Alig egy hete, hogy a Forma-1-es világbajnokság résztvevői még Monzában hajtottak. Mindenki arra számított, hogy hazai pályán a Ferrari simán nyer, aztán simán nagy verést kaptak illetve mértek magukra. Felipe Massa műszaki hiba miatt kiesett, mialatt Kimi Räikkönen csak harmadik lett a két fölényes McLaren mögött.
Bár a vörösök még nem adták fel, az egyéni bajnoki cím megszerzésére kevés esélyük van. Úgy tűnt, keményen kell küzdeniük a csapatbajnoki címért is, de miután tegnap a McLaren pontjait elvették, a Ferrari már világbajnok.
Most lesz csak izgalmas harc Hamilton és Alonso között, hiszen nincsenek már csapat érdekek, a csapatpontok nem számítanak, az egyéni lesz a döntő, csak magukért hajtanak. Alonso pedig nagyon készül. Persze a McLaren is minden támogatást megad, hogy fölényesen kerüljenek ki a lesújtó helyzetből.
Érdekesen alakult mostanság a Belga Nagydíj: 2003-ban elmaradt, mert a dohányreklámok betiltása után nem tudták megrendezni, 2005-ben ugyan volt futam, de utána csődbe is ment a szervező, ezért tavaly sem száguldottak az autók Spa-Francorchamps-ban. A csőd után a tartományi kormány beszállt a költségekbe, kihasználták az alkalmat és felújították a spa-i pályát, ahol mindenki nagy örömére idén újra rendeznek Forma-1-es futamot.
Korábban az ilyen pályákon a Ferrari volt a nyerő, de Monzában a McLaren bizonyította, hogy már nincsenek sehol hátrányban. Kimi Räikkönen azonban jó emlékkel érkezhet az Ardennekbe, miután az utóbbi két versenyen őt intették le elsőként. Mondjuk akkor épp a rivális McLaren autóját vezette.
Persze a tiszta erőviszonyokhoz jó idő és szerencse is kell, mert ha időjárás olyan változékony lesz, mint szokott, az boríthatja a papírformát és a kiscsapatok is előre törhetnek, nem is beszélve a BMW-ről vagy a Renault-ról.
Az európai rajongók utoljára nézhetik meg a helyszínen kedvenceiket, hiszen a spa-francorchamps-i futam után a japán, a kínai és a brazil verseny következik.
Ez történt 2005-ben:
A pálya és a verseny:
A mostani felújítás után állítólag az új paddock és bokszutca az F1 legmodernebb létesítmények lesznek. Ami a pályát illeti, csak a kevésbé jellegzetes részeket dolgozták át, a legendás Eau Rouge vagy a Pouhon két balosa ezúttal érintetlen maradt. A buszmegállóként ismert sikán az eddigi bal-jobb-bal kombináció helyett mostantól jobb-bal-jobb irányban kanyarodik. Új a célegyenes is, amely már nem egy hosszú ív, hanem valóban egyenes és valamivel hosszabb is.
Továbbra is igazi pilótapálya a 7004 méteres, az Ardennek erdejében kanyargó spa-i aszfaltcsík. Megmutatja jó és a rossz autó közötti különbséget, és kiemeli a kiváló pilótákat a jók közül. Az új autókkal és a V8-as motorokkal vannak padlógázos kanyarok, ahol komoly terhelést kapnak a versenyzők. A motoroknak is bizonyítaniuk kell, főleg azoknak, amelyeket a szintén gyilkos Monzában is használtak. Itt van a Forma-1 leghosszabb fullgázos szakasza, amely 1821 méter.
Ezen a versenyen általában a két bokszbeállásos stratégiát választják a csapatok, de amennyiben rossz idő lesz, az káoszt eredményezhet. A pályán nagyon keményen kell dolgozniuk a pilótáknak. A maximális sebesség túllépheti a 320 km/órát, miközben vannak olyan helyek, ahol csak 50 km/órával lehet hajtani.
A gumival alapvetően nincs gond, de Spában nagyon gyakoriak az esőzések és valószínű, hogy a változékony időjárás váratlan eredményeket hozhat. Az is könnyen előfordulhat, hogy a viszonylag hosszú, hegyi pálya egyik végén esik az eső, a másik részén pedig süt a nap.
Az időmérő edzés: 2009.09.15-én 14 órakor kezdődik.
A futam: Az 44-körös Belga Nagydíj szeptember 16-án 14 órakor indul.
Pályarekord: 1 perc 45.108 másodperc, Kimi Räikkönen, 2004.
2005-os dobogó:1.Kimi Räikkönen, 2. Fernando Alonso, 3. Jenson Button
Két kör Spában, közben a legendás Schumacher- Häkkinen-párharc: