Ahogy általában, idén is elérkezett a formaautó-versenyzés rajongóinak egyik legfontosabb hétvégéje: a Földközi-tenger partján a Forma-1-esek küzdenek Monacóban, míg Amerikában az IndyCar versenyzői csapnak össze a névadó helyszín legendás futamán, az Indy 500-on.
Az F1 legcsillogóbb, legrangosabb és legismertebb versenye igazi unikum, és bár a pontversenyben nem ér többet más nagydíjnál, a monacói győzelem minden pilótának legalább akkora álma, mint a bajnoki cím megszerzése.
Ha már a bajnokokról beszélünk, a tavalyi címvédők idén eddig nem nagyon rúghattak labdába, de ezen a hétvégén talán ezt is megtehetik majd. A Ferrarinál nagy előrelépésről beszélnek, és a Barcelonában látottak alapján az autó tényleg elég versenyképes – más kérdés, hogy a csapat fel tud-e nőni a feladathoz, és nem gáncsolja-e el az egyébként győzelemere éhes Räikkönent és Massát.
Ez történt tavaly
A tavalyi győztes, Lewis Hamilton is reménykedik, Monte-Carlo utcái kimondottan a McLaren területének számítanak – 15 alkalommal nyertek már, a legutóbbi négy versenyből pedig háromszor -, az autó mindig jól megy, és itt a műszaki hátrány sem kap akkora hangsúlyt, mint máshol. Ezzel együtt azért nem lesz könnyű dolguk, hiszen az MP4-24-es épp a leszorítóerő terén nem valami erős, Monaco pedig ebből a szempontból az egyik legtöbbet követelő pálya.
A Brawn kemény csatára készül, az autójuk erőfölénye itt nem jelent garanciát a sikerre. A Red Bullnál is óvatosan nyilatkoznak a futam előtt – Adrian Newey ugyan elkészült az új, duplafedelű diffúzorral, ami fel is kerül az RB5-ösre, de Vettelék járgánya a csapat bevallása szerint is inkább a gyors kanyarokkal tűzdelt helyszíneken erős.
Bár a Renault-nál őrültségnek tartják a KERS használatát, ugyanis a szűk utcákon és a rövid egyenesekben nincs sok tér a plusz 80 lóerő kihasználására – a leghosszabb padlógázas szakasz is csak 510 méter! -, a Ferrari és a McLaren beveti az eszközt, viszont senki más nem kockáztatja az egyensúlyt jelentősen rontó berendezés cipelését.
A gumiszállító, a Bridgestone Monacóban eltér az idei évre kialakított új rendszerétől, és az utcai pályára nem az egymástól két fokozattal eltérő abroncsokat szállítja majd. A pilóták és a csapatok a lágy és a szuperlágy gumikat használhatják majd, kérdés, hogy az Ausztráliában komoly gondokat okozott legpuhább gumi hogy bírja majd a sok-sok kanyarból adódó terhelést.
Ha csak az időjáráson múlik, a szuperlágy gumik nem kopnak majd nagyon, hőségre ugyanis nem kell számítani. A hétvégén végig nem sokkal 20 Celsius fok feletti hőmérséklet és felhős idő várható, esőre azonban nagyon kicsi az esély a jelenlegi előrejelzések szerint.
Massa pole-köre
Mivel a 3,3 kilométeres pályán szinte lehetetlen az előzés, így az időmérő minden más futaménál fontosabb szereppel bír Monacóban. Szombaton senki nem bakizhat a Ferrari módjára, mert a rajthely aranyat ér – ha valaki hátulról indul, és nem jön közbe rendkívüli esemény, az 78 kör kör alatt sem valószínű, hogy előre tud vergődni.
A pályának ez a sajátossága egyébként kiemel egy külön esélyest is: ha az időmérő-specialista Jarno Trulli elkapja a fonalat szombat délután, és sikerül a pole-ból rajtolnia, utána már csak a hírhedt Trulli-vonat mozdonyát kell játszania, hogy megszerezhesse csapata első győzelmét, amely számára egyébként a második lenne a hercegségben, hiszen eddigi egyetlen diadalát itt aratta 2004-ben a Renault-val.
Trullin kívül még három korábbi győztes van a mezőnyben: Räikkönen 2005-ben, Fernando Alonso 2006-ban és 2007-ben, míg Lewis Hamilton egy évvel ezelőtt haladt át elsőként a kockás zászló alatt. Hogy idén ismétel-e valamelyikük, vagy újabb taggal bővül az elitklub? Vasárnap meglátjuk.