Az Európa Nagydíjat 1983-ban Brands Hatch-ben alkalomszerűen dobták össze, és a verseny azóta többször is költözött. A futamnak otthont adott már a spanyolországi Jerez, Donington, és a leghosszabb ideig a Nürburgring is, míg tavaly be nem jelentették, hogy a futam 2008-ban újra Spanyolországba, Valenciába költözik.

Ugrás az ismeretlenbe

Megpróbál mindenkit bevonni
Alaposan körbeszaglászták a pályát

Alaposan körbeszaglászták a pályát

Alaposan körbeszaglászták a pályát


A politikai alkuk és a környezetvédők tiltakozásai ellenére az ország harmadik legnagyobb városának kikötőjében végül csak megszületett pálya igazán izgalmasnak ígérkezik. Bár a Forma-1-esek sokat tesztelnek a Valencia melletti állandó pályán, az új utcai versenyhelyszín mindenkinek teljesen új élmény lesz.

A vadonatúj pályán eddig – amolyan főpróbaként – egyetlen versenyt tartottak, három hete FIA GT és spanyol Forma-3-as futamok zajlottak itt. Az F1-esek az ezeken részt vett csapatok adataira, videofelvételekre és szimulátorokra hagyatkozva készülhettek fel a versenyre.

De mit is várhatunk az új pályától? Utcai, az igaz, de ha hasonlítani kellene valamihez, hát inkább a nyolcvanas évek amerikai F1-es nagydíjainak helyszíneire – Long Beach, Detroit, stb. – vagy a most is használt montreali Gilles Villeneuve pályára hasonlít, mint Monacóra, pedig díszletként még a Földközi-tengeren is osztoznak.

A legszebb F1-es garázssor

A legszebb F1-es garázssor

A legszebb F1-es garázssor


Az 5,4 km hosszú, 25 kanyarból álló aszfaltcsíkon, gyors egyenesek és kanyarok váltakoznak lassú szakaszokkal, így elengedhetetlen lesz a jó csúcssebesség, a csapatok közepes-alacsony leszorítóerővel küldik pályára az autókat, bár a végső beállítások megtalálása szombatig tart majd, mert a kezdetben nagyon „zöld”, koszos pálya csak lassan gumizódik fel. A Bridgestone a két leglágyabb keverékét hozza, amelyek a hőmérsékleti viszonyoknak megfelelnek majd, de kezdetben biztosan nem tapadnak majd valami jól.

A pályát szegélyező betonfalak – bár itt-ott természetesen vannak bukóterek is – szinte garantálják, hogy a biztonsági autó pályára lép majd a futamon, de ezzel a csapatok is számolnak, persze ez így is lutri marad.

Egy virtuális kör Valenciában



Hamilton a favorit

A futam esélyese –  ahogy nálunk – most is Lewis Hamilton: a McLaren csomagja összeállt, és a pilóta is kiváló formában van az elmúlt 3-4 versenyen, az utcai, és a számára ismeretlen pályákon pedig mindig kiválóan megy.

Beköltöztek

Beköltöztek

Beköltöztek


Nem szabad leírnunk Felipe Massát sem, aki ugyan keserveset csalódhatott a Hungaroringen, de kiesése előtt élete egyik legjobb formáját mutatva versenyzett, most pedig biztosan ég a bizonyítási vágytól. Massa tavasszal Monacóban azt is megmutatta már, hogy az általa nem annyira kedvelt utcai pályán is képes jól menni.

Kimi Räikkönen rejtély, a finn ugyan bármikor előhúzhat egy jó eredményt, de a legokosabb semmit sem várni tőle, és akkor legalább nem csalódunk. A világbajnoknak mindenesetre jobban kell teljesítenie az időmérőn, mint az elmúlt időszakban, mert az 5-6. rajtkocka biztosan nem lesz elég a győzelemhez.

A ferrarisok kezére játszhat, hogy autójuk a meleg időben jól muzsikál, vasárnap pedig 30 fok feletti hőmérséklet, napsütéses idő várható.

A McLaren másik versenyzője, Heikki Kovalainen nálunk belépett a győztesek klubjába, így nem zárhatjuk ki, hogy a siker megadta neki azt az önbizalmat, amivel ezután állandó kihívó lehet, izgalmas lesz figyelni, hogy a finn hogy viseli magát immár győztesként.

Forma-3-assal az új pályán

Meglepetés jöhet

Mivel a biztonsági autó szinte garantáltan pályára lép majd a futamon, így akár meglepő végeredmény is születhet, még az is lehet, hogy vasárnap az Forma-1 101. futamgyőztesét ünnepelhetjük, de ha nem, a középmezőny elején tolongók közül akkor is bárki odaérhet.

Fernando Alonsótól nagy alakítást várhatunk, hiszen hazai pályán, hazai közönség előtt versenyez, és emlékezzünk, Barcelonában is nagyon igyekezett, amíg a motorja cserben nem hagyta – a spanyol talán begyűjtheti idei első dobogóját. Az egyre erősebb Toyotára is érdemes lesz odafigyelni, láthatóan elkapták a fejlesztés fonalát.

Biztosan főszereplő lesz

Biztosan főszereplő lesz

Biztosan főszereplő lesz


Hogy a BMW magyarországi leszereplése egyedi eset volt-e, vagy tartós visszaesés következik, az csak a hétvégén derül ki, de ahogy Kanadában, úgy Valenciában is szerencséje lehet a csapatnak, ha bírják erővel. Akár a második győzelem is összejöhet.

Ami teljesen biztos, hogy a hétvégén egy nagyszerű helyszínen egy mindenképp izgalmas verseny következik majd. Az időmérő edzés és a futam a szokásos 14:00 órás időpontban kezdődik szombaton és vasárnap.

Európa Nagydíj, Valencia

A pálya hossza: 5440 m
Körök száma: 57
Pályarekord: 2:04.788, Will Bratt, 2008 (Forma-3)