„Az nem kérdéses, hogy a McLaren és a Ferrari a fő esélyesek Ausztráliában, de beleszólhat-e más is a csatájukba?” – írtuk bő egy évvel ezelőtt, a 2008-as idény kezdetén, és ezzel nagyjából biztosra is mentünk, hiszen az ezredforduló óta általában ez volt a felállás. 2009 nagyon más, nemcsak egy újabb idény, hiszen ebben az évben az alapoktól épült újra a Forma-1 leglényegibb része, az autó.
A tesztek alapján annyi bizonyos, hogy az erőviszonyok nem a jól bevált sémához igazodnak. Ha a Brawn GP nem trükközött, a Honda hamvaiból feltámadt csapat jó fél másodperccel a mezőny előtt jár. A Ferrari erősnek látszik, és a Toyota és a BMW Sauber is csendben, de általában jól teljesített a télen. Valószínű, hogy a rajtrács elején az ő autóik állnak majd vasárnap.
Ez történt tavaly
A középmezőny teljesen lutri lesz, a teszteken eléggé leszerepelt McLaren saját bevallása szerint csak a rajtrács végére való, de ezt azért nehéz elhinni a tavalyi győző gárdájáról. A Red Bull, a Renault, a Williams mind-mind villant néha az idény előtt, de állandó jó teljesítményt nem láttunk tőlük.
Ahogy eddig is, a Force India a Mercedes motorral felszerelve is a inkább az utolsó helyekért küzdhet majd, és a hozzájuk hasonlóan nagyon keveset tesztelő Toro Rossótól sem érdemes a tavaly év végi formát várni.
A szabályváltozásoknak köszönhetően ha minden jól megy, idén több előzést látunk majd. Megjelenik a pályán az új mozgásienergia-visszanyerő rendszer, az ún. KERS is: az első futamon a Renault, a Ferrari, a McLaren és a BMW-s Nick Heidfeld autójában dolgozik majd az új technológia. Kíváncsian várhatjuk, hogy műszaki hibák sorozatát vagy látványos erőfölényt biztosít-e az újdonság.
Ismerkedj a pályával és a helyszínnel!
Egy kör Vettellel Melbourne-ben
Az 5,3 kilométeres melbourne-i pályán az 58 körös futamon gyakran megtizedelődik a mezőny, elég csak tavalyra gondolnunk, amikor Kimi Räikkönen és Sebastien Bourdais már kieséssel is pontszerzőként végzett. Az első kanyar kimondottan veszélyes itt, a 2008-as verseny is lökdösődéssel kezdődött. Ilyen idén is előfordulhat, sőt, a nagy méretű első szárnyak garmadája eshet majd áldozatul a tülekedésnek.
Balesetek esetén – amely a legtöbb helyen falakkal szegélyezett pályán könnyen előfordulhat – azonban könnyebb dolga lesz a pilótáknak idén, hiszen a safety car miatt már nem zárják le a bokszutcát, idén már nem jár büntetés azért, ha valaki ilyenkor tér be tankolni – tavaly viszont még kizárták Rubens Barrichellót.
Az idei futam az európai tévénézők kedvéért helyi idő szerint délután ötkor kezdődik, így a végére már alkonyba fordul a nap. A versenyzők egy része kicsit bizonytalan a fényviszonyokat illetően, de azért valószínű, hogy nem okoz majd gondot a sötétedés. Az időjárás kedvez majd a versenyzésnek, 20-25 Celsius fok körüli hőmérséklet és derűs, időnként felhős idő várható a hétvégén.
A szombati időmérő magyar idő szerint reggel hétkor, míg a vasárnapi verseny nyolckor kezdődik.