Tessék megnézni, állítólag ilyen autót akarunk!
A Citroën 2007-ben mutatta be a C-Cactus tanulmányautót, amely azért készült, hogy kérdéseket fogalmazzon meg az embereknek. Mi az, amit ma az ügyfelek elvárnak az autótól? Mely funkciók, felszerelések számítanak igazán? A válaszok nyomán pedig megszületett a Frankfurti Autószalonon most bemutatott Cactus.
Légies terepes járgány, amely négyajtós, de B-oszlopa nincs, ahogy oldalsó és hátsó ablakai sem. Az autó érdekességei az oldalán lévő kis kitüremkedések, amelyek úgy működnek, akár a lökhárítók. Puhák, levegővel vannak kitöltve, megakadályozzák, hogy összekarcolódjon a kasztni egy ajtórányitásnál.
Nem véletlen a levegőre való utalás, hiszen az autót a korábban már megismert Hybrid Air hajtáslánc mozgatja. Ellentétben a jelenlegi hibridekkel, itt nem akkumulátorban tárolja az energiát, hanem nagynyomású légtartályban, elektromos motor helyett pedig pneumatikus rásegítése van. A belsőégésű motor viszont ugyanúgy része a rendszernek.
Országúton, autópályán, normál esetben a belsőégésű motor mozgatja az autót, intenzív gyorsításkor beszáll a légmotor is, amely lassításkor visszatermel a tartályba. Városi forgalomban viszont leáll a belsőégésű motor és az autó kizárólag léghajtással halad. Mindez pedig hamarosan sorozatgyártásban is megjelenik 2015-ben már megvásárolható lesz a léghajtású autó a Peugeot és Citroën márkáknál. Most háromliteres fogyasztást ígérnek.
Ennél is hamarabb mutatkozik be viszont a Cactus szériaváltozata. Mint a helyszínen megtudtuk, már jövő februárban megjelenik a tanulmány nyomán készülő kocsi. Többször megkérdeztük, hogy ez biztos? De megerősítették, hogy igen, ebből az autóból otthon kapható modell lesz hat hónap múlva.
Egy a C sorozathoz – azaz nem a prémium DS-vonalhoz – tartozó modell készül belőle, amely a C4-hez hasonló méretben, de annál olcsóbban kerül a kereskedésekbe. 4,2 méteres hosszát vélhetően megtartják, a 21 centiméteres hasmagasságot viszont nem. Sőt, várhatóan a szabadidő-autós formából is visszavesznek és hagyományosabb ferdehátú készül majd belőle.
Mi nem valósul még meg abban a kocsiban? Az üveg nélküli ajtók felső részére szerelt kilincsek, az André Citroën portréjával díszített padszerű első üléssor és a tetőből kinyíló utasoldali légzsák is minden bizonnyal megmarad a tanulmányautó kínálatában. Ami viszont átemelhetőnek tűnik, az a fedélzeti rendszereket összefogó TFT monitor és a kormánykerék.
A Citroën megfogalmazása szerint olyan autót szeretnék, amellyel „egyszerű együtt élni”, mert intuitív technológiái nyomán okos, „egyszerű szeretni”, mert funkcionális, és „egyszerű megosztani”, mert falhasználóbarát utasterében vezetés közben is kapcsolatban maradhat az ember ismerőseivel.
Mi nem biztos, hogy ezeket tartjuk a legfontosabbaknak egy autóban, sőt a Vezess.hu újságírói is nagyon eltérő modelleket kedvelnek, de abban egyetértettünk, hogy az autószalon legszebb hosztesze a Citroën Cactus mellett dogozott.