Miért „jó” késni?
A Hungária körút dugulása miatt a vezess szerencsétlen médiamunkása – én – ugyan késve érkezett ki a Hungaroringre, de cserébe maga a Toyota csapat marketingfőnöke, Guy Basyn állt be alkalmi sofőrömnek a paddockig, hogy a lehető legkevesebbet mulasszam, a várakozás közben pedig még Kimi Räikkönen is pillantásra méltatott a pályáról távozóban.
Timo Glock „fellépése” ugyan már lezajlott, de a német kötetlenül ugyan, de csak szokásos „kincstári” mondatokat mondta, azaz minden jól ment, bízunk a jó eredményben, és a többi.
F1-ről kezdőknek
A garázslátogatásból az alábbiakat tudtuk meg: még a Forma-1-es csapatok mérhetetlen pénze sem elég arra, hogy két 750 lóerős motor túráztatása mellett hűvösen tartsák a garázst, itt bizony mindenki izzadt. A fényképezés tilos, még az egymásra halmozott abroncsokról és a letakart motorokról sem lehet képet készíteni – lehet, hogy a tavalyi kémügy hatása?
Az autók kasztnija szénszálas anyagból készül (igen, nem vicc!), a gumiszállító a Bridgestone (ahogy az összes többi csapaté is), a csapat számára 14 szett gumi áll rendelkezésre a hétvégén versenyzőnként, és az abroncsokat a paplanokkal 80 C fokosra fűtik. Az autó súlya pilótával együtt 600 kg, a benzintöltő berendezés pedig másodpercenként 12 liter üzemanyagot pumpál az autóba. Meglepetések nem értek minket, az ennél aprólékosabb részletek nem ránk tartoztak.
Érdemes megjegyezni, hogy mennyire komolyan veszik a munkaterület tisztaságát – az újságírócsapat még ki sem ért a garázsból, amikor az egyik szerelő egy tisztószeres flakonnal elkezdett a padlóra spriccelni és törölgetni. Valaki koszt hozott be a cipőjén.
A garázs után következett az est fő attrakciója, a vacsora. Az biztos, hogy amennyire nem bírtak a meleggel a garázsban, annyira kompenzáltak a motorhome-ban: fáztunk.
Egy kis várakozás után megjött Jarno Trulli. A szokásos „bemelegítő” – a hűvös étkezőben nem ártott – kérdések (hogy ment a szabadedzés, stb.) után érdekesebb dolgokat is megtudhattunk, de ezekről bővebben az interjúban olvashatnak.
Vakrepülés lesz az éjszakai verseny? Kiderül a következő oldalon!
A teniszező elbújhat
Jarno után a csapat orvosa, Riccardo Ceccarelli ült az asztalunkhoz. Az olasz szakembert nem kellett unszolnunk, szinte magától elkezdte előadását az F1-es pilótákról. A lelkes és igazán bőbeszédű doktor elmondta, hogy az F1-es versenyzők a világ legfittebb sportolói közé tartoznak.
Napi 4-6 órás edzéseik a lehető legteljesebbek, mindent átmozgatnak, erősítenek rajtuk. Hihetetlen, de igaz, hogy a pilóták szíve a futamok alatt végig a lehetetlenség határán dolgozik, másfél órán keresztül tartja a 170-200 közti ütemet. Ilyen megterhelés egyetlen más sportban sem fordul elő.
Visszatérve a pilóták erőnlétére, Ceccarelli azt is elmondta, hogy egy jó formában lévő teniszező – korábban velük is dolgozott – is elbújhat a legrosszabbul felkészült F1-versenyző mellett, legalábbis napjainkban. A jó doktor hangsúlyozta azt is, hogy az izmok karbantartása mellett fejben is rendbe kell tenni a pilótákat:
„Hiába erős a versenyző, ha például a futam alatt még az egyenesekben is szorítja a kormányt, akkor energiát pazarol. Lazítani is meg kell tanulniuk. A hazugságvizsgálókhoz hasonló szerkezettel vizsgáljuk a szimulátorban a tudatállapotukat, figyeljük, hogy min lehetne javítani” – magyarázta.
Ismeretlen jövő
A doktort a közelgő éjszakai versenyről is megkérdeztem, hogyan lehet arra felkészülni, mi lesz más, milyen különbséget jelent majd a sötétség?
„Hát, még mi sem igazán tudjuk, számunkra is akkor derülnek ki a dolgok. Hogy a sötét pszichológiailag hogyan befolyásolja a versenyzőket, arra még nincsenek adataink. Annyit tudunk tenni, hogy a táplálékkiegészítőben megnöveljük például a látást javító A-vitamint, és ehhez hasonlók. Az biztos, hogy nem minden pilóta reagál majd ugyanúgy a sötétre – bár állítólag a lámpák nappali fényt adnak majd -, van akinek könnyebb lesz, van aki nem érzi majd kényelmesen magát, és ez természetesen a teljesítményre is kihat. De mi is csak ott tudjuk meg ezeket” – magyarázta Ceccarelli.
Az csapatorvost, aki már 20 éve tevékenykedik a Forma-1-ben, és olyan pilótákkal kezdte a munkát, mint Ivan Capelli, Pierluigi Martini vagy épp Riccardo Patrese , arról is megkérdeztem, hogy vajon a Forma-1-es versenyzésnek, a sok gyorsulásnak-lassulásnak, vibrációknak lehetnek-e hosszú távon káros következményei a versenyzőkre:
„Ilyen jellegű vizsgálat még nem született, nincsenek adataink. Én nehezen hiszem, hogy ezeknek a hatásoknak egyszer ne lenne meg az ára, de a visszavonult pilótáknak, akiket ismerek, egyelőre nincs komoly bajuk, nem panaszkodnak. Majd az idő válaszol erre.”
Véletlenül F1-es
A vacsora végén kalauzunkkal, a csapat egyik pr-emberével is váltottam néhány mondatot. Kiderült, hogy az Adam névre hallgató fiatalember teljesen véletlenül csöppent a Forma-1-be. Mostani munkája előtt az egyik számítástechnikai multinál dolgozgatott unalmas adatfeldolgozói munkakörben, amikor hallotta, hogy a cég egy másik részlegénél két üresedés is van marketing-téren: egy a vállalatnál, egy pedig a Forma-1-ben. Addig egyáltalán nem érdekelte az autósport, de mégis az utóbbit választotta, mert érdekesebbnek hangzott. Elhihetik, nem bánta meg a dolgot.
A vacsora után, háromnegyed tíz körül a paddock egyébként még mindig nyüzsgött, a csapatok szerelői csoportosan vonulgattak fel-alá, Sebastian Vettel pedig a régi kapcsolatokat ápolta: épp a BMW Sauber tagjaival nevetgélt távozásunkkor.