A Citroen, az emlékezetes HY furgon megalkotója megunta, hogy évek óta csak olasz-francia koprodukcióban képes kisbuszt gyártani (C8, illetve Jumpy). Csinált egy sajátot, Frankfurtra. Innentől átadjuk a szót a hivatalos sajtóközleménynek; néhol rövidítünk, a rémisztőbb részeket kiemeljük:

„Az új felső kategóriás minibusz koncepciójának megalkotását az a határozott elgondolás vezérelte, hogy az emberek újra kedvet kapjanak az utazáshoz. Egy olyan világban, ahol már nem távolságokról, hanem menetidőről szokás beszélni, ahol az információ gyorsabban jut célba, mint maga az ember, ahol ugyanaz az útvonal számtalan közlekedési eszközzel bejárható, ahol a fogyasztók a minél egyszerűbb közlekedési megoldásokat keresik, egy autóipari cég számára a legfőbb kihívást az jelenti, hogy képes-e már ma adekvát választ adni a holnap mobilitási kérdéseire.

A Citroen Tubik mintha sci-fi filmekből lépett volna elő. Pedig csak az a családi, pardon, érzelmi közösségi autó, ami a francia gyártó szerint felszámolja a Mikor érünk már oda? típusú kérdéseket

A Citroen Tubik mintha sci-fi filmekből lépett volna elő. Pedig csak az a családi, pardon, érzelmi közösségi autó, ami a francia gyártó szerint felszámolja a Mikor érünk már oda? típusú kérdéseket

A Citroen Tubik mintha sci-fi filmekből lépett volna elő. Pedig csak az a családi, pardon, érzelmi közösségi autó, ami a francia gyártó szerint felszámolja a Mikor érünk már oda? típusú kérdéseket

A Multicity projekt hűen tükrözi a CITROËN mobilitásról vallott elképzeléseit. A projekt első lépése a CITROËN Multicity portál franciaországi elindítása volt, mely az utazások könnyebb megszervezése érdekében az összes lehetséges közlekedési eszközt (autó, vonat, repülő stb.) figyelembe véve ajánl útvonalakat a felhasználók számára. A projekt egy újabb szakasza kezdődött a Tubik tanulmányautó megalkotásával, mely a mobilitás kérdésére adott újabb lehetséges válaszként nem kevesebbet akar, mint újra értelmet adni az utazásnak.”

(Figyelik a szöveg ritmusát, a redundanciát, a sulykolást? Művészi!)

„A modern társadalmak fejlődésével párhuzamosan a család fogalma is átalakulóban van: a változás érzékeltetésére a szociológusok ma már inkább „érzelmi közösségekről” beszélnek, melyekbe az újraházasodással létrejött ún. mozaik családok vagy a baráti társaságok is beletartoznak. Ezek a csoportok már nem csak 4-5 személyből állnak, és jogos elvárásuk, hogy együtt utazhassanak, még pedig úgy, hogy a csomagjaiknak is legyen elég hely.

Milyen bánatos, talán kiközösítette érzelmi közössége?

Milyen bánatos, talán kiközösítette érzelmi közössége?

A Tubik esetében a feladat egy olyan 9 üléses gépjármű megalkotása volt, mely stílusát és az általa kínált szolgáltatások színvonalát tekintve nem hajlandó feláldozni a modern limuzinok státuszjegyeit. A híres CITROËN Type H sziluettjéből kiindulva – melyet elődje után a nagyközönség kedvesen csak TUB-ként emlegetett -, a CITROËN tervezőmérnökei az egyedi és szokatlan stílust olyan színekkel és anyagokkal párosították, melyek a magasabb szintű esztétikai és kényelmi elvárásoknak is megfelelnek.”

Istenem, ahogy elképzelem, amint az elvált Kovács anyuka és Szabó apuka – aki időközben rájött, hogy biszex, és új barátja is lett a korábbi Fazekas apuka személyében – hat gyerekükkel útra kelnek Nyékládházáról Balatonalmádiba üdülni, és nem mondanak le a modern limuzin státusjegyéről! A szemem könnybe lábad!

