítményhez vezet a (motor) túlpörgetése során, illetve a gázadásos fázisokban. Ezek a hasonlóan extrém kipufogó-megoldásokkal együtt erőteljes leszorítóerő-generáló eszközökké fejlődtek. Az ilyen rendszerek egyértelműen ellentmondanak az F1 Technikai Szabályzatának oly módon, hogy a kipufogógázokból légáramlatot generálnak, amelyek túlmutatnak elsődleges funkciójukon, ami a motor forgatónyomatékának fokozása lenne.”
„Egyértelmű jelzéseket látunk arra nézve, hogy ez a fejlesztés egyik aktív területe, és (a jövőben) sokkal extrémebb rendszerek, illetve megoldások megjelenésétől lehet tartani. Továbbá, az ilyen jellegű fejlesztések által megkívánt anyagi, technikai és emberi erőforrások, valamint a motor tartósságára és üzemanyag-felhasználására gyakorolt hatások teljesen ellentmondanak az FIA, a csapatok és a motorgyártók célkitűzéseinek.”
„Az FIA feltett szándéka annak biztosítása, hogy a motorbeállításokat ne lehessen arra használni, hogy mesterségesen megváltoztassák a versenyautó aerodinamikai sajátosságait, a forgatónyomaték generálásának elsődleges funkcióján túlmenően” – áll az FIA indoklásában.