A négy, ún. tengerentúli futam után a Forma-1-es száguldó cirkusz hazatér szülőföldjére, Európába. A Spanyol Nagydíjra – ahogy korábban is – mindenki új fejlesztésekkel érkezik, így a hétvégén bármi megtörténhet, az eredmény nagyjából annyira kiszámítható, mint a szezonnyitó előtt volt.
Mivel a fejlesztések miatt szinte tényleg egy teljesen új kezdetről van szó, így a szokásoktól eltérően érdemes áttekinteni külön-külön is, melyik csapat hogy is áll Barcelona előtt.
Brawn GP
A bajnokságot biztos előnnyel vezető csapat idén első alkalommal szerel fel aerodinamikai frissítéseket az autóra, és erre szükségük is van, hiszen az Ausztráliában látott zsibbasztó fölényük lassan, de biztosan csökkent, és Kína, de Bahrein óta már biztosan nem ők voltak a legerősebbek. Ha a mostani csomag hozza a tervezett 2-3 tizedet, nyugodtak lehetnek Butttonék, Barcelonában is az élmezőnyhöz tartoznak.
Red Bull/Toro Rosso
Az Adrian Newey-féle kasztnit használó csapatok közül a Red Bull volt eddig eredményesebb, és a dupla diffúzor és a KERS nélkül is nagyon gyors autó formáját nem is szeretné kockáztatni a csapat, így csak kisebb módosítások kerülnek fel az RB5-ösre, amely azonban a kiváló kanyarsebessége miatt így is győzelmi esélyekkel mehet Barcelonába.
A Red Bull-család kísérleti nyula a Toro Rosso lesz ezen a hétvégén, a kisebb csapat már felszereli a Newey által rohammunkában fejlesztett – és az autó eredeti koncepciójához nem túl jól illeszkedő – dupla diffúzorát. Ha a kicsiknél beválik, a nagyobbik csapat Monacóban újít majd vele.
Toyota
A japán csapat a dupla diffúzornak köszönhetően eddig is gyors volt, és bár Bahreinben nagy győzelmi lehetőséget szalasztottak el, így is a dobogót célozhatják ezen a hétvégén is. A Toyota semmi konkrétumot nem árult el a barcelonai frissítéseiről, azon kívül, hogy lesznek ilyenek.
McLaren
A csapat csendben, lassan, de biztosan fejlesztget, így az idény előtti óriási lemaradásuk jelentősen csökkent, azonban a Spanyol Nagydíjról sem Hamilton, sem a mercedeses Norbert Haug nem nyilatkozott valami biztatóan.
Renault
Alonsóék csalódtak az idei kezdésben, de semmit nem adnak fel. A spanyol szeretne nagyot alakítani az otthoni pályán, ebben pedig a hétvégén segíthet az új kerékborítás, hátsó szárny, és a dupla diffúzor legújabb verziója is. Ha minden jól megy, jelentősen nő az R29-es leszorítóereje.
BMW Sauber
A Brawnhoz hasonlóan a német csapat sem fejlesztett semmit az autón az idény kezdete óta, ezért alaposan le is maradtak. Robert Kubica és Nick Heidfeld finoman szólva sem elégedett az autóval, de a csapat ennek megfelelően új, átfogó csomaggal frissít az F1.0 9-esen.
Míg aerodinamikailag előre lép(ne) a csapat, addig a KERS tekintetében visszafelé haladnak, legalábbis ideiglenesen: az autóból a hétvégére kiszerelik a mozgásienergia-visszanyerő rendszert.
Williams
Ahogy a motorszállító gyári csapata, úgy a Williams sem árult el részleteket a barcelonai újításokról, de természetesen a grove-iak is készülnek ezzel-azzal. Velük kapcsolatban az lesz még az érdekesség a hétvégén, hogy szponzorként megjelenik majd a magyar Hell energiaital az autón.
Ferrari
A tavalyi konstruktőri bajnokok siralmasan kezdték az idényt, de a Spanyol Nagydíjra igyekeznek felszívni magukat. Az autóra új aerocsomag kerül – átalakított kasztni, új első és hátsó szárny, valamint a dupla diffúzor -, Kimi Räikkönen autóján pedig állítólag 20 kilót könnyítenek, hogy hatékonyabban használhassa a KERS-t. A finn bajnok tavaly Barcelonában győzött utoljára, és most ha nem is újra a dobogó legfelső fokát, de mindenképpen jó eredményt céloz.
Force India
A kiscsapat már Bahreinben feltette az új diffúzort és a módosított padlólemezt, de Barcelonában is újítanak pontosabban meg nem határozott alkatrészekkel. A KERS-t viszont – bár eredetileg mostanra tervezték – nem szerelik fel az autóra.
Mivel tényleg nagyon sok változás következik a hétvégén, így nehéz jósolni az esélyekről. Az biztos, hogy a csapatok dolga még a sok fejlesztés mellett könnyebb lesz Barcelonában,mint bárhol máshol, hiszen a sokat teszteltek itt, és mindenki úgy ismeri a pályát, mint a tenyerét.
Az időjárás a korábbi futamokkal ellentétben várhatóan nem játszik majd meghatározó szerepet, eső vagy épp hőség sem valószínű, a 20 fok körüli, napos, időnként felhős körülmények tulajdonképpen ideális körülményeket jelentenek.
A 4,6 kilométeres pályán közepes és gyors kanyarok váltják egymást, és a közmegegyezés szerint a helyszínen az aerodinamikai hatékonyság a kulcs. Fontos a jó leszorítóerő, így egy nem jól eltalált fejlesztés komoly lemaradást is jelenthet. A gumikat – főképp a bal elsőt – eléggé megviseli a pálya karakterisztikája és a durvább aszfalt, a Bridgestone így a hétvégére a lágy és a kemény keverékű abroncsait hozza.
A gyors kanyarok és a karakteres féktávok hiánya miatt Barcelona az előzésre alkalmatlan pályák közé számít, érdekes lesz látni, hogy a pont erre kihegyezett 2009-es autók többször cserélnek-e pozíciót a pályán, mint korábban.