Sebastian Vettel idei tizedik, sorozatban hatodik győzelmét aratta az Indiai Nagydíjon, amivel bebiztosította zsinórban negyedik világbajnoki címet önmaga és a Red Bull számára is.
A 26 éves német a Forma-1 történetének legfiatalabb négyszeres bajnoka lett, a sikerek számában beérte Alain Prostot, és már csak Juan Manuel Fangio (5) és Michael Schumacher (7) áll előtte. A zsinórban négy sikerrel az utóbbi két legenda mellé került, előtte csak ők ketten voltak képesek erre.
A futamot a gumistratégiák határozták meg: Vettel már a 2. körben cserélt, a 17. helyre tért akkor vissza, de a többiek kiállásai és a határozott előretörésének köszönhetően gyorsan az élbolyba került, majd átvette a vezetést, amit már nem is engedett ki a kezéből.
A németet talán csak csapattársa, Mark Webber fenyegethette volna, de az ausztrál nem hozott ki mindent a saját, eltérő stratégiájából, végül pedig a balszerencse is utolérte, a második helyről búcsúzott generátorhiba miatt.
Vettel mögött honfitársa, a mercedeses Nico Rosberg lett a második, míg a lotusos Romain Grosjean küzdelmes egykiállásos taktikával a 17. helyről a harmadikig kapaszkodott.
A további pontszerző helyeken Felipe Massa, Sergio Perez, Lewis Hamilton, a végén kereket cserélni kényszerülő, de legalább a leggyorsabb kört megfutó Kimi Räikkönen, a hazai pályán szépen küzdő két Force India-pilóta, valamint a Toro Rossó-s Daniel Ricciardo osztozott.
Fernando Alonso a rajt után koccant, az első kör végén ki kellett mennie a bokszba, a mezőny legvégére esett vissza. Csak a 11. helyig tudta felküzdeni magát, nem szerzett pontot.
A bajnoki címek sorsa eldőlt, de hátrébb még folyik a küzdelem: a konstruktőri viadalban a Mercedes visszaelőzte a Ferrarit, és a Lotus is közelebb került az olasz csapathoz, a 2-3-4. helyről a maradék három futam dönt majd.
Apró érdekesség, hogy ha Vettel egyedül indulna a konstruktőri versenyben, akkor is az első helyen állna a Mercedes előtt.
Hogyan zajlott a verseny?
Meleg, 30 fokos, szmogos időben kezdődött a Forma-1-es bajnokság 16. fordulója, az Indiai Nagydíj, amelyen Sebastian Vettel és a Red Bull a negyedik világbajnoki cím megszerzéséért indult.
A rajtnál a lágy gumin induló Vettel simán eljött, mögötte a két Mercedes ért az első kanyarba, miközben az ígéretes stratégiával, közepes gumin startoló Mark Webber szokás szerint rosszul kezdett, össze is ért Kimi Räikkönennel, majd Fernando Alonsóval. Az ausztrál a 7. helyre, a sérült első szárnyú spanyol pedig a mezőny sűrűjébe esett vissza.
Felipe Massa az első kör közepére megelőzte a két Mercedest, a 2. helyre lépett előre, Vettel pedig a Pirelli jóslatát követve már a 2. körben lecserélte a lágy abroncsait közepesekre. A címvédő a 17. helyre ért vissza. Alonso a közepes gumis stratégiát vitte volna, de ő is kénytelen volt kimenni új orrkúpért.
A 4. kör kezdetén Massa vezetett, mögötte Nico Rosberg, Lewis Hamilton, Nico Hülkenberg, Kimi Räikkönen, Mark Webber, Sergio Perez, Daniel Ricciardo, Jenson Button és Adrian Sutil haladt az első tízben.
A 6. körben Hülkenberg, a rá következőben Button is kiment kereket cserélni – az angol egyébként közepesen kezdett, ő elvileg tovább maradt volna kint. Pár körre feltették neki a lágyakat.
A vészesen fogyó lágyakon Räikkönent közben Webber és Perez is megelőzte, a 8. körben Rosberggel együtt kiment közepesekért. Massa és Hamilton a 9. körben tette meg ugyanezt, Webbernek átadva a vezetést.
Az élmezőny első kerékcseréi után Webber jó tempóval vezetett, utána Perez, Ricciardo, Vettel, Grosjean, Sutil, Massa, Rosberg, Bottas, Hamilton, Hülkenberg, Räikkönen, di Resta, Button és Alonso volt a sorrend.
Button a 13. körre újra cserélt, felvette a második szett közepes keverékét, míg Grosjean megejtette első cseréjét, miközben Vettel szépen haladt előre, Ricciardo megelőzésével a 3. helyre ért fel, miközben Webber tempója fogyott.
