Tegnap hat előtt nem sokkal érkezem az Állami Egészségügyi Központ, az egykori Honvédkórház elé. Az egyik portás bácsi nincs transzba esve Massa kezelése miatt. „Volt itt már más sztár is” – dünnyögi a sorompó mellett. A konkrétumokról a bennfentesek fölényével hallgat, amivel az illető személyiségi jogait is óvja.

A bicikliút einstandolva

Kicsit arrébb sajtómunkások várnak a kórház bejárata előtt, hogy valaki mondjon már valamit. A közvetítőkocsikon világvevő parabolaantenna, helyenként aggregátorok zúgnak.

A kerékpárutat einstandolták az újságírók, egy cekkeres néni verbalizálja rosszallását, de szitkozódása senkit nem érdekel. Felipe Massa állapota mindenkinek fontosabb.

Sapka helyett bukósisak
Közvetítőkocsik a kórház előtt
830 fokon vizsgálják a tűzállóságot

830 fokon vizsgálják a tűzállóságot

830 fokon vizsgálják a tűzállóságot


Az F1 Racing című szaklap magyar kiadásában nemrég hosszabb összeállítás jelent meg a sisakokról. A cikk szerint kezdetben a versenyzők frizuráját védték a fejfedők, nem az életüket. A borzoló szél ellen elég volt a sapka is, a bukósisak az 1960-as évektől vált általánossá, de még nem kötelezővé.

A hetvenes évektől Lexanból készülő, törhetetlen sisakrostély óvta a pilóták szemét a felverődő kövektől.

Massát az időmérőn találta el a 80 dekás rugó

Massát az időmérőn találta el a 80 dekás rugó

Massát az időmérőn találta el a 80 dekás rugó


Korában ugyanis előfordult, hogy egy induló megvakult. A mai sisakok szénszál erősítésű műanyagból készülnek és az FIA 8860-2004-es, igen szigorú előírásainak kell megfelelniük.

Héj: mint a repülő szárnya

A szénszálas külső héj ugyanabból az anyagból készül, mint az új Boeing 787 szárnyai. A tízféle nyúzópróba során az emberi fejet helyettesítő, ötkilós mérőeszközt nem érheti 300 g-nél nagyobb erőhatás. A sisak tűzállósága is fontos kritérium: a külső héj félpercnyi, 830 fokos hevítése után a belső hőmérséklet nem mehet 70 Celsius-fok fölé. A plexinek még többet, 45 másodpercet kell kibírnia. A mai bukósisakok elképesztő tudása nélkül talán nem ezt a keretest írnám, hanem nekrológot Massáról.

Massa már nincs mesterséges kómában

Massa már nincs mesterséges kómában

Massa már nincs mesterséges kómában


Valahol bent fekszik a pilóta, akit egy 80 dekás rugó talált fejbe a Magyar Nagydíj időmérőjén. Az alkatrész Rubens Barrichello BrawnGP versenyautójáról vált le, egyelőre tisztázatlan körülmények között.

Nem zárható ki maradandó károsodás

Negyed hét körül megjelenik a Honvédelmi Minisztérium kommunikációs stábja a kórház vezetésével és Massa családjának képviselőjével. Hangosítás vagy mikrofonállvány nincs, aki el akar csípni valamit, az előrenyomul. Utoljára Tankcsapda koncerten a második sorban préselődtünk így össze vadidegenekkel.

Közvetítőkocsik a kórház előtt

Közvetítőkocsik a kórház előtt

Közvetítőkocsik a kórház előtt


Először Zsíros Lajos főorvos, traumatológiai osztályvezető beszél a Ferrari versenyzőjének állapotáról. Az ezredes elmondása szerint Massa lényegesen jobban lett az elmúlt 24 órában.

Láztalan, levették a lélegeztető gépről és megszüntették az altatást. A pilóta adekvátan válaszol a kérdésekre, de a mesterséges kóma után, az eddigi altatás miatt aluszékony.

Felépülési esély: még bizonytalan

A hallottakat egy középkorú hölgy fordítja – abszolút imponáló angolsággal – a külföldi tudósítók kedvéért, akik a baleset miatt maradtak itt.

Csőre töltve

Csőre töltve

Csőre töltve


Ő is halkan beszél, de senki nem reklamál, mert a szigorú nyilatkozók itt csak egyszer mondanak el bármit is. Sajtóelhárításnak nem nevezném a történteket, de a normál beszédhang kevés a környező panelrengetegből szabadult Koppány-kipufogók és a berregő aggregátorok között.

Bazsó Péter, a kórház orvosigazgatója nem kívánt Massa felépülési esélyeiről beszélni. Minden eset eltérő, nincs mihez viszonyítani – hangsúlyozza az ostromgyűrűben, de ezt kevesen hiszik el neki. A szemkárosodásra vonatkozó kérdés elől is kitér. Talán olyan kérdésekre várunk tőle feleletet, amire nem lehet felelősséggel válaszolni. Meddig marad Massa az intenzíven? – kérdezi még valaki, erre az igazgató: már befejeztük a sajtó tájékoztatását Massa kezelésével és állapotával kapcsolatban. Nem egy jó válasz.

A család elégedett a kórházzal

A család elégedett a kórházi ellátással

A család elégedett a kórházi ellátással

A család szerint nívós a kórházi ellátás


A Massa családját képviselő brazil úr szerint a família teljesen elégedett Felipe Massa budapesti kezelésével.

Nem akarják máshová vitetni az Állami Egészségügyi Központ Róbert Károly körúti telepéről, ahová helikopterrel szállították a mentők Raikkönen csapattársát.

A kommunikáció terhe mostantól lekerült a Honvédelmi Minisztérium stábjáról, a sajtót a Ferrari és Massa családja tájékoztatja a versenyző állapotáról. Vége a kempingezésnek az ÁEK előtt.

Schumacher és Barrichello megúszta
Firman balesete 2003-ban történt

Firman balesete 2003-ban történt

Firman balesete 2003-ban történt


Nem ez volt az első eset, hogy egy hungaroringi futamon a nézők ereiben meghűl a vér. 1992-ben Michael Schumacher Benettonjáról letört a hátsó szárny a célegyenesben, a leszorítóerő hiányában az autó irányíthatatlanná vált. A klasszis blokkolóra fékezett és az autó pörögve, füstölő gumikkal hagyta el a pályát, majd megállt a sóderágy végén.

Ralph Firman 2003-ban, egy hasonló esetben nem volt ilyen szerencsés. Az ausztrál súlyos sérülésére mi, magyarok azért is emlékszünk, mert az ő helyére ugrott be Baumgartner Zsolt, hazánk egyetlen Forma-1-es pilótája. 2005-ben a két Red Bull bukfencezett nagyot. Videós összeállítás a Hungaroringi balesetekről EZEN A LINKEN.