„De a Tubik még ennél is messzebb megy: utasainak egy lounge-szellemben fogant, otthonos védőburkot kínál, ahol minden a kényelmet és a kikapcsolódást, és ezáltal az utazás örömének újrafelfedezését szolgálja. Az ülések sokféle elrendezési módja (félig fekvő helyzet, egymással szembe állítható ülések stb.) és az alkalmazott fedélzeti technológiák (félkör alakú óriás képernyő, HD térbeli hangzás stb.) igazi élet- és közösségi teret varázsolnak az utasok számára, melyben maga az utazás éppen olyan fontossá válik, mint az úti cél.

Még szerencse, hogy nem nyújtott lábbal szokott aludni a hölgy, erre nem lenne módja az Astra kombinál rövidebb kocsiban

Még szerencse, hogy nem nyújtott lábbal szokott aludni a hölgy, erre nem lenne módja az Astra kombinál rövidebb kocsiban

Ahhoz, hogy egy ekkora autónál ne kelljen kiugró fogyasztással számolni, újfajta, innovatív meghajtórendszerre volt szükség. A Hybrid4 technológia sikeresen megoldotta ezt a kérdést. Az aerodinamikára fordított figyelemmel kiegészülve ez a full hibrid technológia teszi lehetővé, hogy a Tubik CO2-kibocsátása egy hagyományos limuzinéhoz lehessen hasonlatos.”

Hát igen, a képzelet ereje hatalmas. A PSA-konszern eddigi egyetlen hibridje, a 3008 Hibrid is vagy négy év sajtó előtti vajúdás során kezd lassan tényleg megvehető valósággá válni – nincs is kétségem, hogy az új Citroen furgon rögtön hibridmotorral érkezik, ha persze valaha megvalósul ez a koncepció.

„A Tubik vonalvezetésében játékosan felsejlik a CITROËN TUB (Traction Utilitaire Basse) és hihetetlenül ötletes utódja, a CITROËN Type H alakja, mely sokoldalúságának és elragadó stílusának köszönhetően kora egyik legkeresettebb modellje volt (forgalmazásának 34 éve alatt félmillió példány kelt el belőle). A legendás előd alakját kölcsön vevő Tubik impozáns méreteinek köszönhetően (2,08 m széles, 2,05 m magas, 4,80 m hosszú) 9 utas számára biztosít kényelmet.

A Citroen Tubik mintha sci-fi filmekből lépett volna elő. Pedig csak az a családi, pardon, érzelmi közösségi autó, ami a francia gyártó szerint felszámolja a Mikor érünk már oda? típusú kérdéseket

A Citroen Tubik mintha sci-fi filmekből lépett volna elő. Pedig csak az a családi, pardon, érzelmi közösségi autó, ami a francia gyártó szerint felszámolja a Mikor érünk már oda? típusú kérdéseket

A gépkocsitestből kiemelkedő orr-rész bordázatával a CITROËN Type H hullámos karosszérialemezét juttatja eszünkbe, a szélvédőkeret pedig annak két jellegzetes élét idézi. A védőburok jelleg hangsúlyozására a CITROËN tervezőmérnökei két egymással erős kontrasztot alkotó színt társítottak: a metálszürke gépjárműtesthez gyöngyházfehér orr- és farrész tartozik, melyek a full hibrid hajtáslánc részét képező belső égésű motort (elöl), illetve villanymotort (hátul) rejtik. Az egyszerűségükben is esztétikus külső felületek között egy színezetlen üvegű széles panoráma szélvédő és két nagy ajtó bújik meg, melyek a vezetőhelyre, illetve az utastérbe nyílnak. A vezetőoldalon felfelé nyíló ajtó található, a jobb oldali ajtó pedig a teljes utastérhez hozzáférést biztosít.És mivel az utazáshoz a csomagok is hozzátartoznak, a hátsó részben egy rejtett csomagtartót alakítottak ki.”

Jól meg kell tervezni, mikor kelünk útra. Hiába a védelmet adó színek, a fehér üvegen besütő nap izzó pokollá változtathatja a kiemelkedő orr-rész mögötti utasfülkét.

„A Tubik volánja mögött a vezető olyan csúcstechnológiás környezetben találja magát, ahol minden őt szolgálja. A CITROËN dizájnerei által csak ciklotronként (részecskegyorsító) emlegetett térben egyetlen körív mentén helyezkedik el a vezetőülés, a pedálok, a kormány és a head-up display kör alakú kivetítője. A robusztus és védelmező jelleget hangsúlyozandó, itt is visszaköszön a Tubik alumíniumszürke külső árnyalata.