A sauberes Esteban Gutierreznek bokszutca-áthajtásos büntetést adtak, amiért kiugrott a rajtnál.
Vettel a 21. körben megelőzte a más stratégián lévő Perezt is, 11 másodpercre közelítette meg az élen haladó Webbert. Hátrébb Alonso birkózott Gutierrezzel a 13. helyért.
A top10 sorrendje ekkor Webber, Vettel, Perez, Ricciardo, Sutil, Massa, Rosberg, Hamilton, Bottas és Hülkenberg volt. Az autó hűtésére kért Räikkönen a 11. volt.
A 26. körben kisebb csatába bonyolódott az utóbbi hármas, Hülkenberg utolérte Bottast, a pályán kívül előzte, míg Räikkönen később, tisztán ment el újonc honfitársa mellett.
Rosberg, majd a vezető Webber és Sergio Perez is kereket cserélt a 29. körben, a vezetést átvette Vettel.
Perez a visszatérés után támadni kezdte Hamiltont, de a Mercedes kihozta az angolt, a Ferrari mindkét pilótája is cserélt, majd a következő körben Vettel és Bottas is kint járt.
A 33. körben Alonso és Button a 14-15. helyért csatázott, ugyanekkor Webber egy rövid lágy gumis etap után újra a bokszban járt, felvette az utolsónak szánt közepes szettjét. Az ausztrál Vettel mögé ért, 12,5 másodperces hátránnyal.
A 34. körben Ricciardo, Perez és Hülkenberg is kereket cserélt – a Toro Rossó-s lágyat kapott pár körre.
A sorrend ekkor Vettel, Webber, a még mindig első etapját gyűrő Sutil, Räikkönen, Rosberg, Grosjean, Massa, Ricciardo, Hamilton és Perez volt a top10-ben.
Räikkönen a 37. körben előzte meg Sutilt, miközben Alonso már a 3. bokszlátogatását is letudta. Ricciardo a 39. körben tette le a lágyakat, és vette fel az utolsó, közepes keverékű szettjét.
20 körrel a vége előtt Webber futama véget ért, generátorhibával félrehúzódott.
Vettel innen magabiztosan vezetett, mögötte Räikkönenre és Sutilra is várt még kiállás, a 2-3. hely sorsa teljesen nyitott volt. Sutil a 42. körben ment ki első kiállására, a német lágyakat kapott 18 körre – a Pirelli legfeljebb 15 körös etapot ajánlott ezzel a keverékkel.
A 45. körben Vettel vezetett, mögötte Räikkönen, Rosberg, Grosjean, Massa, Hamilton, Perez, Hülkenberg, di Resta és Sutil ment az első tízben – a két lotusos és Sutil azonban csak egyszer-egyszer járt kint, a pozíciók képlékenyek voltak.
Rosberg az 52. körben utolérte a csapat által lassításra kért Räikkönent, a német lazán ment el a finn mellett, Grosjean is nagy tempóban zárkózott fel rá.
A Red Bull Vettel autóját is félteni kezdte, előbb arra szólították a vezető címvédőt, hogy ne használja az itatórendszert, majd kérték, hogy ne hajtson annyira.
Az 56. körben Nico Hülkenberg műszaki hiba miatt kiállt, Grosjean pedig utolérte Räikkönent, megpróbálta megelőzni, összeértek. A francia visszasorolt, de a kör végére újra odaért a finn mögé, aki ekkor el is engedte a csapattársát, a mögöttük haladó Massa pedig kihasználta a helyzetet, és ő is megelőzte Räikkönent.
A 2007-es bajnok nyakára ért Hamilton és Perez is, a hátsó egyenesen a mexikói egyszerre ment el Räikkönen és Hamilton mellett. A finn gumijai nem bírták, az utolsó előtti körben kereket kellett cserélnie.
Vettel zavartalanul haladt az élen, mögötte Rosberg, Grosjean, Perez, Hamilton, Räikkönen, di Resta, Sutil és Ricciardo állt a pontszerző helyeken.
Így is futottak be, Sebastian Vettel a győzelemmel megszerezte sorozatban negyedik bajnoki címét, ahogy a Red Bull is behúzta a negyedik konstruktőri bajnokságot. Räikkönen a friss gumikon a végén megfutotta a verseny leggyorsabb körét, de csak a 7. lett.
Räikkönen, Grosjean, Sutil a bokszutca kijáratánál azonnal félre is állt, ennyire ki volt centizve, a 11. helyet megszerző Alonso pedig már be sem fejezte a levezető kört.
Vettel a tiszteletkör végén büntetést is bevállalt: a célegyenesben gumiégetésbe kezdett, így ünnepelte a sikert.
Indiai Nagydíj, Buddh International Circuit, 2013.10.27.