Hogy a skót veterán címben idézett szellemességét még eggyel megtoldjuk, elmondjuk a háromszoros világbajnok, Nelson Piquet bon mot-ját is: a brazil szerint olyan Monte-Carlo utcáin versenyezni, mint a nappaliban röpködni egy helikopterrel. Ha Piquet és DC szavait a nekik járó humorral kezeljük is, a lényeget akkor is jól megvilágítják: az idény egyik legnehezebb pályája következik, tegyük hozzá, az idény egyértelműen legcsillogóbb és legpatinásabb helyszínén.
Monacóban már 1929 óta rendeznek nagydíjakat, és a helyszín a modern F1 történetét is szinte teljesen végigkísérte. Az alapvető kihívás azonban az évek múlásával sem változott: a szűk, falakkal és korlátokkal szegélyezett, csatornalefolyókkal tűzdelt, rossz tapadású utcai pályán – hossza jelenleg 3340 méter – kell kihozni a legtöbbet a Forma-1-es autókból, 78 körön keresztül, hiba nélkül.
Ez történt tavaly
A hétvégi versenyen a statisztikák szerint erre a mclarenes pilótáknak lesz a legnagyobb esélye – a wokingiak autói az ezredforduló óta négyszer, az utóbbi tíz évben pedig hatszor tudtak nyerni a monte-carlói utcán, míg a jelenlegi éllovasnak, a Ferrarinak ez csak kétszer sikerült, legutóbb hét éve, 2001-ben. Nem túlzás kimondani, hogy Monaco a McLaren pályája, és figyelembe véve Lewis Hamilton tavalyi teljesítményét, az angol versenyzőt nyugodtan megtehetjük a futam favoritjának.
Persze azért a Ferrarinak is lesz egy-két szava ehhez. A csapat tavaly pocsékul szerepelt itt, Kimi Räikkönen csak a 8. helyen ért célba, míg a 3. helyen befutó Felipe Massa csak hajszál híján menekült meg attól a szégyentől, hogy lekörözzék. Azóta persze változtattak: a 2007-es autó nagy tengelytávja miatt nehézkesen fordult Monaco szűk kanyarjaiban, de idénre ezen a téren áttervezték az autót, így ez már nem lehet gond.
Räikkönen nehéz versenyre számít, de az is biztos, hogy a tavalyi bakit nem akarja majd megismételni. Felipe Massa kimondottan nem szereti a pályát, így tőle talán nem érdemes várni a megváltást, de sosem lehet tudni.
Komoly kérdés, hogy vajon a BMW nem itt fogja-e megszerezni történetének első futamgyőzelmét – Robert Kubica szerint az autónak az ilyen pálya fekszik a legjobban.
A kiszámíthatatlan, és sok kieséssel járó versenyen persze mindenki igyekszik a „zavarosban halászni”, Fernando Alonso is meglepetést szeretne okozni – az elmúlt két évben ő nyert itt -, de a williamses Nico Rosberg is dobogós helyezésről álmodik hazai versenyén.
Räikkönenen és Alonsón kívül még két-három másik versenyzőre is érdemes lesz odafigyelni vasárnap: David Coulthard kétszer lett már itt első, és még a Red Bull-lal is dobogóra tudott állni két éve, Jarno Trulli is szereti a pályát, ő 2004-ben diadalmaskodott Monacóban, és végül a 200. nagydíjára készülő Giancarlo Fisichella is nagyon érzi a helyszínt, ő tavaly a pocsék Renault-val is a negyedik helyen ért célba. Kíváncsian figyelhetjük azt is, hogy a Toro Rossó-s Sebastien Bourdais a ChampCarban szerzett utcai versenyezői tapasztalatát hogyan kamatoztatja Monacóban.
Az egész hétvégére esős időt jósolnak, így külön izgalmat jelent, hogy a pályán, ahol száraz időben is minden kis hiba kieséssel járhat, hogyan teljesítenek majd a versenyzők az idénre betiltott kipörgésgátló nélkül nedves körülmények között. Az esőben még a kiscsapatok versenyzőinek lehet esélyük – tavaly Adrian Sutil a Spykerrel nyerte meg a vizes szabadedzést.
Mivel Monacóban az előzés szinte lehetetlen, így az időmérőn is mindenki belead majd apait-anyait, drágán adják majd a jobb rajtkockákat. A futamon a balesetek miatt a biztonsági autó is szinte biztosan többször is színre lép majd, így igazi lutri lesz, hogy végül kit láthatunk a dobogón.
Alonso tavalyi pole-köre
Monacói Nagydíj
A pálya hossza: 3340 m
Körök száma: 78
Pályarekord: 1:14.439, M. Schumacher (2004)
A tavalyi eredmény:
1. Alonso, 2. Hamilton, 3. Massa
Időmérő: 2008.05.24., szombat, 14:00
Futam: 2008.05.25., vasárnap, 14:00