Kilenc személy ülhet, kettő fetrenghet benne

Kilenc személy ülhet, kettő fetrenghet benne

A fekete nappabőr ülésen helyet foglaló „parancsnokot” digitálisan azonosítja a rendszer. A vezetőnek a head-up display kijelzőn és a kormány közepén elhelyezett képernyőn a navigáláshoz szükséges összes információ a rendelkezésére áll. A gépkocsi mögötti tér szemmel tartása érdekében egy képernyő gondoskodik a tolatókamera és a hátralátást biztosító kamerák képeinek kivetítéséről.”

Azért ez izgalmas, szívesen vezetnénk családi, pardon, érzelmi közösségi buszt egy ciklotronból. Pláne a Szürke Erő védelme alatt!

„A lounge jellegű, otthonos utastérben a belső kialakítás és dizájn stílusjegyeit magukon viselő anyagokat találunk: gyapjú üléspárnák, selyemborítású háttámlák és ajtókárpitok, bőr bevonatú padló. A színek és anyagok árnyalatokban gazdag világát még inkább kiemelik az utastér fényviszonyai. A moucharabieh (amelynek ötletét a mór stílustól kölcsönözték ) és a színezetlen üvegű széles panoráma szélvédő páratlan kilátást biztosítanak, ugyanakkor a kíváncsi tekintetektől is megvédenek.

Az utasok kedvük és igényeik szerint változtathatják a három sorban elhelyezett ülések pozícióját. A maximális kényelem érdekében minden ülés külön-külön mozgatható. Az első üléssor két utasülésén tetszés szerint a menetiránynak megfelelően vagy a többi utassal szemben utazhatunk. A középső sorban három személy foglalhat helyet, de az ülések asztalka helyzetbe is állíthatók, vagy lehajthatók és az utolsó sor alá rejthetők (amivel közel 2 m2-nyi terület szabadul fel), vagy teljesen kihajtva akár kanapévá is alakíthatók. Ez utóbbi elrendezés tökéletes kikapcsolódást ígér: az utasok félig fekvő helyzetben élvezhetik a nagy multimédiás képernyő előnyeit.”

Nagyon tetszik, ahogy a multikulti beszivárog egy autógyártó dizájnvilágába; gondolom, ez csökkenti a TUBIK Casco-díjait is. Ha esetleg újra kitörne valami párizsi lázadás. A francia bevándorlók biztos nem az ilyen arab ablakos kocsikat borítják és gyújtják majd fel.

Viszont szomorúan olvassuk, hogy az igazán kényelmes, asztalkás-fekvős túra még ebben az „impozáns méretű”, az Insignia kombinál alig RÖVIDEBB kasztniban is csak az „érzelmi közösség” néhány tagjának kitaszításával, ülőhelyek felszámolásával valósulhat meg.

„Nagy méreteinek hála, a Tubikot kivételes helykínálat jellemzi, és a HYbrid4 meghajtás jóvoltából a CO2-kibocsátása sem magasabb egy hagyományos limuzinénál. A full hibrid hajtáslánc nagyobb hatótávolságot biztosít, mint egy belső égésű motorral szerelt modellé, és a négykerékmeghajtás lehetővé tételével (ahol az első futóművet a belső égésű motor, a hátsót pedig a villanymotor hajtja) a gépjármű meghajtását is optimalizálja.

A Tubik 22 colos keréktárcsákkal és alacsony gördülési ellenállású – és ezáltal alacsony üzemanyag-fogyasztást biztosító – ún. „tall & narrow” gumiabroncsokkal rendelkezik. A kényelem és az úttartás nagyobb összhangja érdekében a Tubik – egyedül a Citroënnél alkalmazott – hidraktív felfüggesztéssel van felszerelve. A hasmagasság valós idejű vezérlésének köszönhetően a felfüggesztési rendszer a gépkocsi terhelésétől függetlenül állandó szabad magasságot biztosít. Nagy sebességnél például automatikusan leengedi az autót, hogy a kedvezőbb aerodinamikai körülmények hatására alacsonyabb legyen a fogyasztás és a CO2-kibocsátás.”

Szóval a virsligumi az új peres? A tapadás helyett az alacsony gördülési ellenállás az új divat? Hát legyen. Annak pedig kifejezetten örülünk, hogy egy nagy Citroent a gyártó továbbra is csak a tényleg legendás hidraktív rugókkal tud elképzelni. Érzelmi közösség ide vagy oda, azért van, ami nehezen változik.