Forma-1 utcán, sötétben? 1
Hiába tekinthető az autósportok csúcsának a Forma-1, kétségtelen, hogy a nézők kiszolgálásában elmarad az amerikai versenysorozatoktól, sőt sokszor túlságosan sablonosak a futamok.

Bernie Ecclestone korábban már kifejtette, nem feltétlenül jó az, hogy mindig csak vasárnap kettőkor vannak a futamok, mert sok nézőt elveszítenek így. A nap közepén van, aki elutazik, kirándulni megy, az kihagyja a futamot, és az európai nézők közül sokan az ausztrál, a japán, a kínai nagydíjat sem nézik az időeltolódás miatt.

Ergo más időpontokban kellene gondolkodni. Az Egyesült Államokban már egy ideje este is rendeznek kivilágított pályán versenyeket. Ecclestone pedig elárulta, hogy hamarosan megvalósulhat az éjszakai Forma-1-es futam is, éppen az ázsiai futamok esetén.

Hermann Tilke, aki a modernkori Forma-1-es pályák tervezésében vezető szerepet tölt be, hasonló véleményen van: „Az alapprobléma a világítás. A pályák alkalmasak az éjszakai versenyzésre, csupán azt kell eldöntenünk, hova tegyük a lámpákat. Jelentős fényerőre van szükség ahhoz, hogy az autókat megfelelően mutassák a kamerák, és ne holmi pacaként jelenjenek meg. De mind a világítás-, mind a kameratechnika hatalmas fejlődésen ment keresztül, így a megvalósítás már nem jelent igazán nagy problémát.”

Tilke azt is elárulta, szerinte a jövő Forma-1-es pályái nem a külvárosokban, hanem a lakóövezetek közelében épülnek majd meg. Jelenleg Monte-Carlóban van a sorozat egyetlen utcai pályája, míg Kanadában, Ausztráliában és Belgiumban a pályák egy része a közúthálózat része.

„Divatos, hogy a pályát kell a nézőkhöz vinni, és nem fordítva. Csakhogy a belvárosban, a házak között nem lehet pályát építeni, így logikusan a közúti versenyek jöhetnek szóba, ám ez komoly nehézségeket rejt.”

„Mindenki tudja, hogy egyszer egy évben Monte Carlóban nem úgy közlekedik, ahogy ő akar, nehezen tud parkolni vagy hazajutni, kinyitni az üzletét. Ez az, amiért igen nehéz versenyt rendezni egy városban, és ezért volt olyan kevés utcai verseny a modern Forma-1-ben.”

Ez azonban megváltozhat, ha egy teljesen új, még épülő városrészbe telepítenének futamot. „Ha van egy teljesen új terület – mint Abu Dhabiban és Dél-Koreában, ahol a jövőben futamokat rendeznek majd -, akkor mindent úgy lehet megépíteni, hogy azt előre megtervezzük. Az oda költözőknek el lehet mondani, hogy egy évben egyszer talán gond lehet, de persze előnyöket is rejt új lakásuk, apartmanjuk.” – tette hozzá a német építész.