Kikezdte a Forma-1-es csapatok szövetségének (FOTA) egységét az idei szezon. Minden a diffúzorkérdéssel kezdődött, a Brawn, a Toyota és a Williams a többiektől eltérő módon értelmezte a fenéklemezre vonatkozó előírásokat, amelyre a riválisok óvással reagáltak. Párizsban, a Nemzetközi Automobil Szövetség fellebbviteli bírósága szabályosnak nyilvánította az alkatrészt, a döntés csak mélyítette a válságot.
Miközben általános cél lenne a költségcsökkentés, hét istállónak most nagy befektetéssel újra kell terveznie autóját, hogy utolérje az éllovasokat. Flavio Briatorét, a Renault csapatfőnökét ez a tény annyira felbőszítette, hogy felvetette, a Brawnt ki kellene zárni a televíziós jogdíjakból származó bevételek elosztásából. Erre a McLaren, amely a diffúzorügy tárgyalásán csak megfigyelőként vett részt, úgy reagált, hogy a pályán történtek miatt nem szabad senkit igazságtalanul büntetni.
A vélemények ütközéséből is látszik, hogy nehéz lesz fenntartani a FOTA egységét, amely legközelebb a Bahreini Nagydíj után ül össze. „Egyértelműen nagy kihívás lesz” – mondta az egység fenntartásáról a Williams vezérigazgatója, Adam Parr. „Ha közös érdekekről van szó, könnyű a közös munka, ám most, hogy a vélemények eltérőek, mindenki egymásnak ugrott. Csak remélni tudom, hogy hamarosan rendeződik a helyzet.”
„Ám azt kell mondanom, ez nem lesz könnyű, mert a csapatokon hatalmas a nyomás. Pedig ha a FOTA hosszú távú intézményként szeretne működni, nem áshatja alá a munkát az, hogy egyesek rosszul érzik magukat a pályán kialakult eredmények miatt. Nincs olyan, hogy mindenkinek jó.”
Parr szerint az istállóknak túl kell lépniük a diffúzorkérdésen, a legközelebbi ülésre mindenkinek rejtett sérelmek nélkül kell érkeznie. „Arról kell beszélnünk, hogy merre menjünk tovább” – jelentette ki az igazgató.
Mario Theissen, a BMW csapatfőnöke osztja kollégája véleményét. „A balhé nem tette egyszerűbbé a dolgokat. Eddig sikeresen tudtunk közösen dolgozni azon, hogy milyen legyen a sportág jövője, a verseny ettől függetlenül ment. A mostani helyzet igazi teszt a FOTA számára.”
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke szerint a szövetség ügyeit nem kellene nyilvánosan kitárgyalni. „Minden nézeteltérést a FOTA-n belül kell rendezni, nem egészséges, ha minden a nyilvánosság előtt zajlik. Valóban tesztről beszélhetünk.”
Egyedül John Howett, a Toyota elnöke mondja, hogy az egység nincs veszélyben. „Nem hinném, hogy aggódnunk kellene, egyébként is fontosabb dolgokra kellene koncentrálnia a szövetségnek. A FOTA rendkívül fontos szerepet tölt be, nem tudom elképzelni, hogy bármilyen vitás kérdésnek lehet komolyabb következménye.”