Egy jópofa kisautó körül pózol két csinos hosztesz a Toyota forgószínpadán. Ez a miniatűr csöppség IQ Concept névre hallgat. A marketingszöveg szerint ezzel az autóval szeretnék megreformálni a japánok a városi közlekedést. Szerintük ez a nagy metropoliszok jövendő közlekedési eszköze. Méretéből adódóan könnyű vele parkolni, nem fogyaszt sokat, nem mellesleg nem pufog sok ártalmas anyagot a levegőbe.
Lehet, hogy ők nem hallottak a smart hosszú szenvedéséről, vagy a kitaposott úton akarnak előretörni? Talán fél füllel mégiscsak odafigyeltek, mert az IQ nem kétszemélyes, hanem 3 + 1. Bár ezzel nincsenek sokkal beljebb, mert így első autónak szintén nem lesz alkalmas.
Az IQ-ban négy ülés van ugyan, de a vezető mögötti helyen csak egy gyermek fér el, őt hívják + 1-nek. Az első utasülést kormány híján előbbre lehet tolni mint a vezetőét, így mögötte egy felnőtt is elfér. Elvileg. Kipróbálni ezt egyelőre nem engedték, de egy 2,98 méter hosszú kisautóról lévén szó, mi szkeptikusan fogadjuk ezt az állítást is.
Ez a hosszméret 770 milliméterrel rövidebb a Yarisnál, és 425-tel a legkisebb Toyotánál, az Aygónál. Egyelőre a csomagtér méretét is homály fedi, de mi nem gondolkodnánk egy hátizsáknál sokkal nagyobb méretben.
Inkább az utasok helykínálatát próbálták növelni, mondván, hétköznap az ember úgysem gyakran visz magával egy laptoptáskánál nagyobb méretű tárgyat. A kereket kitolták az autó négy sarkába, a műszerfalat pedig úgy alakították ki, hogy a vezetőnek és főként az elöl ülő utasnak a legkevésbé legyen útban. A térnövelés egyik kevésbé hatékony, de látványos eszköze a panorámatető alkalmazása is.
A kompakt méretek ellenére az IQ Conceptnél a biztonság fő szempontnak számított a tervezésnél, persze ez inkább csak a városi környezetre értendő. Bár a Smart merev utascellája óta tudjuk, hogy kisautóból is lehet biztonságosat csinálni. Mindenesetre az IQ akkor futhatna be nagyobb karriert a Smartnál, ha az árát nem emelnék a magasba különböző költséges megoldásokkal.
Hivatalosan nem nyilatkozott a Toyota a motorizáltságról és a várható megjelenés dátumáról sem. Utóbbiról nekünk sem sikerült többet megtudnunk. Ami a motorokat illeti, nem hivatalos információk alapján az Aygóban is használt apró benzines és dízel mozgatná az IQ-t. Majd meglátjuk.
A Smart él és virul
A Smart egyetlen autószalonról sem hiányozhat, így itt van Frankfurtban is. A miniatűr Mercedesből ezúttal is jó pár darab érkezett, bár nagy része csak egy vitrinben díszként funkcionált. De ez nem jelenti azt, hogy nincs újdonság a márkánál.
Teljesen új a smart micro hybrid drive, amely a korábbinál is takarékosabb autókázást tesz lehetővé azoknak, akik leszurkolták a normál méretű kisautó árát a csöppségért. Euróból átszámolva ez közel 2,7 millió forintot jelent. Az új technológia 8 százalékos üzemanyag-megtakarítást tud vegyes használatban, városban pedig 20 százalékkal olcsóbb az üzemeltetése a normál változatnál.
A megoldás viszonylag egyszerű. Az mhd motorja automatikusan lekapcsol, amennyiben fékezés közben a smart sebessége 8 km/óra alá süllyed. Amint lelép a vezető a fékpedálról, a motor automatikusan és észrevétlenül újra járni kezd. Ezzel a manőverrel 4 decivel 4,3 literre csökken a vegyes fogyasztás, a CO2-kibocsátás 112-ről 103-ra csökken. Nagy dugóban a fogyasztás még ennél nagyobb mértékben is csökkenhet.
A start/stop rendszert egy speciális generátor működteti menet közben, amely mínusz 25 fokig képes észrevétlenül életet lehelni a motorba, amennyiben gurulás közben leállt korábban. A fedélzeten szükséges elektromosságot ilyenkor egy speciális akkumulátor biztosítja.
A legtisztább dízel
A smart mhd mellett új a dízelmotor is. A 45 lóerős cdi motor 3,3 litert fogyaszt százon, és mindössze 88 gramm CO2-t ereget a levegőbe kilométerenként, ami világelsővé teszi. A cdi smart nem túl fürge, 19,8 másodperc kell a 100-as tempó eléréséhez, és maximum 135-tel képes haladni.
Aki egy smarttal szeretne száguldozni, annak az új Brabus és Brabus Xclusive változat valamelyike való. A 780 kilogrammra 98 lóerő jut a háromhengeres turbós benzinmotorból, ami 9,9 másodperces gyorsulásra és 155 km/órás végsebességre elegendő.
A bőrüléssel és minden földi jóval felvértezett Brabus smart akár 5,7 millió forintnak megfelelő euróba is belekerülhet.