Tegnap a Frankfurti Autószalon előestéjén utazhattam a BMW i3-mal, amely számomra az utóbbi évek legérdekesebb újdonsága. Utoljára 2004-ben, a Dacia Logan bemutatásakor, 2005-ben, a Toyota és a PSA Peugeot Citroën hármasikreinek vezetése, majd a Tata Nano rajtja előtt éreztem hasonló izgalmat. Az autó azért érdemel figyelmet, mert eddig az elektromos autókkal egyetlen márka sem ért el átütő sikert, a Mitsubishi, a General Motors és a Renault-Nissan között abban van a különbség, hogy mennyire égették meg magukat a villanyautókkal.

A BMW azonban más kezdősebességgel szállhat be a villannyal táplált autók közé, egyszerűen arculata miatt. A világ első számú prémiummárkája nagyobb súllyal áll ki egy ötlet mellett, mint a kisebb presztízsű autógyártók.

Frankfurtban járva megnéztük, milyen lett az i3. Ez a projekt a BMW utóbbi negyven évének mély nyomot hagyó bukása vagy jövőbemutató sikere lehet

Alumínium és szénszálas műanyag csökkenti a súlyt, a négyméteres villanyautó így csak 1,2 tonnás

Alumínium és szénszálas műanyag csökkenti a súlyt, a négyméteres villanyautó így csak 1,2 tonnás


Eddig nem botlottak. Eddig…

Ha visszatekintünk az elmúlt 40-50 évre, a BMW stratégiai húzásai helyesnek bizonyultak. Bejött a Neue Klasse, az új középkategória piacra dobása, sikeres volt a belépés a felső kategóriába a 6-os (1976) és a 7-es széria (1977) bevezetésével. A gyár jó lóra tett a dízelfejlesztés felpörgetésével az 1990-es években, és ők is ráéreztek az aszfaltterepjárók divatjára az X5 (1999) és az X3 (2003) piacra dobásával. Korán és jól reagáltak a környezetszennyezés csökkentése iránti igényre az Efficient Dynamics programmal.

Most azonban ennél is nagyobb a tét. Az i-modellek bevezetésével a feladat nem kevesebb, mint meggyőzni a világot, hogy nem muszáj unalmas, de kevésbé környezetszennyező és menő, azonban klímagyilkos autókra osztani a világot. A dichotómia megszüntetése azért is fontos, mert az i3 és az i8 bevezetésével a részvényesek kicsit sem szeretnék a profitot termelő, sportos arculatú BMW-k piacát veszélyeztetni.

Sokak szemében az a prémium, ami fenntartható és kevésbé környezetszennyező. A füstölő autókkal soha meg nyerhető ügyfeleknek készül az i3. "Az autó a jövőnek szól" - hangsúlyozta tegnap este Norbert Reithofer, a BMW igazgatótanácsának elnöke

Sokak szemében az a prémium, ami fenntartható és kevésbé környezetszennyező. A füstölő autókkal soha meg nyerhető ügyfeleknek készül az i3. „Az autó a jövőnek szól” – hangsúlyozta tegnap este Norbert Reithofer, a BMW igazgatótanácsának elnöke

Ma kell elkezdeni, de az i3 a jövőnek szól

Norbert Reithofer, a cég igazgatótanácsának elnöke a Frankfurtban tartott rendezvényen ki is mondta, hogy az i3 a jövőnek szól. Az igazgatóság munkájában épp az az izgalmas, mesélte Reithofer, hogy döntéseikkel sikerül-e ráérezni a korszellemre, el tudják-e találni, mit diktál az angolba is átvett Zeitgeist. Ezen múlhat minden. Például a Kodak menedzsmentje úgy határozott, hogy a filmgyártásra összpontosítanak, mert annak jó magas a profitrátája. Csakhogy egy idő múlva a filmgyártás megszűnt.

A BMW jövőbeli sikere múlhat az i3-on, amely küldetéséhez mérten élőben kicsit szerencsétlen autónak tűnt számomra. Formája szokatlan a furcsa övvonallal, a rémesen bumfordi kilinccsel, a nagy átmérőjű, de a gördülési ellenállás leszorítása miatt keskeny gumikkal.

Elöl kényelmesen tágas a szénszálas héj, hátul annak örülhetünk, hogy a sík padlóval legalább a padalagút nem vesz el helyet a hátsókerék-hajtású autóban. A műszerfal pont annyival progresszívebb a mai BMW-kénél, hogy a tulaj mindig a jövő autójában érezhesse magát. Az autó ötajtós ugyan, de a hátsó oldalajtók csak az elsők kitárása után nyithatók. Ezért a hátsó utas nem tud kiszállni, ha elöl nem segít neki senki.

