A Forma-1-es csapatok szövetsége, a FOTA tegnapi genfi tárgyalásán véglegesítette, ma pedig nyilvánosságra is hozta a sport közvetlen és középtávú jövőjével kapcsolatos javaslatcsomagját.

Éremrendszer helyett

A csapatok azonnali hatállyal, már a 2009-es világbajnokságra változtatnának a jelenlegi pontrendszeren. A sport rajongóinak körében végzett közvélemény-kutatások alapján nagyobb hangsúlyt kapna a győzelem a második helyezéssel szemben. A jelenlegi 10-8-6-5-4-3-2-1-es rendszer helyett idéntől a futamgyőztes 12 pontot kapna, a második hely 9, míg a harmadik 7 pontot érne. A negyedik helytől lefelé nem változna a rendszer.

A csapatoknak nem kell az egyenmotor
Kitalálták a jövőt

Kitalálták a jövőt

Kitalálták a jövőt


Ugyancsak már idén bevezetnék, hogy a versenyek előtt nyilvánosságra hozzák az autók üzemanyag-mennyiségét, hogy a nézők jobban érthessék a futam történéseit.

A nézők minél teljesebb informálására a jövőben több adatot hoznának nyilvánosságra a versenyek alatt, és a tervek szerint a futamokra a csapatok kijelölnek egy-egy vezető beosztású csapattagot, aki élőben nyilatkozik majd a történésekről.

Rövidebb versenyek

A leggyorsabb csapat jutalmat kap

A leggyorsabb csapat jutalmat kap

A leggyorsabb csapat jutalmat kap


2010-re a FOTA rövidítene a futamokon, a jelenlegi 305 kilométeres vagy 2 órás tartamot 250 kilométerre vagy 1 óra 40 percre rövidítenék. A FOTA a jövő évtől a leggyorsabb bokszkiállást végző csapatot a konstruktőri bajnokságban pontokkal jutalmazná. A várakozásokkal ellentétben a csapatok szervezete egyelőre nem változtatna az időmérő rendszerén, ugyanis nem tapasztaltak erre vonatkozó világos igényt a felméréseikben.

Beszűkülő fejlesztések, egységes alkatrészek

Műszaki téren is vannak újításai a FOTA-nak, ezek természetesen mind a költségcsökkentést szolgálják. 2009-ben amellett, hogy a csapatok versenyzőnként csak 8 darab, a korábbi 19 ezerről 18 ezres fordulatra lehangolt motort használnak majd, jelentősen korlátozzák a fejlesztéseket is. A szélcsatornákban a résztvevők az idei évtől csak 60 százalékos modelleket tesztelhetnek majd legfeljebb 50 m/s-os (180 km/óra) sebességnél.

Ritkábban megy majd a szélcsatorna

Ritkábban megy majd a szélcsatorna

Ritkábban megy majd a szélcsatorna


A szélcsatornás és a számítógépes áramlástani szimulációkra egy közös kvótát határoznak meg, így az aerodinamikai fejlesztéseknél a két módszer arányáról a csapatok maguk dönthetnek majd.

Az igazi megszorítások azonban 2010-ben jöhetnek majd, amikor is az aerodinamikai fejlesztések lehetőségét még tovább, a mostaniénak a felére csökkentik, és bevethető új alkatrészek számát is korlátozzák majd.

2010-től a csapatok évente egyféle specifikációjú kereket, túlélőcellát, első és hátsó ütközőzónát használnának, idényenként egyszer frissíthetnék a felfüggesztést, kétszer a padlólemezt, a motorborítást, az oldaldobozt, a légbeömlőket és a diffúzort. A szárnyakból a csapatok egy idényben összesen ötféle specifikációt vethetnének be.

Nem lesz fejlesztés minden egyes futamra

Nem lesz fejlesztés minden egyes futamra

Nem lesz fejlesztés minden egyes futamra


A FOTA elképzelése szerint a sebességváltók fejlesztését 2010 és 2012 között teljesen befagyasztanák, és a jövő évtől a mozgásienergia-visszanyerő rendszert, a KERS-t, valamint a fékeket, a telemetriát és a rádiórendszert is egységesítenék.   

A csapatok ajánlásait az FIA március közepén összeülő Motorsport Világtanácsa szentesítheti vagy vetheti el.