Három utcai futam

Utoljára 1991-ben volt két utcai verseny a naptárban, 2008-ban viszont három is lesz. Az első helyszín Fernando Alonso rajongói kedvéért bevont második spanyolországi pálya, Valencia – Európa Nagydíj álnéven – augusztus közepén. Az 5440 méteres pálya szűk, kanyargós, és a város kikötői részén vezet.

Egy virtuális kör Valenciában

A legnagyobb érdeklődésre számot tartó futam egyértelműen a szeptember végi Szingapúri Nagydíj, aminek érdekessége, hogy utcai pálya, és a Forma-1 történetének első sötétben rendezett futama lesz. A délkelet-ázsiai városállam pályája 5067 méter hosszú. A futam helyi idő szerint este nyolckor rajtol, így az európai közönség délután egykor figyelheti a sötétben köröző F1-eseket.

Persze látni fogunk mindent, mert hatalmas reflektorokkal világítják be a pályát, nem az autók kapnak fényszórót. Vannak biztonsági aggályok, egy esetleges eső borzalmasan megkeverheti a dolgokat, de ha erre nem is kerül sor, biztosan különleges élményben lesz részünk.

Egy kör Szingapúrban

Harmadik utcai helyszínként marad a naptárban Monaco, de a két új pálya mellett néhány régire is nagy figyelem irányulhat: míg Silverstone a túlélésért küzd, a Francia Nagydíj jövőbeli helyszínéről semmit sem tudni, Magny Cours 2008-ban ugyanis végleg búcsúzik. Az Ausztrál Nagydíj körüli huzavona is bővülhet még újabb fejezetekkel.


Füstölnek majd a gumik!
Zöldül az F1 - bioüzemanyag jön
Az esőgumikat is befestik

Az esőgumikat is befestik

Az esőgumikat is befestik


A tulajdonképpeni versenyzést leginkább befolyásoló változást az új, egységes elektronikai vezérlőrendszer bevezetése, és ezzel a vezetői segédeszközök: a rajtautomatika és a kipörgésgátló betiltása jelentik.

A kipörgésgátló elvétele több hibára, és így előzésekre ad lehetőséget, persze ne számítsunk a papírforma teljes borulására, a pilóták többsége gyorsan alkalmazkodik majd. A szabályváltozás hatása leginkább esőben érvényesül majd látványosan.

De akár sok, akár kevés látható változást hoz a segédeszközök elvétele, teljesen biztos, hogy az idényt nem ússzuk meg botrány nélkül, borítékolható, hogy lesznek akik ügyeskednek majd a rendszer megkerülésével – sőt talán már vannak is -, és olyanok is, akik erre ugrani fognak. A McLaren is megkapja majd a magáét az általuk fejlesztett berendezés miatt.

Bioüzemanyag az F1-ben

Zöldül az F1 - bioüzemanyag jön

Zöldül az F1 – bioüzemanyag jön

Zöldül az F1 – bioüzemanyag jön


Látszani ugyan nem látszik majd, de 2008-tól a Forma-1-esek üzemanyaga 5,75 százaléknyi bioeredetű összetevőt tartalmaz.

Ennél látványosabb lesz a pilótafülke megemelt oldalfala, amely David Coulthard Alexander Wurz elleni tavalyi, Ausztráliában bemutatott kamikazeakciójának következménye. A magasított oldalfal elméletileg védi a fejet, kérdés, hogy a látást mennyire korlátozza, nem vezet-e majd balesetekhez.

A gumik terén a tavaly bevezetett jelölési rendszer megmarad, sőt ki is terjesztik: idén már az esőgumik között is különbséget lehet tenni, ugyanis az extrém esőgumikra fehér csíkot festenek.

Nagy öröm, hogy előnyére változik az időmérő edzés: az első szakasz 15-ről 20 percesre nő, a középső nem változik, az utolsó pedig 15-ről 10 percesre rövidül. Végre búcsút inthetünk az unalmas üzemanyagégető köröknek!

Olcsóbb F1

Első alkalommal nics büntetés

Első alkalommal nics büntetés

Első alkalommal nics büntetés


Az olcsósítás részeként még öt évig nem nyúlhatnak a csapatok a motorokhoz, változás lesz viszont abban, hogy az elromlott motor cseréje esetén az első, és csakis az első alkalommal a versenyző megússza a 10 rajthelyes büntetést.

A motoroknak továbbra is kettő, a sebességváltóknak ezután négy teljes versenyhétvégét kell majd kibírniuk. Ha ez nem jön össze, és cserére kerül a sor, akkor öt rajthelyes büntetés a „jutalom”. Szinte látjuk magunk előtt, ahogy a Red Bull és a Toro Rosso pilótái rutinból öt hellyel hátrébb sorolnak vasárnaponként…

A költségcsökkentést célzó rendelkezések közé tartozik, hogy a csapatoknak a versenyhétvégéken bármely pillanatban összesen két összeszerelt autója lehet, így a tartalékautó eltűnik. A korlátozás versenyeket, vagy akár a bajnokságot is eldöntheti, reméljük, hogy ilyesmire nem kerül sor!

A tesztelésre idén is a csapatonkénti 30 ezer kilométeres korlátozás lesz érvényes, de az utánpótlásprogramokban, és promóciós rendezvényeken résztvevő tesztpilótákat kivonták ez alól.