Csak az első ajtók kitárása után nyithatók a hátsók, mint a Mazda RX-8-ban, több pickupban vagy a MINI Clubmanben

Csak az első ajtók kitárása után nyithatók a hátsók, mint a Mazda RX-8-ban, több pickupban vagy a MINI Clubmanben


Füstmentes autó egy új vevőkörnek

De ennek a kocsinak nem azokat kell megnyernie, akik a mai autókra buknak, hanem azokat, akik egy füstölő autóért sosem adnának pénzt, mert az lejárt, mint a nyomógombos telefon. A világon egyre többen élnek nagyvárosban és a jövedelemszint is nő, tehát létezik az a réteg, amelynek zsebéből egy elektromos BMW-vel ki lehet csalogatni a pénzt, a legeslegjobb dízellel vagy M-es csodakupéval viszont sosem.

A BMW-nél nagyon végiggondolták a villanyautó-projektet az elmúlt hat évben. Az i3-hoz segítenek például garázsra szerelhető napkollektoros töltőt létesíteni, ahogy az autó maga is új utakra lép. Váza a szénszálas utasfülkéhez csavarozott alumínium első és hátsó struktúrával igyekszik ellensúlyozni az akkumulátorok tömegét.

Hiába a hightech karosszéria, az akkuk kémiáját a BMW sem tudja megtrükközni. A kisautó 1,2 tonnás és jó esetben csak 160 kilométert megy el, ára viszont egy szép 3-as felett van

Hiába a hightech karosszéria, az akkuk kémiáját a BMW sem tudja megtrükközni. A kisautó 1,2 tonnás és jó esetben csak 160 kilométert megy el, ára viszont egy szép 3-as felett van

Moses Lake, Washington

A karbonszállal erősített műanyag karosszéria alapanyagát Washington államban, egy Moses Lake nevű kisvárosban készítik. A 100 millió dolláros beruházással megvalósított üzem néhány kilométernyire van egy vízerőműtől, így az irtózatos energiaigényű karosszéria-gyártást sikerült megújuló energiával megoldani.

A 125 kW (170 lóerő) teljesítményű villanyautóval a szalon előestéjén megtehettünk pár kört utasként. A BMW-stand rekortán pályáján nesztelenül suhantak körbe-körbe a kisautók. A hátsókerék-hajtás megmaradt.

Ha kicsi az i3, bérelhetsz nagyobbat

Sajnos Magyarországon egyelőre nem lesznek megvásárolhatók az i-modellek. Sem az i3, sem az i8 sportautó, amelynek szintén itt van a világpremierje. Itthon a gyér nyilvános töltési infrastruktúra és az állami szubvenció hiánya miatt egyelőre nem akar vergődni az importőr az elektromos autókkal.

Műszerfal helyett két képernyő van

Műszerfal helyett két képernyő van


Pedig elterjedésüknek segíthet a Nyugaton egyre népszerűbb közös autóhasználat, a car sharing. Hasonló programja a BMW-nek is van, így az i3 vásárlói a nyaralás idejére bérelhetnek például egy 5-ös kombit vagy más öblös autót, hétköznapjaik 90 százalékában viszont használhatják azt a kocsit, amire igazából szükségük van.

Fedélzeti akkutöltő a motoros részlegtől

Mivel a villanyautók ingadozó hatótávja még az elszánt zöld vásárlókat is elbizonytalanítja, az i3 kapható lesz a motorkerékpárokból átvett hatótávnövelővel, amely 9 liter benzinből nagyjából 250 kilométerrel dobja meg a hatótávolságot és ha ez kevés, tankolhatunk újra. Persze ki akarna huzamosabb időn át a drága benzinből áramot termelni, ha a konnektorból olcsó áram jön?

Bár itthon ennek még kevés jelét látni, a jövőben az autózás sokkal határozottabban szétválhat, a mobilitás célja alapján. Lehetnek akkumulátoros városi autók tisztán elektromos hajtással, létezhetnek hibridek közép és hosszú távú utazásra és talán élményautók is, viszonylag magas emisszióval, de csekély futásteljesítménnyel. Bármit is hoz a jövő, a BMW nem áll majd ott üres kézzel, ha előbb-utóbb nagyon más autókra lenne igény.